Bukefalos 28 år!

Törs man? (Släppa på gräs)

Alexandra_W

Trådstartare
Tjockponnyn har bantats lite men är fortfarande en tjockponny. Har senaste 4 - 5 dagarna gått munkorgslös i vinterhagen, pga skyfall i stil med syndafloden. I början gick han omväxlande med munkorg och omväxlande utan, men han får i sig typ nada där med munkorg. Senaste dygnen har han gått munkorgslös. Det växer 75% oätligt ogräs och 25% kvickrot och maskrosor i vinterhagen just nu.

Hovarna har varit svala och fina och magen bra på detta, midjemåttet har ökat en aning dock men nöden har ingen lag så att säga.

Senaste dygnet har han - utan minsta egen skuld eller anledning - stått på box och ätit silage, repad kvickrot samt stora mängder lönnlöv.

Frågan är - törs jag släppa honom i en 'sjukhage' med lårhögt (på mig) gräs, kvickrot? Det kommer ju initialt bli mycket mer gräs än han ätit tidigare, men kommer ju inte ta många dagar innan det är minimalt med gräs i den.
 
Sv: Törs man? (Släppa på gräs)

har ponnyn varit fångbenägen eller varför vill du inte ha den på gräs? Vid bra invänjning på gräs ska det nog inte vara några problem. Du kan ju börja med att plocka några kassar gräs varje dag eller beta ponnyn innan du släpper den på gräs så att magen hinner vänja sig.
 
Sv: Törs man? (Släppa på gräs)

Invand på gräs är han, kanske skulle skrivit det, att innan överflyttningen pga regnet till vinterhagen har de gått på bete sen i maj, han har dock gått med munkorg.

Ponnyn är fet, glupsk och har haft två fångvarningar, en förra året då han fick av sig munkorgen på frodigt klöverbete, och en i år då han fick av sig munkorgen på spätt vårgräs. Han har dock 3 - 4 ggr plockat av munkorgen någon gång under natten, och ätit 'vanligt bete' i upp till 6 h (svårt säga exakt) utan problem.

Att jag vill ha honom i sjukhage är inte alls för hans skull alltså, som jag skrev så det är inte pga honom. Men fblherrn står på box, och det vore väldigt bra för både dem och matte, om de kunde stå ute iaf dagtid och äta gräs. Dock på lämpligt 'linkavstånd' till sjukhage finns bara nämnda övervuxna kvickrot. Och då jag vill vara säker på att fbl står så still som möjligt vill jag ha ponnyn nära fblskrället, och där faller att slänga ut ponnyn i vanliga hagen och fbl i sjukruta då vanliga hagen ligger 300 meter bort.
 
Sv: Törs man? (Släppa på gräs)

Tjena, läget! Jag har ju också en tjockponny. Som du kanske minns så muttrade Jes o undrade hur man kan betala för att skaffa sig fångångest:-) Min lilla gick på precis vanligt bete hela förra sommaren utan problem, men jag motionerade henne väldigt flitigt. I år har hon haft en fångkänning, men jag har henne ute i gräshagar ändå och det har gått jättebra. Men jag tar faktiskt in henne o en travartjockis (ny) fortfarande över natten. Det tänker jag fortsätta med ca 14 dagar. Jag motionerar henne fortfarande flitigt. Annars skulle det nog inte gå. Jag kör eller promenerar henne ca 1 hr om dagen.
För alla andra som läser tråden, ja, jag tog ut både vet o hovis vid fångkänning o hon fick adekvat behandling. Utsläppet gk av vet o hovis.
 
Sv: Törs man? (Släppa på gräs)

Fast han är som sagt inte fångponny. Däremot blir det ju en mycket abrupt övergång från kontrollerat gräsintag, till någon - några dagars obegränsat gräsintag, dock av övervuxet gräs. Och frågan är hur stor risk det är/inte ´är? Rent generellt alltså, inte för just en fånghäst =)
 
Sv: Törs man? (Släppa på gräs)

Jag skulle nog inte riskera det. Det är ju just sådana tillfällen som utlöser det första fånganfallet. Om det är en liten hage kan du väl slå av det innan du släpper dit ponnyn, och fortfarande ha munkorg på under delar av dygnet?
 
Sv: Törs man? (Släppa på gräs)

Blir ingen mat kvar om jag drar ner det med trimmern så det blir munkorgsvänligt. Då skulel det bara räcka några h.

Han fick gå ut där iaf, en halv dag, hovarna svala och fina. Sen kändes fbl såpass okej att han fullproppad med metacam kunde gå ut i stora hagen, så nu går de där (i vinterhagen) och noppar maskrosor. Förhoppningsvis fungerar det tills på måndag, då (återigen förhoppningsvis) problemet avlöses och sen är det tillbaks som vanligt.

Om inte annat får de stå på box till på måndag, jag fick hem hö för en halvtimme sen så nu har jag mat nog att ha dem på boxvila om så krävs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 643
A
Hästvård Nu närmar det sig betesdax med stormsteg. Jag vet dock inte vilket bete jag skall välja och jag behöver hjälp! :bow: Jag vet inte...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: jenn1e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp