Bukefalos 28 år!

Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Jag köpte ju Tärnsjös AE-däckel för några månader sedan och är väldigt nöjd med den!

Tycker generellt att det är lite synd att de/alla gått ifrån dubbla stroppar till "bukgjorden", men det rationaliserades ju bort tidigare än den här däckeln.
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

jag har erfarenhet av den och den är inte ett dugg bra. visst den är ledad men inte tillräckligt. Istället för att kasta pengarna i skön på något dåligt läder så köp tärnsjögjorden istället. den går på en 1000lapp extra än vad globus delux gör.

jag har tärnsjögjorden och det enda jag ångrar med den är att jag inte köpte den tidigare! Otroligt fint läder, perfekt passform på alla hästar och kvallite som håller! Jag har använt min gjord på allt från b-ponny upp till häst på 175. har passat perfekt på alla oavsett rygg.
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Jag snavade över Globus-kopian för några veckor sedan (vi har ju originalet från Tärnsjö).

Jag var INTE imponerad. Inte alls faktiskt. Hade nog hellre valt att köpa en traditionell däckel än kopian.

Jag håller med dig. Tycker Globus påminner om en tvättklämma.
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Det som kändes tråkigt (förutom det du med passande liknelse kallar tvättklämma :D) var faktiskt läderkvalitén. Jag tycker annars att Globus gjordar och deras övriga produkter hållt en fullt acceptabel kvalíté, men det här var verkligen anmärkningsvärt dåligt.

Indiskt pappesläder skulle jag vilja kalla det...
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Nu finns det ju både däckel och gjord av T. Vad är skillnaden, vilken är bättre ?
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Nu finns det ju både däckel och gjord av T. Vad är skillnaden, vilken är bättre ?

"Däckel" och "gjord" är nog samma sak, bara att orden väljs olika av olika människor.
Jag tror att de flesta som tömkör mycket använder ordet "däckel", annars är den ofta mer slarvigt refererat till som "gjord".

Tärnsjö säljer idag två olika typer av däcklar, dels den klassiska men också den lite nyare som Anders Eriksson står bakom och som vi diskuterar här.
Anders' däckel har en stålbåge över manken istället för den klassiska som istället har ett järn insytt över "sadelläget" på däckeln.

Vad man gillar bäst är en smaksak för människan och en passningssak för hästen.
Jag hade nog lagt en röst på den nya AE-däckeln dock, dessutom lite billigare.
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

*kl*

Ni som har Tärnsjös bågdäckel finns det risk för att den hamnar för långt ner om man har en smalare häst?
Vad är det för skillnad på ponnygjorden och den vanliga? Är det bara längden på gjorden?

Funderar på att lägga mina skattepengar på en riktig tömkörningsgjord.
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Jag vågar nog påstå att fullblodet är av den smalare typen. Ingen buktande revbensbåge där inte! Tycker att den formar sig väldigt bra efter hästen, gångjärnen mellan boss och båge gör ju förutsättningarna optimala. Vet inte om de har öppet köp, det bör väl gå under distansköpslagen om du beställer från deras hemsida? (möjlighet att prova och skicka tillbaka i oanvänt skick)

Den följer väldigt bra, ett vanligt järn står gärna ut från ryggen på honom, med följden att det inte blir någon ryggradsfrihet att tala om.

Har fullgjord, men utgår från at ponnygjorden är kortare.
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

jag använde min gjord på en stakethäst förra veckan. ett fullblod där man nästan kan räkna ryggkotorna. Satt bra ändå, bågen hamnade ca 3 cm från manken så det gick bra.

Ponnygjorden förutsätter jag är kortare än den fullstora. Ring och hör med dem annars, dom är väldigt trevliga!
 
Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

*kl*

Ska man vara ordagrann och riktig språkpolis så är det skillnad på en däckel och en gjord.
Däckeln har ett järn i, alltså behåller den formen i alla lägen. En gjord är utan järn och är därför mer böjbar.


Skillnaden på ponnygjorden och den vanliga på tärnsjös gjordar är enbart storleken/längden.

/Madde
 
Lyfter en gammal tråd och undrar om nån har egna bilder på bågdäckeln från tärnsjö?
Är intresserad av bilder där den ligger på både modell ponny-rund utan manke och tunn halvblods/fullblodsmodell.
 
Lyfter en gammal tråd och undrar om nån har egna bilder på bågdäckeln från tärnsjö?
Är intresserad av bilder där den ligger på både modell ponny-rund utan manke och tunn halvblods/fullblodsmodell.
Jag har inga bra bilder på min tyvärr, då jag måstat lägga in en tjock fårskinnspadd under för att ytterligare skydda min hästs höga och långa manke från att ta i stålbågen.
Så blir inga bra bilder som du eftersöker för passning (kanske någon av de andra har).
 
Kandke inte aktuellt fortfarande men här är en bild på ae-däckeln på häst modell tunna :)

image_zpsgkcp2sy0.png
 
Blir lite sugen på AE-Kopian från Globus (hette den De Luxe?), men undrar om den kan tänkas passa min häst. Vad tror ni som har den? Han är har väldigt bred och svängd rygg, men med hög och lång manke. Se bild nedan.

12208413_767408676715800_759679830828745709_n.jpg
 
Blir lite sugen på AE-Kopian från Globus (hette den De Luxe?), men undrar om den kan tänkas passa min häst. Vad tror ni som har den? Han är har väldigt bred och svängd rygg, men med hög och lång manke. Se bild nedan.

12208413_767408676715800_759679830828745709_n.jpg
Jag har den gjorden, men svårt att säga om den passar den typen av häst eftersom jag inte har testat. Mellanrummet mellan bossorna är inte särskilt stort iaf, jag kan försöka komma ihåg att mäta.

70B6FFAD-7A6A-45E1-907C-5705A8A803A2_zpsma5kqhut.jpg

Så här ser den ut iaf. Stropparna är för tjocka och stela för att gå att sticka i gjordens hällor och lädret är konstigt, men passformsmässigt funkar den bra.
 
Blir lite sugen på AE-Kopian från Globus (hette den De Luxe?), men undrar om den kan tänkas passa min häst. Vad tror ni som har den? Han är har väldigt bred och svängd rygg, men med hög och lång manke. Se bild nedan.

Med lång och hög manke (liksom min häst) blir svanskappan rätt viktig, så hoppa inte över den (om den är valbar på Globus).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Och_Aye
·
Utrustning Jag blir tokig på den rackarns sadeln som inte ligger bra! Den nuvarande har visserlign extremt bra mankfrihet men ligger inte an hela...
Svar
12
· Visningar
5 035
Senast: Totola
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Fossing
·
Hästvård Hej Har tidigare skrivit om min häst här som haft problem med hälta i vä fram. Hon är behandlad i hovleder fram (juli/aug), är...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp