Bukefalos 28 år!

Hon sänker vä sidan... halt eller inte

bapro

Trådstartare
Hej
Har tidigare skrivit om min häst här som haft problem med hälta i vä fram. Hon är behandlad i hovleder fram (juli/aug), är friskförklarad, jag började rida, hon kändes inte OK i trav.
Åker in igen & gör ordentlig utredning med massor av röntgen & bedövningar. Behandlas i hovled vä fram och kotled hö fram. En månads boxvila, in till klinik igen. FRisk på böjprov men man kan se ibland när hon svänger på longering att hon haltar till ett steg, men bitvis helt ren i trav.
Veterinären säger att jag ska sätta på specialbeslag, eftersom vi märker att hon ömmar lite för hovtång i trakten på utsidan vä fram (där hon visade reaktion på laterala hovbensväggen för ett år sedan). Hon skrittas i tre veckor men när jag börjat rida känns hon konstig igen. Dock betydligt bättre nu sedan "specialskorna" (avlastningssko vä fram).

NU till frågan.
Hästen är med avlastningssko (som avlastar trakten vä fram)ohalt på hårt underlag på volt (longering). Med vanliga skor markerar hon när hon svänger, dock inte hela tiden.
På mjukt underlag snubblar hon mkt, särskilt i vä varv, då hon har en tendens att lägga vikten till vänster. Hon sänker vä sidan när hon snubblar, men efter 10 minuters longering försvinner detta och hon går rent.
Filmade igår när jag red henne barbacka i trav. I höger varv ok, i vänster varv OK, men sänker vä sidan något, som att hon är lite stelare i bogen och svårare att få fram det benet. Ser dock inte halt ut. Som en rörelsestörning.
Provade oxå rida med sadel för en vecak sedan, och då var rörelsestörningen betydligt större.

Kollade henne för en vecka sedan med värmekamera. Visar problem i manken höger sida och spänningar i ryggen, mest längs höger sidan.
Även ett område på bogen vä sida verkar ställa till det... Frågan jag ställer mig är om jag ska sätta igång hästen mera, om jag är överförsiktig och att hon bara är stel (hon har ju stått i några månader). Dessutom har hon för tillfället väldigt mkt spänningar i kroppen....
Eller om jag ska åka till veterinär igen. (blir dock en annan, för den jag har nu kan tydligen inte hitta vart felet sitter)
Ska säga att hästen har samma rörelsemönster nu (dock betydligt mindre störning) som hon hade i juli, då jag första gången åkte in till veterinär. Hon har ju under hösten mest skrittats i omgångar endast, varje gång jag provat sätta igång henne mera, har det inte kännts bra, även om hon inte alltid varit direkt halt..

MEN man får känslan av att problemen inte sitter i hoven, eller i knä-kot-hov-leder. Det ser ut som att det sitter högre upp... Manke, bog??

Tänkte att antingen rider jag igång henne (har travat bara i 4 dagar nu) OCh är flitig med massage & streching och ser om hon blir bättre, eller så åker jag till en annan veterinär. Vad tycker ni?

HJÄLP mig nu, jag vet inte vad jag ska göra...

MVH
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

Det är inte alls osannolikt att sin hästs problem kommer någon annan stans ifrån än hoven. Snarare tvärt om...

Det JAG tycker är det bästa är att man samarbetar med BÅDE veterinär och en skicklig "alternativare" av något slag. Jag skulle nog snarast vilja säja att dessa två yrkesgrupper borde samarbeta mer i stället för att kasta skit på varandra, som de ofta tyvärr gör :crazy:. Och det borde nog snarare kallas för "kompletterande" behandling än alternativ..
Min erfarenhet är att veterinärerna hittar symptomen och behandlar bort dem (vilket SKA göras) men att alternativarna ofta hittar orsakerna till varför skadan uppstått.
Massage och stretching är bra iofs, men förmodligen inte tillräckligt. Någon annan alternativ/kompletterande metod kanske vore bra?
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

Tycker att du har alldeles rätt. Tyvärr verkar veterinären här på våran klinik vara ganska anti mot altenativbehandling.
Har i af bokat in min equiterapeut (kiropraktik, laser, massage & akupunktur) att titta på hästen innan jul. (senast han kollade henne var i juni, under tävlingssäsongen och innan skadan. Då sa han faktiskt att när han känner igenom hennes muskler så känns det som att hon har haft problem lågt vä fram. Då kom vi fram till att det borde vara från tidigare eftersom hon stått helt i 2 månader med hovgips för 8 månader sedan då hon fick hovbensreaktionen. Men förmodligen har hästen kännt av hoven lite under hela tävlingssäsongen -04, men hon har inte visat någon hälta alls, och dessutom gått BRA i klasser upp till 125. Men det kanske blev lite komplikationer?? :confused:

Ska säga att jag är i af lite gladare idag, för jag tömkörde henne igår, och hon såg betydligt bättre ut, syntes nästan inte nåt och ndet blev bättre på slutet!! :)
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

Håller med era diskustioner, kan ju vara så att hon är sned i bogbladen, ena sitter högre upp och den andra sitter längre ned, eller längre fram, längre bak. det är ju svårt at säga, men det verkar ju som att ni kommit underfund med mycket ändå. Hon blir ju bättre med specialbeslag mm.
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

Jag vet inte hur de är med bogbladen, kan man rätta till det med kiropraktik... Isf?? Jo, jag håller med dig. Klart att det är bra att hon blivit bättre, och kanske är hon bara lite stel nu. MEN hon måste ju vara helt bra om hon ska tränas ordentligt & tävlas :(.
Det är en jättetrevlig hopphäst...
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

det tror jag säkert :smirk: Min egen var lite ojämn och det räckte med massage så blev det bra igen. Börja med att ta ut en massör, och så går du vidare sedan. Men kolla förts med kliniken om det är något annat, om det inte är dte så gå vidare då.

Lycka till!
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

Tjohoo...
Tror äntligen att vi har hittat felet. Har bytt veterinär till en från MK istället!! Jag berättade hela historien. Han böjde, kanstaterade att hon fortfarande har ont vä fram,. Efter vad jag berättat la han en bedövning på utsidan av hoven. Mjukdelarna kring strålbenet (?).
Hästen blir helt haltfri & alldeles lugn sedan när vi böjde henne, han kunde böja hårt & hon stod typ & sov.
Så vi behandlade där!! Han sa att detta var inte alls ovanligt & hon kommer nog att bli helt bra, så nu ska hon igång lite försiktigt & sen på återbesök om en månad.
:)
Det jag stör mig på är att ha åkt fram och tillbaka till en klinik här uppe i ett halvår som inte har kunnat lösa problemet, och så löser en annan veterinär problemet på 15 minuter...(troligtvis), Utsidan av hoven gick tydligen bedöva enligt kliniken(så vi kunde t o m se att problemet satt där) Men det gick inte behandla där enligt den veterinären, man kunde bara behandla hovleden.. *suck*
Hoppas att detta fungerar, men det är som att jag tror det, jag är ganska säker :)
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

Hej - lite folkbildning :-) (ta inte illa upp).
Hästens framben sitter inte fast i bålen med ett nyckelben som vår arm gör. Bålen "hänger" mellan frambenen och är bara fäst med muskler och ligament. Eftersom kiropraktik rättar till ledytor som hamnat fel kan det alltså inte det lösa problemet med en bål som hänger snett mellan frambenen. Däremot kan vissa manipulationstekniker, stretching och massage lossa muskler eller ligament som är för korta och hjälpa till att återställa normal funktion. Dessa muskler och ligament sitter framför allt på skulderbladets insida och är inte så lätta att komma åt med massage, men genom att öka blodcirkulationen i hela området + stretcha så kommer man ändå en bit på väg.

OBS dock att en uppdragen bog ofta (som i detta fall) beror på försvarsspänning för ett problem som sitter längre ned i benet. Hästen "håller upp" det onda benet och får då såklart problem i bogen muskler också.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Hon sänker vä sidan... halt eller inte

Nä just min häst har aldrig varit sne i bogbladen (eller hur man nu säger) vad jag vet, det var någon som svarade som sa att det kunde vara så...
Jag har oxå hört att bogbladet inte sitter i någon led, men går manipulera genom massage osv...på andra sätt..
Men man lär sig mkt när man har en häst med problem. Även om det nu visat sig att det sitter i hoven i af, så märks ju att hästen har mkt spänningar i kroppen, framförallt manke och bog - vilket inte är så konstigt, då det tog lång tid innan hon visade hälta.
& det är bra med lite folkbildning! Tack Lejonelle :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 521
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp