tokig vid longering, hur göra?

S

sneekkja

Behöver lite hjälp
Har nämligen tagit mig den stora äran, att ta en go väns STORA häst på foder sålänge hon är bortrest.
Pga skada så rids han inte mer än två dagar i veckan, och ska sedan markarbetas 2 dagar.
Allså longering bla, men då kommer problemet.
Han blir som tokig när man longerar, han tokspringer bockar osv.
Hur ska jag göra för att han ska lunga ner sig, och springa lungt och fint ?;)

Rider själv islandshäst, och har haft samma problem med en av mina isisar.
Men han är ungefär 2 gånger så stor som min lilla isis, och väger väl dubbelt så mycket också.

Hon själv har inte så stor vana av just markarbete, och ville gärna att jag hjälpte henne med problemet.
Men som sagt, en islandshäst är lite mindre och lättare när det kommer till att kanske dra till lite i longeringslinan ;)

Så har ni några tips om detta? :D
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Vad har hästen haft för skada? Jag personligen tycker väl kanske inte att longering är det bästa för en konvalicent. Har du provat att tömköra istället?
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

han har haft problem med sin andning, och ska nu allså sättas igång.
jag har själv ringt vetrinären, och frågat vad som inte får göras med honom.
och det är allså, inte för hårda pass, men longering går bra.
och han var precis lika "springing" innan han fick problem med andningen:)
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

En sån här sak tycker jag är väldigt svår att ge tips om när man inte har sett hästen... Svårt att lösa hästprobblem "via postorder"... Så mitt bästa tips är att söka upp en instruktör som är bra på longering och som kan kolla på er när ni longerar. Men longera bara lungt så de inte sliter på hästen. Inte bra att "rusa" på volt. Skritt och trav, och så fort de börjar gå lite för fort så sakta av så han inte hinner stressa upp sig. Så vänjer han sig kanske vid att longering ska va lugnt. Så kan man öka på tiden man travar och så småningom även galoppera. men sakta av innan han börjar springa.
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Ok, då är det iaf ingen skada som kan ta stryk av longering.

Har du testat att tömköra ist? Jag föredrar det framför longering.
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Han blir som tokig när man longerar, han tokspringer bockar osv. Hur ska jag göra för att han ska lunga ner sig, och springa lungt och fint ?;)

Pepprar dig med lite fler frågor för att få en klarare bild av problemet:

Känner du att han "drar iväg med dig" över banan och inte håller sig på volten?
Kickar han mot den som står i mitten också?
Kutar han iväg även om du bara ber om skritt eller kan han hålla sig i den gångarten?
Kan du lätt få honom att göra halt från skritt?
Försöker han någonsin "springa över dig" och byter han varv på eget bevåg?
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Jag skulle börja med enkla ledövningar för att få lite bättre kommunikation med hästen. Ta sen hjälp av någon när du longerar, be någon gå vid sidan av hästen och du håller i linan. Lär hästen kommandon, halt, trava, sakta av osv. Korta pass när ni tränar, och tålamod. Att låta hästen rusa runt i linan gör mer skada än nytta. Testa löslongering och tömkörning, mycket bättre än longering om du frågar mig.
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Vad har hästen haft för skada?
Du har fått jättemånga fina svar som jag tycker du ska ta hänsyn till. Det kan helt enkelt inte vara så att hästen är pigg och glad? Dra ner på lite havre om den får det i överflöd kanske? Det finns ju väldigt mycket energi i just havre.
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

han tokspringer runt i volten utan att jag har bett om den "hastigheten" (;
han kan även få för sig att rusa ut ur volten, men har springer aldrig på en
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Kan du inte göra andra markövningar istället? Träna hästen på att stanna, backa på kommando, flytta bakdel, framdel, gå över presenningar, gå mellan koner, över bommar, göra sidepass etc etc :) När de har överskottsenergi men inte får springa brukar det funka bra att aktivera dem på andra sätt. Använda hjärnan lite! :D

Va noga med att själv vara lugn och konsekvent, bestämd men beröm mycket när han är duktig!
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Låter som om det är bättre att den går i hagen hela dagarna- i solen o tar det lugnt.
Har aldrig hört talas om att en igångsättning är OK i longering- utan kontroll.:eek:
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

han ska sättas igång, eller har satts igång med två dagar ridning och två dagar longering/tömkörning osv
just för att inte överanstränga honom, det är vad vetrinären har sagt att jag ska göra.
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Isf skulle jag inte longera alls utan enbart tömköra, kan aldrig vara bra att han springer okontrollerat i en longerlina då det gör mer skada än nytta. Ut och prommenera istället för att försöka longera och rid enligt veterinärens instruktion.
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Hur fungerar han att ledas? Försöker han att dra då med eller går han snällt då?

Så länge du inte upplever att han utgör en fara för dig så kan du alltid låta honom fara runt i sin takt och kolla hur lång tid det tar innan han coolar ner sig. Många hästar bockar och "drar på" just efter att de nyss fattat galopp men sansar sig ganska snart när de förbrukat sin överenergi.

Verkar han stressad av hela situationen så kanske man kan tänka sig något annat träningsalternativ istället. Risken finns ju att han drar på sig någon ytterligare skada om han far fram så oförsiktigt varv efter varv.
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

håller med andra, tömkör istället, hundra gånger bättre!
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Jag & min pojkvän hjälper en bekant med sin 3-åring, hon är ganska pigg så vi burkar låta henne få " springa" av sig i padokken, vilket hon blir mer lungnare av sen när man longerar, fungerar gör det. Kan du inte prova det om du har en inhängnad padokk?
 
Sv: tokig vid longering, hur göra?

Har egentligen inga bra tips att ge dig men kan trösta dig att jag sitter i samma sits. Har en häst som snart blir elva år, och longerar jag så drabbas hon av stora tokyran. Hon bockar, springer som en tok och ställer sig upp( har till och med lyckats slå över och gå omkull). Mindre kul :crazy:

Skall jag av någon anledning longera henne så sätter jag på ett kapson, på så sätt kan jag lätt få ner henne utan att hon slår över. Kapsonet verkar över nosryggen så hon kan bli riktigt irriterad på mig när hon inte lyckas dra och bocka och ställa sig upp. I min häst fall så är det ren lycka (överskotts energi och trots) som gör att hon beter sig så här. Det brukar gå lika vilt till när jag tömkör så jag brukar rasta av henne på kapsonet först. Sätter på kapsonet under tränset.
När hon får sina tokspel och springer så brukar jag så fort jag får stopp på henne gå fram och backa henne och göra ledövningar en stund. Dvs backa, vända för tryck m.m. Men jag har ägt hästen sen den var liten och den har trots detta inte blivit bättre. Kommer till och med ihåg att när jag var och tittade på henne första gången så sa dom att när dom skulle rida in henne och longerade henne första gången så var dom övertygade om att hon aldrig skulle gå att rida in så hemskt uppförde hon sig.

Mitt tips är att prova ett kapson ifall du kan låna det av någon.

/B
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 125
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp