Bukefalos 28 år!

tolvåring rida ut ensam?

Sv: tolvåring rida ut ensam?

KL
Ridit i 4 år. Då beror det på hästen och vanan. Om hon rider ut ofta med andra så kan det vara OK att testa själv om det är samma vägar. Rider du själv?
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

En tanke som slog mig är eftersom du är så osäker på om du vill låta sin 12-åring rida ut själv så kanske det är bäst att avvakta? Rid ut tillsammans istället.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

KL
jag tycker frågan är relativ, den beror ju på många variabler: hur rider 12 åringen, vad är det för häst och vad är det för ridvägar det är frågan om?

Jag fick börja rida ut själv runt 12 års ålder, innan dess var det ridbanan som gällde om jag var ensam, men hade mycket snäll pappa som följde med och promenerade då jag red ut :bow: När jag fick börja rida ut själv var jag tvungen berätta exakt vilken väg jag red (som pappa då visste exakt vad den var eftersom han varit med och gått olika rundor många gånger), samt när jag skulle vara tillbaks. Detta var före mobil telefonernas tid, men även om mobil finns nuförtiden hjälper det inte om man ligger medvetslös på backen ensam i skogen och hästen sprungit hem och ingen vet vart man är.

Jag tycker det är rätt att föräldrar signalerar till sina barn vikten av att vara försiktig och att det inte är självklart att låta barnet ge sig ut själv. Det ger en insikt till barnet att det är en risk att rida och att saker kan hända. För mig har det iallafall varit en uppfostrings aspekt jag är tacksam för än idag som vuxen, då jag lärt mig redan från början att man faktiskt måste vara medveten om att saker kan hända, dvs man rider med sunt förnuft och ligger steget före gällande säkerhetstänk. Jag har också sluppit vara med om olyckor eller incidenter vid uteridning och jag tror en del har att göra med mitt säkerhetstänk som jag tar med mig än i vuxen ålder.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Utan att ha läst hela tråden (ska göra när jag svarat, för att se vad andra tycker).
Jag är uppväxt på landet, på en bondgård vid en liten grusväg med ytterst lite trafik.
Min syster och jag fick ponny att dela på när jag var fem år. I början ledde förstås mamma och pappa.
När jag var 7-8 år, fick min syster och jag rida utan vuxens sällskap. Det gick bra utifrån de förutsättningar vi hade: bodde på landet med i princip ingen trafik. En dag med "mycket" trafik kom det kanske fem bilar på hela dagen.
Vi red oftast i skogen eller på den lilla vägen där bara en person bodde och det var verkligen nästan ingen trafik.
Alla bilförarna körde långsamt pga det var på landet och fanns djur.
Nästan alla som körde längs vägen hade ett ärende till någon som bodde där, och kände då till att det fanns barn med ponnyer.

Under de förhållandena tycker jag det är helt OK.
En 12-åring som ridit i några år bör kunna rida ut själv, om det är på landet och med väldigt lite trafik.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Mitt tips är att en vuxen går/rider med på rundan första gången och sedan lite då och då. Då kan man passa på och förklara vart det är lämpligt att hålla vilken gångart, peka på hus där det ofta är folk hemma, gå igenom underlag och överlag (haha, tunnlar och träd då :P ) och ta tid hur lång tid det borde ta att rida. Då tycker jag att man som förälder/hästansvarig kan känna sig ganska lugn :) Mobiltelefon skadar förstås inte heller :)
Och det viktigaste: Hur 12-åringen är.

Om jag ska vara helt ärlig så hade jag aldrig släppt iväg nån under 18, men samtidigt så måste man ju liksom. Och man vet hur underbart det är att rida ut för sig själv och mysa på i sin egen takt (och busa järnet:angel: )

Det är en knepig fråga, men toppen att den tas upp för disskussion!!
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Jag red ut själv när jag var 8, hade då en lat gammal shettis som inte gjorde många knop ;)
Vi red dock inte så långa sträckor när vi var själva.
När jag var 11 började jag rida långa sträckor på min nya pålle själv.
Han var däremot lite het och jag kunde flyga av ibland men hade alltid med telefon. Det var ett krav för att rida själv att telefonen var med och tala om vart man red.

Här i stallet är det en 10 åring som rider ut själv med mobil.
Hon brukar hålla sig "hitom" 70 vägen och bara rida på grusvägarna här eller i skogen.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

När jag var 12 år så hade jag under flera år gjort ridturer på egen hand. Mobiltelefon var det inte tal om på den tiden.

Hade det gällt min egen dotter så hade jag inte heller varit bekymrad. (Pappan däremot hade nog varit mer bekymrad ;) )

Jag utgår givetvis från att ryttaren ifråga kan hantera sin häst/ponny :laugh:
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Jag började rida ut själv när jag var 10 ungefär. På den tiden det inte fanns någon smidig mobil :o

Idag undrar jag hur de vågade släppa iväg mig... Visserligen red jag på en shetlänning men ändå, ensam i skogen i alla gångarter utan mobil
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Eftersom att jag inte är vuxen, kanske jag inte kan svara så bra på detta forum, men ska försöka... :)
Jag är själv tretton år och när jag rider ut har jag med mig telefon, och oftast min syster eller en kompis med mig (då jag inte är rutinerad). Vi rider inte på tungt trafikerade vägar, utan i skog och mark :D
Den ponnyn jag rider på är lugn och 70 % trafiksäker, helt säker på bilar, dock inte traktorer, lastbilar, mopeder och motor cyklar.

Min åsikt är nog som alla andras, det beror på erfarenheten och hästen. Ett tips är att sätta upp lite regler ex:
Alltid ha hjälm
Alltid ha säkerhetsväst
Alltid ha laddat telefon
Alltid säga vart man ska rida och beräkna hur lång ritten ska ta (Om man inte vet hur lång tid det brukar ta på just en stig, så tycker jag att sällskap och se till att följa med och ta tiden...)
mm

Men som sagt var hellre kritisk än att bara säga; "let her go".
Hoppas att du hittar på en bra lösning
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

KL

Jag håller med andra här om att det är så idividuellt. Jag satte på hundens GPS på min flicka (då 10 år) när hon skulle rida ut själv dom första gångerna:D
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Det beror väl lite på hur barnet är som person, och hur länge hon eller han har ridit. Är det en lugn person som ridit länge ser jag inga hinder, jag var bara tolv när jag fick rida ut själv. Visserligen tillsammans med en kompis utan häst, men det var mest för att det var roligare om hon också var med.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Jag fick min första häst när jag var ca 12, och då red jag ut själv trots halvbusig häst. Mammas krav var dock sällskap i den mån det går, skriva på tavlan vilken runda jag tar och vilken tid jag rider iväg och alltid mobilen med, fulladdad.

En lugn häst kan alltid bli rädd, men då är det ryttarens erfarenhet som spelar större roll än ålder. Jag har sett 10-12åringar hantera situationer bättre än vuxna! Så det beror helt och hållet på individen.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Som andra redan sagt så beror det väl på barnet, dess kunskaper och hästen.

Jag började rida ut ensam när jag var 11 år, började rida när jag var 6. Hade ingen mobil med då, men å andra sidan fanns de knappt då heller.. :p
Min syster på 12, snart 13, rider nu ut ensam ibland, men bara på vissa vägar.
Om de är redo så tycker jag personligen att man bör släppa iväg dem, självklart med vissa restriktioner. Olyckor kan ju hända, absolut, men de kan de alltid.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

KL

Sedan tycker jag att ha mobil med sig och att man talar om för någon vart man ska och när man borde ringa och vara orolig gäller för vuxna också...
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

Det håller jag med om. I de fall jag är ensam i stallet så skickar jag alltid sms till sambon att Nu rider jag ut ensam. Och sen smsar jag när jag är tillbaka. Det känns ändå bra att någon vet var man är. :)
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

När jag var 12 (och hade några års ridvana) red jag ut själv utan större problem. Så länge det är en mogen 12-åring med vett i huvudet borde det inte vara någon fara.
 
Sv: tolvåring rida ut ensam?

KL

Kom på att när jag rider brukar jag ha ett såntdär motionsprogram igång, som är kopplat till satellit och sedan visar exakt vilken väg man ridit/gått etc.. Nu laddar ju inte telefonen upp det på internet förrän man tryckt stopp, men det vore ju smidigt om polisen kan lokalisera telefonen tack vare att den är uppkopplad mot satellit eller liknande.. Ännu bättre vore ju om det visades direkt på internet så man kan se exakt vart människan är eller vart senaste signalen fanns om mobilen skulle gå sönder i fallet.

Ett exempel på en av mina ridturer:

http://www.endomondo.com/workouts/lSEA72DmCMo
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Ajsing
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 208
Senast: iNHALE
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 027
Senast: tanten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp