tömköra,

F

FannyAnttila

Hejsan,

Hur många gånger per vecka kan man tömköra en häst ?
 
Sv: tömköra,

7 dagar per vecka ;)

Det beror helt på hästen, vissa hästar behöver tömköras och jobbas utan ryttare mer än andra.
 
Sv: tömköra,

Så många man orkar.....

Man kan ju variera tömkrningen mellan bana och skogen osv.
 
Sv: tömköra,

Just nu tömkör jag väldigt mycket då jag i princip bara har en grusväg att arbeta på. Det är jättekul och ridningen har blivit mycket bättre för mig sedan jag började tömköra! :bump:
 
Sv: tömköra,

Jag tömkör 1-2 dagar/ vecka, men man kan ju göra det så ofta man orkar.
 
Sv: tömköra,

Det beror på hur gammal hästen elr ponnyn är.
Om den är ca. 4 år kan man tömköra den mer en när den är ca. 1½ år.
 
Sv: tömköra,

Jag skulle säga att man kan tömköra hur mycket som helst, bara man varierar arbete och så. Sen är det alltid kul att variera sig mellan ridning, körning, löshoppning osv. men det är ju en annan sak.

Nu för tillfället tömkör jag en häst ca. 2-3 ggr/vecka och då varierar jag mellan klättring, dressyrarbete, konditionsträning och jogg.
 
Sv: tömköra,

Hur ofta som hellst

men jag tycker att man ska försöka variera så mkt som möjligt När man motionerar hästen
 
Sv: tömköra,

Så ofta man vill :)

Bara man ser till att variera arbetet, i varje fall jag fastnar lätt på volter, och då blir det ju lite longering av det, och det ska man ju undvika att göra allt för ofta och länge.

Men att tömköra ute i skogen är jättebra och omväxlande!
 
Sv: tömköra,

det går ju att tömköra så ofta man vill, det är ju itne bra om dom springer på en liten volt hela tiden för lederna, men det kan man ju göra om man rider också. är inte heller så bra om hästen går inspänd hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fastnar du lätt på volten när du tömkör? Då är du inte ensam, men med rätt träning kan du komma ut både på spåret och i skogen.
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 815
Senast: Badger
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 935
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp