Tömkörning

Sv: Tömkörning

När det är liggande runda ringar så brukar jag bara ta buntbandet och dra åt så hårt jag orkar längst ner på ringen där den sitter mot selen. Själva buntbandet hamnar under ringen och "snörper" åt den biten som håller fast ringen i gjorden. Igentligen borde det fungera med D-ringar också men det kan vara så att det ej går att dra åt tillräckligt hårt för att de skall stå upp.

Nu när jag läste en gång till det du har skrivit så förstod jag det som om ringarna var gjorda i läder? I så fall kan det vara svårt att få det att fungera. Men är det tärnsjöselen du har? Den har väl fler stående ringar längre ner på gjorden?

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Jag har en "äldre" Tärnsjö (~8 år?) som bara har stående ringar på toppen, resten är D-ringar (i stål).
Jag är nog lite för rädd om den för att våga snörpa ett bultband om själv däckeln och D-ringen (kan ju blir märken!:eek:), men jag ska fundera vidare på att kopiera idén till att knyta an mot de stora, stående ringarna, som sagt. Så tack för idén! :bow:
 
Sv: Tömkörning

Nu har jag precis kommit hem från Flyinge - det var som väntat fantastiskt inspirerande!

Första passet var mycket öppna och skänkelvikningar, även cavaletti och en del samlande övningar.

Andra passet bad jag specifikt om att få tömköra rakt, med byten som mål. Sagt och gjort.
Bosse (Jenå) tog tömmarna först och visade lite. Testade att vända några gånger (inte alldeles enkelt på en häst som vet att det är "otillåtet" att byta varv när matte tömkör) sedan satte han igång med byten. Kom i en stadig, rätt frisk arbetsgalopp på volt, rakställde, halvhalt, därefter ny ställning till nytt varv och hästen bytte galopp.
Han provade nog 6-8 gånger och hästen bytte varje gång tror jag. Dock ville han inte lika gärna byta varv, vilket gjorde att han bytte tillbaka och gick in i "gamla" varvet igen.
Inte alldeles enkelt ens för proffsen m a o.

Bosse lämnade över tömmarna och satte mig till att öva serpentiner och därefter skänkelvikningssax från medellinjen.
Otroligt svårt, men gick bättre och bättre efter hand.
Det är en helt annan koordination och snabbhet som krävs med denna tömsättning, känns nästan som första gångerna man tömkörde igen. Måste vara snabb att parera och hela tiden försöka förekomma hästen.

Min häst blir gärna lite hög i nacken med denna tömsättning, men går i fin eftergift. Han tipsade om att det kunde vara bra att prova ringarna nedanför om han inte slappnar av och kommer ned lite med nacken. Min D-ringar (sitter D-ringar som nr 2 efter stora ringarna) tyckte han att jag skulle koppla lösa ringar till istället för att försöka resa ringarna. Han gillade inte tanken på att ha löpande tömmar genom D-ringar av någon anledning, kom tyvärr inte för mig att fråga varför.
Nackdelen med tömmarna lite längre ned är att det blir jobbigare att höja tömmarna över hästens rumpa varje gång man byter varv. Speciellt jag som har en 173 cm:are...

Så nu ska jag träna som sjutton på att få till finliret även med rak tömsättning så jag kan börja träna byten från marken - skitkul!
 
Sv: Tömkörning

Nu har jag precis kommit hem från Flyinge - det var som väntat fantastiskt inspirerande!

Första passet var mycket öppna och skänkelvikningar, även cavaletti och en del samlande övningar.

Andra passet bad jag specifikt om att få tömköra rakt, med byten som mål. Sagt och gjort.
Bosse (Jenå) tog tömmarna först och visade lite. Testade att vända några gånger (inte alldeles enkelt på en häst som vet att det är "otillåtet" att byta varv när matte tömkör) sedan satte han igång med byten. Kom i en stadig, rätt frisk arbetsgalopp på volt, rakställde, halvhalt, därefter ny ställning till nytt varv och hästen bytte galopp.
Han provade nog 6-8 gånger och hästen bytte varje gång tror jag. Dock ville han inte lika gärna byta varv, vilket gjorde att han bytte tillbaka och gick in i "gamla" varvet igen.
Inte alldeles enkelt ens för proffsen m a o.

Bosse lämnade över tömmarna och satte mig till att öva serpentiner och därefter skänkelvikningssax från medellinjen.
Otroligt svårt, men gick bättre och bättre efter hand.
Det är en helt annan koordination och snabbhet som krävs med denna tömsättning, känns nästan som första gångerna man tömkörde igen. Måste vara snabb att parera och hela tiden försöka förekomma hästen.

Min häst blir gärna lite hög i nacken med denna tömsättning, men går i fin eftergift. Han tipsade om att det kunde vara bra att prova ringarna nedanför om han inte slappnar av och kommer ned lite med nacken. Min D-ringar (sitter D-ringar som nr 2 efter stora ringarna) tyckte han att jag skulle koppla lösa ringar till istället för att försöka resa ringarna. Han gillade inte tanken på att ha löpande tömmar genom D-ringar av någon anledning, kom tyvärr inte för mig att fråga varför.
Nackdelen med tömmarna lite längre ned är att det blir jobbigare att höja tömmarna över hästens rumpa varje gång man byter varv. Speciellt jag som har en 173 cm:are...

Så nu ska jag träna som sjutton på att få till finliret även med rak tömsättning så jag kan börja träna byten från marken - skitkul!

Nej det är inte lätt att flytta tömmarna över rumpan på höga hästar. Har själv en häst som jag tömkör regelbundet som är över 170 cm. Har sabbat ett antal byten som har kunnat bli riktigt bra bara för att tömmen har "fastnat" uppe på hästrumpan :D.

Han kommer säkert att gå i en "bättre" form när han förstår mer vad ni håller på med. Tycker det är ganska så vanligt att de gärna vill gå i en lite högre form (eller krypa bakom handen) när man introducerar något nytt i tömkörningen.

Oftast så brukar man ha lite problem i raktställningen av hästen när man byter varv. Vad man kan göra är att ställa två koner i mitten på volten där man byter varv. Hästen skall vara rak när man paserar konerna och en meter precis efter konerna. Det blir också lätt för hästen att veta i början var man skall byta galopp innan själva hjälperna sitter.

Vad för hjälper gjorde han när han bytte galopp? Var det bara för att hästen bytte varv som den bytte eller gjorde han en ny galoppfattningshjälp?

Vilken av kurserna var du på var det nybörjare eller den mer avancerade?

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Vi var på fortsättningskursen, även om några ekipage var rena nybörjare. Det spelar ju inte så stor roll för träningarna, bara det att de inte får så matnyttiga grunder från teorin som de kanske hade behövt egentligen. Nu blev det ju mer pang på rödbetan liksom!

Konor var ett bra förslag, det ska jag introducera.

Bytet gjorde han som jag beskrev. Rakställning - halvhalt - ny ställning. Bytte vid "halvhalt - ny ställning". Jag repeterade förfarandet med Bosse efter passet för att klargöra, och det verkar vara så han gör dem generellt sett som jag uppfattade det hela.
Att börja bytena mot en vägg underlättar, precis som under sadel.
 
Sv: Tömkörning

Vi var på fortsättningskursen, även om några ekipage var rena nybörjare. Det spelar ju inte så stor roll för träningarna, bara det att de inte får så matnyttiga grunder från teorin som de kanske hade behövt egentligen. Nu blev det ju mer pang på rödbetan liksom!

Konor var ett bra förslag, det ska jag introducera.

Bytet gjorde han som jag beskrev. Rakställning - halvhalt - ny ställning. Bytte vid "halvhalt - ny ställning". Jag repeterade förfarandet med Bosse efter passet för att klargöra, och det verkar vara så han gör dem generellt sett som jag uppfattade det hela.
Att börja bytena mot en vägg underlättar, precis som under sadel.

Nu blir jag lite fundersam. Hur fattar Bosse galopp? Gör han på ett speciellt sätt eller säger han bara galopp (var evigheter sedan jag var på kurs för honom och hade då inte hållit på så länge att jag intresserade mig för "detaljer").

När jag tömkör stora (och även små) hästar och skall lära in ett byta så kan det ibland underlätta om man gör bytet på långsidan i ett ridhus/paddock. Man gör på samma sätt som när man ibland börjar introducera förvänd galopp för hästen. Man gör helt enkelt en liten båge ut från spåret på långsidan.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

När han fattade galopp har jag för mig att han uttalade ordet "Galopp". Jag blir lite osäker, men det gjorde han allt.

Om man gör byten enligt ditt förslag kräver det att man har en häst som orkar gå i en väldigt samlad galopp (eller en förare med mycket pigga ben) och en samlad galopp är ju inte nödvändigtvis enklast att träna byten ur tycker jag i alla fall. Ska man som förare springa efter i en arbetsgalopp får man ha väldigt bra koordination för att både lyfta fötterna ordentligt och ha stadiga händer och kunna parera hela rörelsen i bytet - med väl lyftad blick. Låter svårt!

Tacksam dock för dina tankar och förslag, fortsätt gärna!
 
Sv: Tömkörning

KL
På unga hästar har jag tömmen satt via gjord till bett o sätter den lågt- lättare för den att förstå svängande hjälper- kan rama in den bättre.

Även sk. vikn. o skolor- senare
Om jag dessutom ska galoppera så sätter jag nog gramanfattning:angel:- far som en vante efter:bump:

går alltid efter o håller till ute på vägar/ stigar.

På den äldre går det lugnare till o den kan byta galopp.

Brukar få linan under den enorma svansen:crazy:
 
Sv: Tömkörning

Jo en del spring blir det. Men om det inte är en häst som ligger på i 180 så hinner i alla fall jag med utan problem. Men det är klart en sak man måste tänka på.

Okej då hänger jag med lite där. Hade för mig att han fattade galopp för ett tömkommando. Det brukar nämligen underlätta när man gör byten sen.

Jag fattar galopp när jag höjer min innerhand. Så när jag vill att hästen skall byta från höger till vänster så höjer jag vänster handen.

Funderade starkt på att anämla mig till Flyinges kurser i år. Var dock osäker på om man skulle ta nybörjarkursen eller fortsättningskursen. Det skiljer ju alltid lite åt mellan tömkörningsättet från kursledare till kursledare.

Nu vet jag dock att jag absolut skall ta fortsättningskursen.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

KL

Brukar få linan under den enorma svansen:crazy:

Ja det har också hänt någon gång :D. Vissa hästar uppskattar inte detta tilltag. Det intressanta är att svanskappan har de minsan inga problem med. Tror bara att de passar på att ha lite roligt :rofl:.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Jo en del spring blir det. Men om det inte är en häst som ligger på i 180 så hinner i alla fall jag med utan problem. Men det är klart en sak man måste tänka på.

Okej då hänger jag med lite där. Hade för mig att han fattade galopp för ett tömkommando. Det brukar nämligen underlätta när man gör byten sen.

Jag fattar galopp när jag höjer min innerhand. Så när jag vill att hästen skall byta från höger till vänster så höjer jag vänster handen.

Funderade starkt på att anämla mig till Flyinges kurser i år. Var dock osäker på om man skulle ta nybörjarkursen eller fortsättningskursen. Det skiljer ju alltid lite åt mellan tömkörningsättet från kursledare till kursledare.

Nu vet jag dock att jag absolut skall ta fortsättningskursen.

Mvh

Tora

Jag är lite osäker på hur han fattade galopp faktiskt, trodde bara för givet att har gjorde med galoppkommando. Jag lade aldrig märke till något speciellt... Tyvärr!
Att höja innerhanden vid fattningen är en bra idé, det ska jag nog börja med. Bra att ha som extra verktyg när man kommer till bytena. Det är möjligt att Bosse gjorde så också, men jag lade inte märke till det.

Självklart ska du gå på Fortsättningskursen! Jag var ändå bland de 3-4 "duktigare" av deltagarna om man säger så och har aldrig klarat ett byte på töm...
 
Sv: Tömkörning

Jag klatschar nog med tömmen på korset vid fattning o även byte.

Iom att jag går bakom så ser inte hästen om jag höjer ena handen:rofl:
 
Sv: Tömkörning

Det roliga är när hästen har blivit riktigt duktig. Då får man passa sig att vifta med sina axlar för mycket för då fattar det galopp hela tiden. Man tänker aldrig på hur mycket man rör axlarna när man tömkör igentligen förren man tömkör en riktigt duktig häst :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Jag klatschar nog med tömmen på korset vid fattning o även byte.

Iom att jag går bakom så ser inte hästen om jag höjer ena handen:rofl:

Jodå de ser det faktiskt. Speciellt om man sträcker ut handen lite. När man lär in det så brukar det dock vara lättast att göra på volt. Det brukar bara ta en kanske 10 fattningsförsök innan de kan det (sedan är det ju dock finslipning så att hjälperna blir mindre).

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Jag klatschar nog med tömmen på korset vid fattning o även byte.

Iom att jag går bakom så ser inte hästen om jag höjer ena handen:rofl:

Så är det nog inte värt att jag provar. Risken är stor att jag får en hov i pannan då... :crazy:
 
Sv: Tömkörning

Men proffsen går väl lite mer på sidan av- då ser ju hästen.

Om man tömkör ute har ju hästen mest fokus framåt- vad jag vill o sen lyssnar o känner.
I ridhus eller på bana blir det annat.
Jag använder det numera sällan, men tycker att hästen ska få lite miljöomväxling oxå.
 
Sv: Tömkörning

Jag rider så sällan i ridhuset, däremot tömkör jag bara i ridhus eller på bana.
Då jag rider ut så pass ofta känns det som att tömkörningen kan få vara på bana.
Rider jag på banan för mycket tappar hästen sugen totalt tyvärr, så vi gör det vi kan i skogen och tar bara mikropass på banan (10-15 min).
 
Sv: Tömkörning

Jag tror inte att hästen lider av att gå på banan. Den kanske har dåliga erfarenheter eller tycker att det är trist.

gör roliga saker o beröm mkt= glad o arbetsvillig häst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är medryttare på ett fullblod som jag har börjat tömköra lite. Ibland brukar jag sätta innertömmen genom bettet och sedan till...
2
Svar
29
· Visningar
4 520
Senast: Lucifero
·
Ridning Vad är rätt och fel när det gäller tömkörning? Finns det rätt och fel eller är det bara olika tömsättning för olika hästars behov...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: Oh_really
·
Körning Jag är väldigt intresserad av körning, men jag kan i princip ingenting mer än det jag läst i olika böcker. Jag har tömkört för Anders...
Svar
16
· Visningar
1 533
Senast: Pallas
·
S
Körning Har lite frågor.. Hur lär man hästen skänkelvikning, öppna o sluta vid tömkörning? När man har hästen på volt runt sig, ska då tömmarna...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp