cowgirl81

Trådstartare
Nån här som har eller har ägt en tollare, hur är dom och hur funkar dom med barn och katt. Mvh hanna
 
Sv: Tollare

Hur en hund fungerar med barn o katter beror till väldigt stor del på uppfostran både av hunden, o speciellt barnen.
Tollaren är för vacker för sitt eget bästa vilket gjort att aveln exploderat med betydliga mentala ojämnheter som följd.
Naturligtvis går det att få tag på bra Tollare, speciellt om man är jägare.

mvh
 
Sv: Tollare

Jo alla hundar kräver ju uppfostran, har hittat en bra uppfödare. Men undrar lite om hur eran hund är. Kommer dock inte jaga, men tränar gärna med hunden för det är ju en fågelhund som jag uppfattat det som.
 
Sv: Tollare

Jag har en tollare som jag tränar främst lydnad med, men också lite apportering, agility och spår.
Min tollare är en trevlig individ som fungerar bra som familjehund.
Jag har ganska lite kunskaper om hur rasen är som helhet och uttalar mig endast därför om min hund. Vallhund verkar ha en bredare insyn i rasen.
 
Sv: Tollare

Har dom lätt för och lära sig lydnad. Jag är lite inen på om jag skaffar en hund, träna lydnad spår och eventuellt sök. Kan det funka på denna ras.
 
Sv: Tollare

Det funkar absolut att köra lydnad och spår i alla fall. Sök har jag inte provat med min men ser ingen anledning till att det inte skulle funka.
Satsar du på att vinna SM så rekomenderar jag en annan ras. Men om du är ute efter att träna och kanske tävla på lite lägre nivå fungerar det utmärkt med en tollare.
 
Sv: Tollare

Tror jag kan svara ganska bra på dina frågor, vi har uppfödning av tollare och har haft tollare i över femton år nu...

Det är en ras som fungerar väldigt bra med både barn och katt OM de fostras rätt.

Jag anser att en rastypisk tollare är definitivt ingen ren sällskapshund, den bör tränas för att fungera som en harmonisk hund.

De är mycket intelligenta och lättlärda, men kan fort bli uttråkade. Det ställer lite krav på dig som hundförare.

Jag håller definitivt inte med HeddaVovven ( sorry... ) som inte tycker att de lämpar sig för lydnad på högre nivå.

Alla våra hundar har tävlat elitklass lydnad, samt klass tre agility. Vi har hundar som startat SM agility, tagit viltspårchampionat, tävlat högre klass bruks, används vid praktisk jakt samt startar jaktprov.

Vi har en uppfödning vars ägare satsar på lydnads-SM så småningom, och just nu två hundar ( unghundar ) där planen är agility-SM om något/några år.

Så jag anser att tollaren är en kombination av en superbra tävlingshund samt en kanonkompis för barn och en jättetrevlig familjehund. Detta är dock under förutsättning att du aktiverar din tollare flitigt. Har du som mål att ha en kompis att gå ut och gå med som fungerar super i vardagen utan någon vidare träning skulle jag dock rekommendera dig en annan ras.

Hoppas jag svarade på några av dina frågor, svarar gärna igen om du har fler.

MVH

Susanne
 
Sv: Tollare

Jo jag hade ju tänkt aktiver ahunden så den inte blir sysslolös. men när är de dags och börja med valpen. jag är ju ingen tävlingsmänniska men kommer ju åka på träningar små tävlingar, Vill uppfödaren av valpen att dne ska ställas ut får dom jättegärna låna hunden. Då jag inte kan nånting inom utställning, agility.
 
Sv: Tollare

Jag håller med dig om att en tollare behöver aktiveras för att må bra och för att kunna fungera bra som en familjehund.
Däremot tror jag faktiskt att det är svårt att vinna SM i lydnad med en tollare. Såvitt jag vet är det främst border collien som brukar placera sig på pallen ... Därmed inte sagt att man inte kan tävla i de högre klasserna som du verkar ha gjort med dina hundar.
 
Sv: Tollare

Många uppfödare har ju som krav att du skall jaktträna / meritera / jaga med din hund, men det är ju naturligtvis olika.

En del uppfödare är med inriktade på jakt, andra har lite mer allroundhundar. Finns även en del rent oseriösa som avlar på hundar med dålig mentalitet, så var försiktig med vilken uppfödare du väljer. Finns tyvärr en del dåliga hundar som ändå går till avel...

/

Susanne
 
Sv: Tollare

Tror faktiskt inte att det är svårare att vinna SM i lydnad med en tollare än med en golden, labbe, schäfer eller annan arbetande ras, men svårt - javisst!

Att border collie är överrepresenterade på prispallen är ju ett faktum, men en bidragande orsak till det ( utöver att de är otroligt bra arbetande hundar ) är ju att många skickliga förare väljer just en border collie. Tror att en av dessa förare hade hamnat på pallen oavsett vilken arbetande ras de hade valt, inklusive tollare.

Det finns ju en tendens att glömma förarens roll i det hela, att bara se till vilken otrolig hund denne har, utan att se allt arbete som ligger bakom.

Så jag vidhåller att tollaren har att göra i de högsta klasserna, och på pallen i mästerskap i bruks, lydnad och agility.
Dock hamnar de oftast inte hos förare som har den ambitionen.

/

Susanne
 
Sv: Tollare

Verkar inte som denna uppfödare har det som krav att man ska jaga eller tävla, men jag kommer ju endå låta hunden apportera såna här dummis/dummys eller hur de stavas, och andra aktiviteter.
 
Sv: Tollare

Det är ju bra, det viktigaste är ju att hunden aktiveras. Sen är det ju som med andra hundar, de har ju olika aktivitetsnivå, behöver ju inte välja den vildaste i kullen :D

/

Susanne
 
Sv: Tollare

Hehe ne uppfödaren kan nog hjälpa mig välja en hund efter hur jag vill ha den :) Eller ja ge tips iallafall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: hollypolly
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 846
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp