Ledande tömsättning vid arbete på på töm

Jag använder ständigt ledande innertöm när jag tömkör. Jag är fortfarande nybörjare på tömkörning och det är en tömsättning som jag tränat med bland annat ovan nämnda Anders Eriksson. Den var fördelaktig för mig eftersom vi mest longerade på töm så att jag fick träna på att hitta rätt position. Jag fick lite extra hjälp att forma innersidan då jag inte hade någon teknik alls att prata om.

Vi använde oss också en del av gramansättning, dela för att jag skulle få känna på det och dels för att min ponny svarade väldigt bra på det. Under hela lektorn diskuterades erfarenhet av samt mål och mening med tömkörningen. Jag förklarade även vilken utrustning vi använder hemma, och eftersom det är tömmar avsedda för körning av nordsvensk är gramansättning inte ett alternativ hemma när jag är oerfaren och tömmarna tunga.

Jag jag varmt rekommendera Anders för den som vill lära sig mer om tömkörning, han är oerhört duktig på konsten i sig men också på att lyssna, förstå och förmedla i mötet med ekipaget. Jag fick ut massor av en lektion trots att det enda jag gjort innan var att prova starta, svänga och stanna med rak tömsättning hemma.
 
Den dagen jag ser en häst gå trevligt med ledande tömsättning eller gramansättning ska jag fundera på att använda det. Den dagen har inte kommit än. Oftast ser man hästar som backar undan från bettet och/eller går bakom lod med förkortad överlinje, även om ryttaren tycker att hen sitter på jättelösa tyglar. Bra arbete på töm kräver att hästen arbetar genom hela kroppen, lyder pisken som sidförande hjälp och är väl skolad för tygelhjälperna. Det är därför korrekt tömkörning är skitsvårt.
 
Jag ägnade två månader åt att ställa mig i stigbygeln, klappa, sitta upp, och sitta av. Utan någon som höll fast honom. Innan han reds in. Bild från hösten 2012.

sittaupp.jpg






Den här bilden är tagen 7 månader innan jag började introducera uppsutten galopp.

mars53.jpg



Den här bilden är tagen sex veckor innan vi introducerar uppsutten galopp.

namnl%C3%B6s5.jpg





Titta på bilden ovan.

Diskussioner på forum går så mycket bättre om folk slutar peka finger på varandra och spekulera om andras brister. Det blir mycket trevligare om man håller sig till ämnet. Jag ska kunna dela med mig av mina erfarenheter och synpunkter utan att någon ska börja berätta för mig vilka misstag jag gjort med min häst i andra sammanhang, som inte är direkt kopplat till hur jag tömkört min häst.

Jag har väldigt positiva erfarenhter av ledande tömsättning. Jag har en liknande ras som trådskaparen har, och kan föreställa mig hur trådskaparen upplever sin häst.


.

Ja, det är super att du är nöjd och glad.
Vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt.
Och funkar din metod för dig är väl allt bra och gott.

Men jag undrar om du nu hade ett system att lösa det, varför du inte bara hjälpte hästen där i galoppen? Så den slapp kuta så..
Sen ska man däremot vara på det klara med att om man jobbar med att läsa av ekipage blir man snabbt ganska bra på det iom att man är beroende av det för sin överlevnad. Iom att man övar på det heltid är det sällan så att man behöver spekulera så mycket efter ett gäng år.
Däremot kan ens egen åsikt kring när man fått igenom något och andras åsikt om när de anser sig fått igenom något skilja sig - rejält.
Och man kan ha olika metoder. Och olika fokus.

Det här är ju ett diskussionsforum. Och för man fram till folk att inspänningar eller hjälptyglar är bra får man nog vara beredd på att tala om varför de är så bra.

För mig handlar det inte om att trycka till någon.
Mitt inledande inlägg var väldigt harmlöst. Men om du börjar bli defensiv och kräva ingående svar så svarar jag.

Och vem fasen har inte testat saker och lär sig under resans gång? Det vet jag att jag iaf gjort. Och inte är jag nära felfri än.
Så visst kommer någon annan med mer erfarenhet än mig göra bättre jobb än jag gör med vissa saker.
Det är så det är. Det betyder inte att jag är sämst eller ens dålig.
 
Jag brukar tänka att ledande innertöm (och graman) ska vara så lösa att hästen kan gå ur form, dvs höja huvudet eller ställa sig snett, men att han vid ett avslappnat tillstånd ska guidas in i formen. Dvs inte hindra eller låsa fast, utan vägleda. Då brukar den fungera som bäst.

Jag sitter här och rynkar pannan då jag läser och letar vilken film dom menar på er. Hittade! :)

Men du....nu tänker jag högt i hjälpande mening: Graman för mig är liksom ingenting jag skulle sätta på en unghäst. Faktiskt ingen häst, men det är en smaksak. Varför just graman? Varför inte snoddar till ex som är mindre statiska?
Jag känner lite såhär: Hästen bör acceptera bett och hjälper FÖRST. Det är skillnad mellan acceptans och tolerans!
Din häst ser jättetrevlig ut då den är balanserad men verkar slå på adrenalinet ganska snabbt, jag tror att dina avramlingar beror på att han inte accepterat dina förlag. Jag skulle aldrig i min låda sätta mig på en så oförberedd häst som jag ser tidvis. inte för att jag är rädd att ramla av, utan för att jag vill inte dubbeljobba (dvs laga det jag slarvade mig igenom)

Och hjälptyglar - why?? Du ser ut att ha mjuka händer men... en häst som inte accepterat dina förslag.
Ju mer du hänger på honom desta mer döljer du och det kommer ploppa upp då adrenalinpåslaget kommer.
 
Min åsikt baserad på vad jag och min ponny specifikt trivs med, så är inte ledande innertöm något vi jobbar med.

Jag upplever den tömsättningen som begränsande då jag vill kunna variera ställning, rakt/böjt spår och varv utan att behöva avbryta - jag vill ha flyt i träningspassen.

Och ponny ser inte ut att trivas, jag kan inte ha ett normalt stöd i tömmen utan att han drar ihop sig, ställer sig för mycket och jaaa... han rör och beter sig missnöjt.

Fungerar säket bra för dom som lärt sig jobba så och kan hantera det, men för oss blir det bara skit.
 
Jag sitter här och rynkar pannan då jag läser och letar vilken film dom menar på er. Hittade! :)

Men du....nu tänker jag högt i hjälpande mening: Graman för mig är liksom ingenting jag skulle sätta på en unghäst. Faktiskt ingen häst, men det är en smaksak. Varför just graman? Varför inte snoddar till ex som är mindre statiska?
Jag känner lite såhär: Hästen bör acceptera bett och hjälper FÖRST. Det är skillnad mellan acceptans och tolerans!
Din häst ser jättetrevlig ut då den är balanserad men verkar slå på adrenalinet ganska snabbt, jag tror att dina avramlingar beror på att han inte accepterat dina förlag. Jag skulle aldrig i min låda sätta mig på en så oförberedd häst som jag ser tidvis. inte för att jag är rädd att ramla av, utan för att jag vill inte dubbeljobba (dvs laga det jag slarvade mig igenom)

Och hjälptyglar - why?? Du ser ut att ha mjuka händer men... en häst som inte accepterat dina förslag.
Ju mer du hänger på honom desta mer döljer du och det kommer ploppa upp då adrenalinpåslaget kommer.

Varför inte snoddar ex som är mindre statiska?
Snoddar är mer statiska än en graman. En snodd kan du inte korrigera direkt under ridturen. Det kan du med en graman. Jag kan rida helt utan verkan från gramanen ett helt ridpass, men vet att den finns där ifall jag skulle behöva. En snodd finns alltid där och om en häst försöker slå sig fri kan trycket öka och skapa mer panik. Det kan inte en graman, då är det bara att släppa efter. Tänk om din häst exempelvis har en inflammerad tand och får panik av trycket från snodden på bettet. Då kan du inte släppa efter om hästen får panik. Det kan du med en graman, i samma sekund som du märker att något är tokigt.

Hästen bör acceptera bett och hjälper FÖRST.

Hästen började tömköras i september 2011. Hästen blev inriden i oktober 2012. Han reds kontinuerligt och för tränare till juli 2013. Tränaren har inte sagt eller antytt att min häst har svårt att tolerera bett och hjälper, så det där har du hittat på på alldeles egen hand. Däremot har tränaren sagt att min häst har en knepig mentalitet och är svår att förutsäga. Sedan blev hästen skadad i hagen och tömkördes mest fram till januari 2014, varpå han började ridas kontinuerligt till maj 2014. Efter detta fick han graman. Han har alltså varit tränad regelbundet i två år och haft bett i tre år innan jag använde graman. Jag har ramlat av sju gånger under denna tid och inget av dessa tillfällen har det varit i samband med krav.

Angående min film som inte har med diskussionen att göra
Bilderna från filmerna är blandade klipp från hela perioden september 2011 till maj 2014! Det är vansinnigt att analysera klippen utifrån gramandiskussionen, då jag haft graman i två månader och klippen är blandade under tre års tid och inte visas mer än några sekunder i okronoligisk ordning. Det är lösryckta bilder från när det gått bra och dåligt vid olika tillfällen. Det är fullständigt idiotiskt att skapa sig föreställningar om vad jag gjort och vilka steg jag hoppat över i min träning utifrån så korta sekvenser och utan att ni frågat mig först.

Jag bifogar lite bilder på min unghäst när han tränas I GRAMAN :nailbiting: och som jag "slarvat mig igenom" som du så fint uttrycket det. Jag förstår att det är väldigt förfärliga bilder och jag varnar känsliga tittare.
:banghead:

Och nu säger jag det en sista gång: Sluta förfära er över skitsaker. Sluta ägna er åt häxjakt så fort någon råkar ha en positiv erfarenhet. Det finns mycket värre saker att förfära sig över - än gramantyglar! Min häst är inte bäst, inte jag heller, men han mår fan inte dåligt av min ridning på grund av GRAMANEN.


_DSC0275.JPG



_DSC0381.JPG



_DSC0255.JPG






_DSC0076.JPG



28juni4.jpg




_DSC0388.JPG



_DSC0050.JPG



juli1.jpg



juli2.jpg
 
Senast ändrad:
Varför inte snoddar ex som är mindre statiska?
Snoddar är mer statiska än en graman. En snodd kan du inte korrigera direkt under ridturen. Det kan du med en graman. Jag kan rida helt utan verkan från gramanen ett helt ridpass, men vet att den finns där ifall jag skulle behöva. En snodd finns alltid där och om en häst försöker slå sig fri kan trycket öka och skapa mer panik. Det kan inte en graman, då är det bara att släppa efter. Tänk om din häst exempelvis har en inflammerad tand och får panik av trycket från snodden på bettet. Då kan du inte släppa efter om hästen får panik. Det kan du med en graman, i samma sekund som du märker att något är tokigt.

Hästen bör acceptera bett och hjälper FÖRST.

Hästen började tömköras i september 2011. Hästen blev inriden i oktober 2012. Han reds kontinuerligt och för tränare till juli 2013. Tränaren har inte sagt eller antytt att min häst har svårt att tolerera bett och hjälper, så det där har du hittat på på alldeles egen hand. Däremot har tränaren sagt att min häst har en knepig mentalitet och är svår att förutsäga. Sedan blev hästen skadad i hagen och tömkördes mest fram till januari 2014, varpå han började ridas kontinuerligt till maj 2014. Efter detta fick han graman. Han har alltså varit tränad regelbundet i två år och haft bett i tre år innan jag använde graman. Jag har ramlat av sju gånger under denna tid och inget av dessa tillfällen har det varit i samband med krav.

Angående min film som inte har med diskussionen att göra
Bilderna från filmerna är blandade klipp från hela perioden september 2011 till maj 2014! Det är vansinnigt att analysera klippen utifrån gramandiskussionen, då jag haft graman i två månader och klippen är blandade under tre års tid och inte visas mer än några sekunder i okronoligisk ordning. Det är lösryckta bilder från när det gått bra och dåligt vid olika tillfällen. Det är fullständigt idiotiskt att skapa sig föreställningar om vad jag gjort och vilka steg jag hoppat över i min träning utifrån så korta sekvenser och utan att ni frågat mig först.

Jag bifogar lite bilder på min unghäst när han tränas I GRAMAN :nailbiting: och som jag "slarvat mig igenom" som du så fint uttrycket det. Jag förstår att det är väldigt förfärliga bilder och jag varnar känsliga tittare.
:banghead:

Och nu säger jag det en sista gång: Sluta förfära er över skitsaker. Sluta ägna er åt häxjakt så fort någon råkar ha en positiv erfarenhet. Det finns mycket värre saker att förfära sig över - än gramantyglar! Min häst är inte bäst, inte jag heller, men han mår fan inte dåligt av min ridning på grund av GRAMANEN.


_DSC0275.JPG



_DSC0381.JPG



_DSC0255.JPG






_DSC0076.JPG



28juni4.jpg




_DSC0388.JPG



_DSC0050.JPG



juli1.jpg



juli2.jpg


Nu missförstår du mig och tar offensen.
Ödmjukhet kan vara bra då man sysslar med unghästar :/

Jag är emot graman på orutinerade ekipage.
Har hittils inte sett ett enda fall där graman varit annat än en genväg och en "dövning" av en effekt på en ung häst.
Att rutinerade ryttare använder det är en annan femma men jag förstår inte poängen med det. Faktiskt.
Jag avskyr, avskyr statiska hjälptyglar på en unghäst. Verkligen hatar. Och graman ÄR statiska - det är din hand som bestämmer när hästen är duktig (om du inte vill ha en häst som går konstant under lod)

Ang snoddar så vet inte jag hur du spänner dina - mina är precis vid lodet - aldrig under.
Så hästen har alla möjligheter att själv hitta vart den går bekvämast, och den sviktar lika snabbt som hästen ger eftergift i mungipan - alltså det är inte mina händer som ger den snabbaste eftergiften!
 
Jag instämmer @Luciferno

@Oh_really jag håller inte med om ett enda av dina många och långa argument. Lär dig rida din unghäst korrekt från början, kort och gott. Det tjänar både du och hästen på i slutänden.
 
Tänk om din häst exempelvis har en inflammerad tand och får panik av trycket från snodden på bettet. Då kan du inte släppa efter om hästen får panik. Det kan du med en graman, i samma sekund som du märker att något är tokigt.

Här är en till stor skilnad i vårt tänk.
Självklart kan hästen ha ont i munnen utan att jag vet om det, och vill visa mig det genom att gapa/dra upp mungipan.
Därför rider jag inte på pullarrem.

Jag vill se hästens reaktion, jag vill HA en reaktion för då är vi ärliga mot varandra.
Det är samma sak med en graman: är jag rädd och osäker tar jag inte på en graman.
Jag vill se vart problemet är och få en spontan och ärlig reaktion - då kan jag hjälpa hästen genom det.
Köper inte att du ser nyttan med graman därför att du vill kunna "placera nosen där du vill ha den".
Då är graman ändå inte rätt.
Jag har sett graman mestadels på osäkra och okunniga ryttare med oridna men främst felridna hästar.
Mycket westernmänniskor som vill dra på graman, är det när de vill åt pleasureformen?
Inte ok.

Varför har du graman? Egentligen? Vad är det du vill dämpa?
Det var DET jag menade med att det är ditt jobb att förbereda hästen på bästa sätt: inte desperat försöka dämpa något som egentligen borde jobbas med på ett annat sätt.
Ta reda på varför det blöder, inte hur man bäst plåstrar på såret.

Du ser ut att ha en fin sits om jag nu får vara lite positiv, nyttja den till kommunikation med din häst och glöm att du har två händer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 420
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 177
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Liten
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 741
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp