Tömkörning

M

madekl

Är det någon som kan hjälpa mig igång med att börja tömköra. Det är kanske fel forum??

Jag har provat idag efter longeringen men hon flyttar bara rumpan åt sidan när jag väl är bakom henne.
Finns det nånstans man kan läsa om hur man ska gå till väga på nätet??? Eller kan nån förklara för mig.

Hjälp mig snälla nån!
 
Kanske någon kan hjälpa dig genom att leda din häst i början så hon förstår att du ska vara bakom. :)
Sedan står det om det i t.ex. Hästen som Hobby och säkert i böcker om unghästar och inridning också.
 
Din häst blir troligen lite osäker när hon inte kan se dig längre och går därför så hon vet var hon har dig. Vi tömkör våra unghästar ut i skogen i början och inte i paddock. I paddocken finns för mycket plats att krångla på- i skogen har de en stig att följa och man behöver inte tänka på styrningen så mycket utan bara smacka på så de går framåt. Att läsa sig till hur man tömkör på ett bra sätt är svårt, jag rekommenderar dig att gå en kurs. Anders Eriksson är överallt i landet och efter att ha gått en kurs för honom trillade poletten ner för mig och jag tömkör nu våra hästar en-två gånger i veckan (mest i paddock nu när de är vana) som komplement till det vanliga ridarbetet. Det är kanon!
 
Hej!
Ska försöka beskriva lite hur jag går tillväga....jag är oftast själv när jag tränar mina hästar.
Tänk på att vid longering vill du att hästens ska gå runt dig, sen plötsligt ska du stå bakom henne, ja då vill hon ju gå runt...prova att leda henne framåt så hon kommer lite ifrån detta runt, runt...

Jag börjar med att vänja hästen vid tömmarna, som jag lägger på ben, kropp, rumpa, huvud..ja överallt så de förstår att detta är inget farligt. Jag jobbar enligt NH och sunt förnuft, jag låter mina hästar berätta och jag försöker lyssna...går jag för fort fram ja då får jag ta det lite långsammare...gick det för hastigt, ja då tar jag om det...

Som du beskriver är jätte vanligt de första gångerna. Men jag lär mina hästar att i volten som jag jobbar så vet de att de ska hålla sig på spåret. Jag börjar med att gå vid sidan av hästen( under skritt) och sakta men säkert försvinner jag bakåt och hästen fortsätter gå på voltspåret.Stanna hästen.Om jag nu ställer mig bak hästen, så med hjälp av pisken kan jag se till att hon går fram och inte vänder sig runt till mig. Jag petar inte på henne med pisken, utan ber henne att titta framåt.Så fort hon kan stå stilla, vänd framåt, och jag kan stå bakom så beröm, så hästen förstår att nu gör jag rätt...mycket beröm så fort hästen gör rätt, hur ska den annrs veta vad rätt eller fel är?

Sen när det fungera att stå bakom hästen, då ber jag hästen att ta ett steg framåt. Sen stannar jag och berömmer. Samma sak igen...sen ökar man succesivt så man kan gå hela volten. Man ska vara nöjd de första gångerna när hästen tagit några steg och du stått bakom..rusa inte på. Jobbar man liten stund men ofta, så lär sig hästen som med all hantering, att detta är ok, och den förstår att du kan gå bakom...

Rusa inte på, ta det i lungt tempo och va nöjd så fort hon lärt sig att stå stilla och du kan stå bakom.

Kan du få hjälp,så låt någon gå bredvid hästen så den inte vänder sig.Men tänk på att det är dig hästen ska lyssna på ...inte medarbetare...den ska bara vara med om det behövs hjälp...annars kan det bli förvirrande för hästen om det är två människor som säger två olika saker...du vet

Hoppas det kan hjälpa dig.
Sam
 
Jag får tacka för lite tips från er. Jag ska nog testa inne i ridhuset imorgonbitti, om jag är själv där!! Jag kan återkomma och berätta hur det gick! Skulle varit kul att gå på en kurs. Undrar var man kan få reda på när det hålls ??
:bump:
 
känner igen det där när hästen "blandar" ihop Tömkörning och Longering. Tränade en Travhingst som hade vart skadad och behövde "värmas upp" ett par månader innan som började med travjobben igen. Och han blev Mycket fundersam när han helt plötsligt skulle logneras :D Stackaren var ju travhäst och var ju van vid att man höll sig bakom honom. det tog många timmars träning innan ljuset gick upp föt han att "hey, hon vill att jag ska trava runt" :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 674
Senast: Freazer
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 701
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
569
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp