Ledande tömsättning vid arbete på på töm

Mischmasch

Trådstartare
Jag är medryttare på ett fullblod som jag har börjat tömköra lite. Ibland brukar jag sätta innertömmen genom bettet och sedan till däckeln för jag upplever att det är lättare att ställa och böja henne då. Jag brukar använda den tömsättningen när jag arbetar på volt och vanlig "rak" tömsättning (genom däckel fram till bett) när jag arbetar henne mer på rakt spår och/eller vill kunna byta varv lätt. Eller så varierar jag helt enkelt utifrån vad jag tror kan fungera bäst för tillfället.

Nu var det dock någon som påpekade att hen hade sett att jag använde mig av ledande innertöm och hen ville påpeka att det inte var någon bra tömsättning eftersom 1. Det blir som en inspänning 2. Den blir väldigt "hård" i hästens mun. Jag kan hålla med om att man har större inverkan över hästen med ledande töm men så länge man är lätt på handen och medveten om hur tömsättningen inverkar så ser jag den som ett bra hjälpmedel ibland, men sen är jag också nybörjare på det här med tömkörning.

Vad anser ni som har lite mer erfarenhet av att arbeta på töm, är en ledande innertöm dåligt för hästen och i så fall varför?
 
Jag har ett känsligt arabiskt fullblod på fem år, som jag tränat på töm mer än vad jag ridit. Jag har alltid ledande innertöm och han är jättemjuk och fin i munnen att rida. Jag har även börjat rida med Gramantygel som fungerar liknande en ledande innertöm och han fungerar awesome på det. Jag tycker tvärtom motför vad de flesta andra gör: har du en ledande innertöm / graman så kan du koncentrera dig på att hålla händerna mjuka och stilla. Det som hästen blir "hård i munnen" av är okontrollerade ryck eller inkonsekventa tygeltag.Jag har inget stöd alls av mina ryttarvämner för min teknik men unghästen mår toppen!

Jätteviktigt bara att du håller händerna stilla och "väntar in" hästens form i stället för att korrigera den för snabbt.
 
Jag brukar tänka att ledande innertöm (och graman) ska vara så lösa att hästen kan gå ur form, dvs höja huvudet eller ställa sig snett, men att han vid ett avslappnat tillstånd ska guidas in i formen. Dvs inte hindra eller låsa fast, utan vägleda. Då brukar den fungera som bäst.
 
Vad har dina ryttarvänner för argument mot att använda en ledande innertöm då? Precis som du säger så är iaf inte min tanke att man "drar ihop" hästen med den, utan precis som när jag rider så försöker jag hålla stödet på ytter (där jag även gör förhållningarna) och innertömmen använder jag för att ställa hästen inåt vilket blir betyder lättare då själva tömsättningen inbjuder till det.

Men jag får nog ta och fundera på det här en extra gång nästa gång jag tömkör.
 
44157_1337196534.jpg



Jag tror att vissa människor lätt dras med i "hetsjakt" på vad de tycker är fel. De ser bilder på för hårt inspända hästar (som på bilden ovan) och tänker att "inspänning" eller hjälptyglar är ett dåligt redskap.

Är du mjuk och mån om din häst så är det i regel ingen fara att använda sig av varken spö, sporrar eller hjälptyglar
Här nedan är en bild där jag har både ledande tygeltag och hjälptygel schambon, dvs. TVÅ hjälptyglar, SAMTIDIGT... ("Han ser ut som en julgran" som min mamma så fint sade) Som du ser är min häst ganska tillfreds med uppgiften och varken hals eller gångart hämmas. Däremot får han hjälp att slappna av och gå lång och låg och sträcka ut sig lite. (Ursäkta pilarna, bildens ursprung kommer från ett annat sammanhang). Det var blåsigt väder och han var uppskruvad så jag tyckte att detta var en bra övning för honom, just den dagen.

9.jpg


Och här nedan en bild då jag rider på Graman, vilket varit till stor hjälp. Jag har behövt fokusera på sitsen i lugn och ro, och mina andra fel och brister, och kan lita på att han håller huvudet ok och inte viftar runt med det för mycket. Då behöver jag inte korrigera honom så mycket. Han är som en fjäril att rida så det hjälpte oss massor.

_DSC0381.JPG
 
Senast ändrad:
Jag är medryttare på ett fullblod som jag har börjat tömköra lite. Ibland brukar jag sätta innertömmen genom bettet och sedan till däckeln för jag upplever att det är lättare att ställa och böja henne då. Jag brukar använda den tömsättningen när jag arbetar på volt och vanlig "rak" tömsättning (genom däckel fram till bett) när jag arbetar henne mer på rakt spår och/eller vill kunna byta varv lätt. Eller så varierar jag helt enkelt utifrån vad jag tror kan fungera bäst för tillfället.

Nu var det dock någon som påpekade att hen hade sett att jag använde mig av ledande innertöm och hen ville påpeka att det inte var någon bra tömsättning eftersom 1. Det blir som en inspänning 2. Den blir väldigt "hård" i hästens mun. Jag kan hålla med om att man har större inverkan över hästen med ledande töm men så länge man är lätt på handen och medveten om hur tömsättningen inverkar så ser jag den som ett bra hjälpmedel ibland, men sen är jag också nybörjare på det här med tömkörning.

Vad anser ni som har lite mer erfarenhet av att arbeta på töm, är en ledande innertöm dåligt för hästen och i så fall varför?

44157_1337196534.jpg



Jag tror att vissa människor lätt dras med i "hetsjakt" på vad de tycker är fel. De ser bilder på för hårt inspända hästar (som på bilden ovan) och tänker att "inspänning" eller hjälptyglar är ett dåligt redskap.

Är du mjuk och mån om din häst så är det i regel ingen fara att använda sig av varken spö, sporrar eller hjälptyglar
Här nedan är en bild där jag har både ledande tygeltag och hjälptygel schambon, dvs. TVÅ hjälptyglar, SAMTIDIGT... ("Han ser ut som en julgran" som min mamma så fint sade) Som du ser är min häst ganska tillfreds med uppgiften och varken hals eller gångart hämmas. Däremot får han hjälp att slappna av och gå lång och låg och sträcka ut sig lite. (Ursäkta pilarna, bildens ursprung kommer från ett annat sammanhang). Det var blåsigt väder och han var uppskruvad så jag tyckte att detta var en bra övning för honom, just den dagen.

9.jpg


Och här nedan en bild då jag rider på Graman, vilket varit till stor hjälp. Jag har behövt fokusera på sitsen i lugn och ro, och mina andra fel och brister, och kan lita på att han håller huvudet ok och inte viftar runt med det för mycket. Då behöver jag inte korrigera honom så mycket. Han är som en fjäril att rida så det hjälpte oss massor.

_DSC0381.JPG

Med din häst har det ju gått rätt ok tror jag.
Däremot hade gramanen etc inte behövts om du hade haft stabilare sits och lite annat tänk i utbildningen, tror jag. Gjort lite annat jobb innan man satt upp och innan man galopperar tex.
Att det gått bra för dig, att du inte dragit mer i gramanen än du gjort etc är skitbra! Och du kan säkert fortsätta så. Även om jag själv hade velat lära mig hur jag skulle slippa. ;)

Men de flesta som behöver fråga om sånt här är inte alltid redo för att använda graman.
Så jag tror det är det som gör att de flesta inte kan hålla med om att det skulle vara en optimal lösning.
Det är många hästar som pajat av att man hanterat graman fel.

Till TS:

Är folk tveksamma till innertöm hand till bett till ring högt på däckeln eller är det till då man fäster tömmen längre ner?
Sitter den längre ner än nomalt blir ju inverkan annorlunda, absolut.
Då får man ju lite hjälptygel-effekt. Inspänning blir det bara om låser helt.

Man blir inte hård i handen av en tömsättning. Däremot kan känsliga hästar tycka tex gramansättning blir för stumt bara av tygelvikt och den dubblade friktionen som blir mot bett/däckel.
Men att ha hand-bett-däckel ger inte ökad friktion. Räkna hur många gånger tömmen måste ligga genom något. Samma..
 
Till TS:

Är folk tveksamma till innertöm hand till bett till ring högt på däckeln eller är det till då man fäster tömmen längre ner?
Sitter den längre ner än nomalt blir ju inverkan annorlunda, absolut.
Då får man ju lite hjälptygel-effekt. Inspänning blir det bara om låser helt.

Man blir inte hård i handen av en tömsättning. Däremot kan känsliga hästar tycka tex gramansättning blir för stumt bara av tygelvikt och den dubblade friktionen som blir mot bett/däckel.
Men att ha hand-bett-däckel ger inte ökad friktion. Räkna hur många gånger tömmen måste ligga genom något. Samma..

På bilderna som kommenterats hade jag innertömmen från hand, genom bettring till mitten/strax ovanför mitten på däckeln. Alltså inte så att det blivit ett drag neråt när man tagit i tömmen men ändå inte allt för högt upp då hästen lätt springer med huvudet i vädret.

Gramansättning visste jag inte ens vad det var innan jag googlade nyss.
 
Med din häst har det ju gått rätt ok tror jag.
Däremot hade gramanen etc inte behövts om du hade haft stabilare sits och lite annat tänk i utbildningen, tror jag. Gjort lite annat jobb innan man satt upp och innan man galopperar tex.

Den här typen av luddig feedback låter mer som antaganden så du får gärna förklara det för mig lite tydligare.

1. Har du någon film eller bilder på min instabila sits där du kan förklara hur den påverkat min häst? Gärna i detalj. Det vore väldigt bra om du kunde visa vad du menade.

2. Sedan får du gärna förklara vad det var för annat jobb som jag inte hade gjort och som du ansåg behövde göras innan jag satt upp.

3. Och glöm inte att säga vilken övning eller vad jag borde ha gjort innan jag galopperade!

.
 
På bilderna som kommenterats hade jag innertömmen från hand, genom bettring till mitten/strax ovanför mitten på däckeln. Alltså inte så att det blivit ett drag neråt när man tagit i tömmen men ändå inte allt för högt upp då hästen lätt springer med huvudet i vädret.

Gramansättning visste jag inte ens vad det var innan jag googlade nyss.

Är det mitten på däckeln blir det annan vinkel på tömmen och annan effekt. Det blir alltså mer som en hjälptygel.
Men till skillnad från de flesta hjälptyglar kan tömmen glida utan att behöva sas gå tillbaks eller applicera tryck på nacken eller dra upp bettet.
 
Är det mitten på däckeln blir det annan vinkel på tömmen och annan effekt. Det blir alltså mer som en hjälptygel.
Men till skillnad från de flesta hjälptyglar kan tömmen glida utan att behöva sas gå tillbaks eller applicera tryck på nacken eller dra upp bettet.

Ja och det kan jag köpa, alltså att tömsättningen blir lite som en hjälptygel. Och det var också det jag var ute efter, en tömsättning som skulle hjälpa till att få hästen att sänka huvudet. Inte genom att jag "drar ner henne" utan mer guidar.

Men den här personen menar på att den tömsättningen är dålig för hästens mun. Skillnaden från en rak tömsättning blir ju att istället för att draget i bettet blir rakt bakåt så bli det snett inåt. Men är det någonting dåligt? Under förutsättning att den som håller i tömmarna har en bra hand så klart, som med vilken tömsättning som helst.
 
Den här typen av luddig feedback låter mer som antaganden så du får gärna förklara det för mig lite tydligare.

1. Har du någon film eller bilder på min instabila sits där du kan förklara hur den påverkat min häst? Gärna i detalj. Det vore väldigt bra om du kunde visa vad du menade.

2. Sedan får du gärna förklara vad det var för annat jobb som jag inte hade gjort och som du ansåg behövde göras.

3. Och glöm inte att säga vilken övning eller vad jag borde ha gjort innan jag galopperade!

.

Jag läste att gramanen var toppen för att du då kunde fokusera mer på en stilla hand och din sits.
Sen såg jag just din film i arab-tråden. Och därför ville jag vara noga att kommentera att det verkat funka för dig.
Jag såg en häst som var lite spänd och osäker i början. Och att du inte hade något annat system att påverka den spänningen mer direkt.
Att den fräste iväg så i galoppen ser jag som något som går att lösa på annat vis och att träna så man inte behöver hamna där.
Men som sagt: det verkar ju blivit bra för er med er metod.
Och det är inget som är direkt ovanligt för folk vid inridning, att hästen spänner till ett tag.

Jag hade gjort lite annat i inridningen. Men vi jobbar alla på olika sätt.
Jag kan inte vara beroende av hjälp från andra eller hjälptyglar. Därför får jag lära mig reda ut det utan sånt.

Jag tycker däremot att det bör vara lite försiktigt med att proklameras hur man grejat problemen med hjälp av graman trots att alla andra säger att man inte bör.
Jag har mött för många som inte rett ut det, utan bara fått problem av det.

Utöver det så kan man ju som sagt klara det utan. Bara man kan teknikerna. :)
 
Ja och det kan jag köpa, alltså att tömsättningen blir lite som en hjälptygel. Och det var också det jag var ute efter, en tömsättning som skulle hjälpa till att få hästen att sänka huvudet. Inte genom att jag "drar ner henne" utan mer guidar.

Men den här personen menar på att den tömsättningen är dålig för hästens mun. Skillnaden från en rak tömsättning blir ju att istället för att draget i bettet blir rakt bakåt så bli det snett inåt. Men är det någonting dåligt? Under förutsättning att den som håller i tömmarna har en bra hand så klart, som med vilken tömsättning som helst.

Behöver du hjälptygel i ridningen? Vad gör du annorlunda där om du svarar nej på den frågan?

Det är ganska intressant att arbeta hästen på olika sätt (ridning, tömkörning, för hand, longreining, i lina etc) för att fatta vad som sker i hästens kropp vid olika hjälper och förstå ridningen och formgivningen bättre.
Och då utan inspänningar eller hjälptyglar.
 
Behöver du hjälptygel i ridningen? Vad gör du annorlunda där om du svarar nej på den frågan?

Det är ganska intressant att arbeta hästen på olika sätt (ridning, tömkörning, för hand, longreining, i lina etc) för att fatta vad som sker i hästens kropp vid olika hjälper och förstå ridningen och formgivningen bättre.
Och då utan inspänningar eller hjälptyglar.

Ja, jag har börjat rida för en dressyrtränare och då har jag fått rida med en slät tygel fäst från sadelgjord, genom nosgrimma till handen. Alltså inte en "konventionell hjälptygel" men någonting som hjälper mig lite på traven så hon inte springer runt i giraff-form och så jag lättare kan sitta rätt och göra rätt.

När jag rider själv har jag dock inte använt mig av någon extra hjälp, men då ser vi ju ut som hej kom och hjälp oss 80 % av tiden också.. Men dom där resterande 20% när jag får till det så vet jag att det är jag som fixat det och inte någon hjälptygel.

Det blir väl någon slags balansgång det där vad som är bäst för hästen och vad som är bäst för mig som ryttare. För jag tror ju ändå att den formen hon får med "hjälptygeln" sliter mindre på henne än giraff-formen som lätt blir när jag rider utan. Men samtidigt lär jag mig mycket när jag väl får till det utan och kommer förhoppningsvis kunna rida henne i en bättre och mer stabil form allt eftersom.

Så just nu, som en kompensation för att jag inte lyckas rida henne som jag borde, så vill jag gärna att hon ska gå i en nyttigare form vid tömkörningen än hon gör när jag rider. Därmed inte sagt att jag alltid använder ledande innertöm, senaste gången körde jag bara rak och det gick bra det också.
 
Jag läste att gramanen var toppen för att du då kunde fokusera mer på en stilla hand och din sits.

Det gör ryttarna på spanska ridskolan i Wien också. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag är så pass instabil att jag skapat en så stor obalans att den måste åtgärdas med graman. Han gick ju hyfat utan Graman också men det krävde en väldig fokus från min sida och ibland vill man släppa det och fokusera på annat. Det handlar inte om att vara beroende av Gramanen som en nödvändighet. Här på bilden har han inte fyllt fyra å, är på sin andra kurs, och han kämpar på som bara den.

galo.JPG



Jag såg en häst som var lite spänd och osäker i början. Och att du inte hade något annat system att påverka den spänningen mer direkt.

Som hade varit?

Att den fräste iväg så i galoppen ser jag som något som går att lösa på annat vis och att träna så man inte behöver hamna där.

Och vad tänkte du att jag inte hade provat som jag behövde träna på?

Jag hade gjort lite annat i inridningen. Men vi jobbar alla på olika sätt.

Vad hade du gjort som du tänker att jag inte prövade?

Jag tycker däremot att det bör vara lite försiktigt med att proklameras hur man grejat problemen med hjälp av graman trots att alla andra säger att man inte bör.

Jag tycker att jag är jätteförsiktig. Jag sätter ut bilder och förklarar. Jag tycker att det är viktigt att man utbyter erfarenheter och att inga områden "cencureras" för att man inte "bör" tycka så. Det är därför jag också vill att du inte kommer med antaganden och antydningar utan att du också fullföljer dina meningar och beskriver hela meningar i stället för "jag hade gjort något annat..." och inte förklarar dem.

Såklart man kan göra på olika vis, det är ingen fråga om den saken. Men om man ska bidra i diskussionen så kan man ju förklara vad man gjort och varför. Särskilt om du nu har förbättringsförslag på hur jag personligen kunde ha gjort med min unghäst. Som jag inte hade prövat.

Det kan ju vara precis tvärtom. Folk använder graman och ledande tygeltag fel, just för att ingen tar sig tid att berätta hur man kan använda dem på ett bra sätt? :)
 
Jag har ett känsligt arabiskt fullblod på fem år, som jag tränat på töm mer än vad jag ridit. Jag har alltid ledande innertöm och han är jättemjuk och fin i munnen att rida. Jag har även börjat rida med Gramantygel som fungerar liknande en ledande innertöm och han fungerar awesome på det. Jag tycker tvärtom motför vad de flesta andra gör: har du en ledande innertöm / graman så kan du koncentrera dig på att hålla händerna mjuka och stilla. Det som hästen blir "hård i munnen" av är okontrollerade ryck eller inkonsekventa tygeltag.Jag har inget stöd alls av mina ryttarvämner för min teknik men unghästen mår toppen!

Jätteviktigt bara att du håller händerna stilla och "väntar in" hästens form i stället för att korrigera den för snabbt.

Men vad är det du menar ovan med ledande innertöm? En graman kan du ju aldrig ha som ledande innertöm eller ledande öht?
en ledande innertöm i tömkörning är ju när tömen löper fritt eller man möjligtvis använder en förlängningsögla att dra tömen genom i stället för via tömgjorden, och vidare till handen (och förstås däckeln på gjorden).

att hästen är mjuk i munnen är väl inget kvitto på att det är gramanen eller vilken tygel som helst som skapar det? Som du förstår, är jag inte direkt pigg på dina argument även om de verkar funka för dig och du är nöjd. Jag har svårt att se varför man skulle anse att man lär sig rida eller rider bättre pga en hjälptygel, om man samtidigt sitter och utbildar sina unghästar. Det är ju ngt som brister i grunden om de behövs, och då tycker jag man behöver lära sig det som ryttare.
 
Senast ändrad:
Jag är medryttare på ett fullblod som jag har börjat tömköra lite. Ibland brukar jag sätta innertömmen genom bettet och sedan till däckeln för jag upplever att det är lättare att ställa och böja henne då. Jag brukar använda den tömsättningen när jag arbetar på volt och vanlig "rak" tömsättning (genom däckel fram till bett) när jag arbetar henne mer på rakt spår och/eller vill kunna byta varv lätt. Eller så varierar jag helt enkelt utifrån vad jag tror kan fungera bäst för tillfället.

Nu var det dock någon som påpekade att hen hade sett att jag använde mig av ledande innertöm och hen ville påpeka att det inte var någon bra tömsättning eftersom 1. Det blir som en inspänning 2. Den blir väldigt "hård" i hästens mun. Jag kan hålla med om att man har större inverkan över hästen med ledande töm men så länge man är lätt på handen och medveten om hur tömsättningen inverkar så ser jag den som ett bra hjälpmedel ibland, men sen är jag också nybörjare på det här med tömkörning.

Vad anser ni som har lite mer erfarenhet av att arbeta på töm, är en ledande innertöm dåligt för hästen och i så fall varför?

Det är ju väldigt vanligt att arbeta med ledande tömsättning på innertöm inom tömkörningen. Jag tror att det använts på alla tömkörningskurser jag deltagit i med ekipage i alla nivåer. Själv tänker jag nog att det är en större risk att dra ihop hästen med rak tömsättning. Det flesta hästar med amatörer bakom tömmarna får nog en bättre resa med ledande tygelsättning. Jag tömkör ibland med rak tömsättning och upplever det som snäppet svårare.
Annars är jag rätt negativ till hjlptyglar i övrigt och de har helt enkelt inte behövts för att jag ska uppnå mitt syfte i ridningen jag ser en ledande tömsättning som motsvarande ledande tygeltag och det brukar få protestera emot...
 
tillägg och knappen:

För att vidare koppla på TS inlägg osv, så finns det väldigt många möjliga kombinationer/varianter av tömsättning vid arbete på töm, och de appliceras utifrån hur hästen arbetar, hur utbildad den är, och hur väl man kan få igenom det arbete man vill på töm på just en individ utifrån det. med andra ord är tömsättningen vid tömkörning sällan en konstant, utan man anpassar efter syfte och behov osv. Det är här det brister för många tror jag - endera kan man inte tillräckligt för att se att man skulle gynnas av att variera tömsättningen utifrån hästen och vad man får igenom arbetsmässigt, eller så är det lite jobbigt och krångligt och kräver ett visst extra engagemang att ändra tömsättning osv. Anders Eriksson är mästare på att visa och förklara dessa applicerat på individer han visar. Alla borde gå en clinic för honom som är intresserade av tömkörning. Ja det finns ju fler förstås - Bo Jenå tex, Göran Lindstrand också, men han finns ju inte med oss längre tyvärr sen ett par år.
 
Det gör ryttarna på spanska ridskolan i Wien också. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag är så pass instabil att jag skapat en så stor obalans att den måste åtgärdas med graman. Han gick ju hyfat utan Graman också men det krävde en väldig fokus från min sida och ibland vill man släppa det och fokusera på annat. Det handlar inte om att vara beroende av Gramanen som en nödvändighet. Här på bilden har han inte fyllt fyra å, är på sin andra kurs, och han kämpar på som bara den.

galo.JPG





Som hade varit?



Och vad tänkte du att jag inte hade provat som jag behövde träna på?



Vad hade du gjort som du tänker att jag inte prövade?



Jag tycker att jag är jätteförsiktig. Jag sätter ut bilder och förklarar. Jag tycker att det är viktigt att man utbyter erfarenheter och att inga områden "cencureras" för att man inte "bör" tycka så. Det är därför jag också vill att du inte kommer med antaganden och antydningar utan att du också fullföljer dina meningar och beskriver hela meningar i stället för "jag hade gjort något annat..." och inte förklarar dem.

Såklart man kan göra på olika vis, det är ingen fråga om den saken. Men om man ska bidra i diskussionen så kan man ju förklara vad man gjort och varför. Särskilt om du nu har förbättringsförslag på hur jag personligen kunde ha gjort med min unghäst. Som jag inte hade prövat.

Det kan ju vara precis tvärtom. Folk använder graman och ledande tygeltag fel, just för att ingen tar sig tid att berätta hur man kan använda dem på ett bra sätt? :)
Det gör ryttarna på spanska ridskolan i Wien också. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag är så pass instabil att jag skapat en så stor obalans att den måste åtgärdas med graman. Han gick ju hyfat utan Graman också men det krävde en väldig fokus från min sida och ibland vill man släppa det och fokusera på annat. Det handlar inte om att vara beroende av Gramanen som en nödvändighet. Här på bilden har han inte fyllt fyra å, är på sin andra kurs, och han kämpar på som bara den.

galo.JPG





Som hade varit?



Och vad tänkte du att jag inte hade provat som jag behövde träna på?



Vad hade du gjort som du tänker att jag inte prövade?



Jag tycker att jag är jätteförsiktig. Jag sätter ut bilder och förklarar. Jag tycker att det är viktigt att man utbyter erfarenheter och att inga områden "cencureras" för att man inte "bör" tycka så. Det är därför jag också vill att du inte kommer med antaganden och antydningar utan att du också fullföljer dina meningar och beskriver hela meningar i stället för "jag hade gjort något annat..." och inte förklarar dem.

Såklart man kan göra på olika vis, det är ingen fråga om den saken. Men om man ska bidra i diskussionen så kan man ju förklara vad man gjort och varför. Särskilt om du nu har förbättringsförslag på hur jag personligen kunde ha gjort med min unghäst. Som jag inte hade prövat.

Det kan ju vara precis tvärtom. Folk använder graman och ledande tygeltag fel, just för att ingen tar sig tid att berätta hur man kan använda dem på ett bra sätt? :)

Nja.. På Spanska ridskolan tränar man ryttarna för sig och hästarna för sig. De kan longeras på inspända hästar ett par år för att sitsträna, absolut. Men de hästarna är välutbildade, minst redo för halvhöga skolan.
De gröna hästarna tränas av de som anses vara rutinerade ryttare.
De "nya" ryttarna är ju inte vilka nybörjare som helst heller direkt.. ;)
Så prioriterar många som vill ha en snabb utveckling av hästen och har mål som ligger iaf lite halvhögt.

En skolad häst som nått så långt enligt de gamla mästarnas principer vet att skänkel betyder till handen. Det går pang på ett ögonblick.
Att låta dem gå inspända utan att det tar någon större skada av det.

Problemet är att så långt utbildas de flesta hästar inte någonsin.

Och en unghäst upplever jag man i långa loppet gör en större tjänst om man skolar den med en stabil hand att söka sig mot än en hjälptygel som är mer fixerad än en BRA hand som inte är fixerad utan följer hästens rörelser bättre i de olika gångarterna.
En inspänning lär de sig oftast att undandra sig förutsatt att de inte bara dövar av och hänger i framvikt.
Det brukar ju däremot sällan gröna araber göra.
Däremot kan de undandra sig den.

Och utöver det: Vill man inte kunna påverka hästen? Skapa ett system för att kunna med snabba och lätta signaler så hästen förstår kunna påverka formen?
Det bygger ju iaf bla SRS ridning på, om vi nu ska fortsätta prata om dem.

Varken araber eller Lippizzar är ju jättekända för att ha enorma problem med frambenshältor och liknande pga sin stora gång och tunga kropp.
I Sverige har vi ju däremot fler halvblod, som inte är riktigt lika tåliga. De är heller inte alltid lika intelligenta och har inte alltid lika goda erfarenheter av ridning(importer etc). Att rekommendera inspänningar av olika slag på såna unghästar hos Svenssons är inte lämpligt. Många har problem nog ändå.

Att rida in hästar är inget som går att lära ut via nätet på några inlägg. Precis som man inte kan lära ut formgivning så.
Det är så mycket praktik som krävs, känsla och timeing.

Problemet är inte att folk inte testat annat. Det är att man inte fått igenom det, gjort lite fel i timeing eller något.
Hade man testat och fått igenom det hade saken varit löst.
Dvs hästen hade varit avspänd tex eller inte rusat iväg i galoppen.
Ett rutinerat proffs har gjort felen redan och till slut lärt sig. Men man har inte lärt sig alla metoder eller moment oftast.

Vad jag gjort är bla att inte sitta upp på en häst som är spänd. Inte gjort det om jag behöver hjälp att hålla den att stå still.
Om någon nu måste hålla fattar jag inte varför man vill ha huvudet i vädret då. Blir de ofta mer avslappnade då? Eller brukar de relaxa bättre i annan form? Hur ser de ut då de flyr? Sällan så låga det går..

Varför drog den i galoppen? Går det att förbereda så den inte behöver känna att den måste fräsa iväg så?
Hur? Förmodligen genom att lära den låg och lugn bla.
Och det genom ett tydligt signalsystem. Ev om individen har balansproblem lära den balansera sig a la lite extremt avsuttet först.
Jag hade också nyttjat hästens egen trötthet i den mån det går.

Har man dem lugnare har man ju mer att spela med.
Det tror jag absolut du jobbat med. Men hade du fått igenom det fullt hade det sett annorlunda ut.
Det finns ju skäl till att vissa alltid rider in hästar stencoolt och andra måste hålla i sig mer.

Jag ser inga större problem med att man får rida på i tempo i inridning tex. Men jag ser problem i om hästen är spänd. Att spänna muskler är inte samma som att hästen är statiskt spänd eller mentalt spänd.
Hur man får dem coola mentalt är ju inget man bara gör direkt man ska rida in. Det börjar innan. Då lär man in diverse prylar om man har den läggningen.
Men det är ju sånt proffs gör och har ägnat x antal år att lära sig, under heltid. Så att man ska lära ut det via nätet kan man nog inse att det inte går.

Däremot kan man snoka runt efter rutinerade tränare i sitt område och se om de kan lära en. Kolla clinics, läsa, se filmer är ju bra komplement.
Men har man problem med spänd häst kanske man får kolla vem som löser sånt oftast, snabbast etc. Inte vem som kan rida redan klara hästar eller utbilda proffshästar eller tävla höga klasser. Det är skillnad.
 
Ja, jag har börjat rida för en dressyrtränare och då har jag fått rida med en slät tygel fäst från sadelgjord, genom nosgrimma till handen. Alltså inte en "konventionell hjälptygel" men någonting som hjälper mig lite på traven så hon inte springer runt i giraff-form och så jag lättare kan sitta rätt och göra rätt.

När jag rider själv har jag dock inte använt mig av någon extra hjälp, men då ser vi ju ut som hej kom och hjälp oss 80 % av tiden också.. Men dom där resterande 20% när jag får till det så vet jag att det är jag som fixat det och inte någon hjälptygel.

Det blir väl någon slags balansgång det där vad som är bäst för hästen och vad som är bäst för mig som ryttare. För jag tror ju ändå att den formen hon får med "hjälptygeln" sliter mindre på henne än giraff-formen som lätt blir när jag rider utan. Men samtidigt lär jag mig mycket när jag väl får till det utan och kommer förhoppningsvis kunna rida henne i en bättre och mer stabil form allt eftersom.

Så just nu, som en kompensation för att jag inte lyckas rida henne som jag borde, så vill jag gärna att hon ska gå i en nyttigare form vid tömkörningen än hon gör när jag rider. Därmed inte sagt att jag alltid använder ledande innertöm, senaste gången körde jag bara rak och det gick bra det också.

Testa du att ta lektion i tömkörning och få lära dig direkt från ett proffs hur du ska göra med just din häst.
Antingen kanske ni kan få dit någon som jobbar med tömkörning eller så kanske din vanliga dressyrtränare kan tom. :)
 
Vad jag gjort är bla att inte sitta upp på en häst som är spänd. Inte gjort det om jag behöver hjälp att hålla den att stå still.

Jag ägnade två månader åt att ställa mig i stigbygeln, klappa, sitta upp, och sitta av. Utan någon som höll fast honom. Innan han reds in. Bild från hösten 2012.

sittaupp.jpg



Varför drog den i galoppen? Går det att förbereda så den inte behöver känna att den måste fräsa iväg så?
Hur? Förmodligen genom att lära den låg och lugn bla.


Den här bilden är tagen 7 månader innan jag började introducera uppsutten galopp.

mars53.jpg



Den här bilden är tagen sex veckor innan vi introducerar uppsutten galopp.

namnl%C3%B6s5.jpg



Ev om individen har balansproblem lära den balansera sig a la lite extremt avsuttet först.

Titta på bilden ovan.

Diskussioner på forum går så mycket bättre om folk slutar peka finger på varandra och spekulera om andras brister. Det blir mycket trevligare om man håller sig till ämnet. Jag ska kunna dela med mig av mina erfarenheter och synpunkter utan att någon ska börja berätta för mig vilka misstag jag gjort med min häst i andra sammanhang, som inte är direkt kopplat till hur jag tömkört min häst.

Jag har väldigt positiva erfarenhter av ledande tömsättning. Jag har en liknande ras som trådskaparen har, och kan föreställa mig hur trådskaparen upplever sin häst.


.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 420
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 177
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Liten
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 741
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp