Tom på ord..

Sv: Tom på ord..

Fy fan vilken sits du är i. Jag tycker du gör helt rätt i att polisanmäla om dom fortsätter med droger under helgen.

Det finns en tråd på Senior om medberoende, vilket öppnade ögonen på mig för vad vissa av mina vänner gör. Säger inte att du är i den sitsen, men det kan nog vara intressant att läsa om.

Eftersom du rent juridiskt står på huset skulle jag faktiskt överväga att sälja det. Ta dina 150 000 och ge resten till din pappa, så får han klara sig bäst han vill. Han är en vuxen människa.
 
Sv: Tom på ord..

Men hjälp vilken hemsk situation du hamnat i.

Ring polisen och anmäl dem.
Du kan inte hjälpa dem ur beroendet och det är inte värt att må dåligt själv för någon annans skull. Det bästa för både dem och dig är faktiskt att göra en anmälan, även om det kanske tar emot att anmäla din pappa så har han gjort ett val, han väljer att fortsätta som han gör trots att det skadar dig. Du utsätts ju dessutom för fara iom dessa kanyler som du får ta reda på.
Är det värt att skydda honom då?

Sätt dig själv främst nu, de är båda vuxna och får själva ta ansvar för sina liv.
Det ska inte du behöva göra.
Menar inte att låta hård nu, men du dras ner i samma soppa som dem ju längre du stannar.

Har ett alkoholiserat ärkepucko till pappa som dragit ner min bror i samma sörja.
Det bästa jag gjort var att klippa all kontakt. Man kan inte ta hand om sina föräldrar på det sättet, man måste tänka på sin egen hälsa och ge sig själv chansen att läka och leva sitt liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Tom på ord..

Fy vad ledsen jag blir när jag läser om hur du har det :( Du borde ju vara i början av ditt egna vuxenliv och vara ung, fri och lycklig istället för att agera förälder åt din förälder. Jag vill bara ge dig stöttning i ditt beslut om att ringa polisen om de fortsätter knarka i ditt hus. Du har all rätt till att kasta ut din pappa och sedan bryta kontakten med honom. Om du vill vara väldigt snäll mot honom så kan du efter att ha sålt huset ge honom en del av pengarna men det är inget som någon kan räkna med att du ska göra. Se istället de pengarna som en grundplåt till ditt fortsatta liv.
Det är jättebra att du har börjat hos en psykolog. Håll fast vid den kontakten så att du får en chans att bearbeta din jobbiga barndom så att du får lov att se vad världen faktiskt har att erbjuda även dig.

Kramar
 
Sv: Tom på ord..

Hur har allt gått? :) Kram

Vi har faktiskt gått om varandra i helgen, jag har varit hos vänner och i stallet hela dagarna, och han har varit *nånstans* på nätterna så jag och pojkvännen har kunnat sova helt ostört hela helgen- så underbart!

Det känns som att jag fått ny välbehövd energi!
Kom hem i fredags kväll, nervös men bestämd och i princip beredd att ringa polisen så fort jag gått innanför dörren, så när det inte var någon hemma kändes det nästan..frustrerande? Konstig känsla att beskriva men jag hade verkligen förberett mig mentalt på detta "kaos", så det tog en halv godispåse och två filmer innan jag kunde varva ner den kvällen, haha..

Men jag står fortfarande fast vid mitt beslut, det går inte att se genom fingrarna längre och tänka på de dagar där han faktiskt sköter sig. För de andra dagarna ska helt enkelt inte finnas öht..
Vill tacka för allt stöd och peppande ord som jag fått, det betyder obeskrivligt mycket!!
 
Sv: Tom på ord..

Härligt att du fick en lugn helg. Det behövde du verkligen! Håll fast vid de tankarna nu och skriv gärna igen hur det går för dig :)

Kramar
 
Sv: Tom på ord..

*kl

Jag kan inte... det går inte.. trodde att jag var stark nog att våga ringa hit polisen, men det går bara inte.:cry:
Dom sitter på ovanvåningen nu, jag vet att i alla fall tjejen tagit minst två sprutor, smyger mig till trappan och lyssnar på dom till och från, kan ändå inte sova, man hör bra även från mitt sovrum men dom har hög musik på så rösterna blir otydliga.
Jag vet att min pappa tagit något mer än alkohol, men det kan lika gärna vara tabletter som han fått utskrivna (men som självklart absolut inte får blandas med alkohol egentligen).

Jag sitter och funderar fram och tillbaka, söker runt på google om vad man bör göra, vad jag ska göra, men jag kommer inte fram till något.
Kanske en polisanmälan gör mer skada än nytta?
Han har det redan kärvt ekonomiskt, och han sitter redan illa till med en del saker, vad skulle en stor böter göra egentligen mer än ännu mer skada?
Det skulle betyda att jag skulle behöva ta över mer utgifter, vilket jag inte kan! Har köpt flera tian-lotter i veckan den senaste tiden och hoppats på ett mirakel, bara en liten buffert för att kunna komma härifrån. Säljer av mina saker men nya utgifter uppenbarar sig alltid.
Eller tänk om denna "mindre sak" skulle leda till andra utredningar, som att varför jag står på huset, hur jag kunnat ta lån, hur allt fungerar...vilket jag knappt vet själv. Då kan kronofogden komma in och ta huset, då försvinner bådas pengar ut i tomma intet.
Eller tänk om den här tjejen skulle ha mage att skylla sitt missbruk på honom? Man vet ju aldrig... men jag kan bara föreställa mig konsekvenserna.
Eller tänk om polisen bara tycker att jag borde prata med honom? Det kanske jag borde, en gång till, och verkligen försöka få honom att erkänna sitt problem och söka hjälp.
Men det fungerar inte så, jag har försökt.. men en sista gång, kanske en gång till och hota med polis ifall det händer igen?

Känner mig hjälplös.. är för gammal för att ringa BUP eller liknande för råd, vilket gör att jag känner mig otroligt misslyckad som vuxen.
Var fan har jag hamnat egentligen, det här är inte vad jag ville.

Har inte berättat detta tidigare men sa upp mig från mitt arbete förra veckan, det går inte längre och jag känner mig dum mot företaget när jag arbetar utan att vara fullt mentalt engagerad, det är inte rättvist mot varken dom eller mig (mycket press och mycket ansvar som jag inte längre klarar av, skittråkigt men det är vad det kommit till, känner mig totalt mentalt och fysiskt utmattad utan att kunna förklara varför)

Har anmält mig till några kurser och ska börja studera igen till våren, har bestämt mig för att satsa på en Yh-utbildning till nästa höst. Det här framtidsplanerna, min pojkvän, samt min underbara medryttarhäst och hennes ägare håller mig igång.
Vad jag gör fram till dess? Ingen aning.. söker nya mindre psykiskt ansträngande jobb och hoppas på det bästa.

Nu blev det här otroligt osammanhängande, ursäkta..
Vet varken ut eller in, behöver hjälp..:(
 
Sv: Tom på ord..

Men usch, stackare :( :(

Vet inte vad jag ska säga, men jag är iallafall vaken om du vill ha någon att prata med!! *stor kram*
 
Sv: Tom på ord..

Åh vad jag önskar att jag hade kunnat stötta dig på plats :( Visst är du vuxen men du är ung och du är medberoende och att vara medberoende är verkligen inte lätt någon gång men definitivt inte när man aldrig har fått uppleva hur livet faktiskt kan vara. Du är ju trasig inombords och behöver få ro att läka.

Jag förstår hur du tänker, bara en gång till... Men faktum är att det kommer alltid vara en gång till. Kanske kan du ringa någon jurist? Vissa jurister har kortare gratis rådgivning. Det borde gå att googla sig till. Skriv upp exakt vad det är du vill ta upp isåfall så att du kan fatta dig kort och koncist. Du kan ju vara anonym om du vill det. Du kan också ringa anonymt till polisen och fråga vad som skulle hända om du berättade. Du kan också ringa kronofogden anonymt och fråga hur det fungerar. Tänk bara på att du gör inställningar på din telefon så att det inte syns vilket nummer du ringer ifrån. Man kan slå in ett prefix före telefonnumret så syns inte ens nummer och tänk på att inte i något läge säga ditt namn. Du kan också maila och fråga dem men skapa då en ny mailadress som du mailar ifrån som du enbart använder till det och skicka mailen ifrån biblioteket eller annan allmän plats så att de inte kan se Ip numret.

Du kanske kan ringa din psykolog också och be om mer hjälp därifrån? Du kanske behöver gå dit två gånger i veckan ett tag? Synd att du sa upp dig ifrån ditt arbete. Om du mår så dåligt att du inte kan sköta ditt jobb så har du rätt att bli sjukskriven istället. Du ska inte behöva säga upp dig. Finns det någon företagshälsovård kopplad till företaget? Isåfall kan du gå dit och berätta hur det är och få hjälp därifrån också. Kanske går företaget med på att ta tillbaka din ansökan om uppsägning eftersom din anledning till uppsägelsen egentligen är fel. Du kanske kan få en mindre pressad arbetsuppgift under en tid så att du ändå kan jobba?

Det blev många kanske men jag vill verkligen att du kollar upp vad som händer för då kanske det känns mindre skrämmande när du vet vad som kommer hända?

Många varma kramar.
 
Sv: Tom på ord..

Här finns gratis juridisk rådgivning http://www.juristjouren.se/ och här http://www.juristpunkten.se/?gclid=CNvF6MOzyroCFRR6cAod9noAww och här http://www.juristbyran.com/ till viss del men jag vet inte vad de menar riktigt med livsbesiktning men det är ju bara att kolla med dem. Här http://lawline.se/ kan man också få hjälp. Här http://gratisadvokat.se/ finns också några stycken. Kanske kan du ställa samma fråga till flera och se vad de svarar? Eller du kanske har så många frågor att du behöver ringa flera för den sakens skull.
Du kan säkert hitta flera. Jag googlade på "gratis juridisk rådgivning".
 
Sv: Tom på ord..

Vad svårt :(

Vill du att jag ska ringa till polisen (11414) och fråga vad som händer om du anmäler dom? Jag tror iallafall att polisen är angelägna om att komma ut.

Finns det ingen som kan ringa och anmäla dom åt dig? Det ska ju dock gärna vara in the heat of the moment, så polisen kan ertappa dom på bar gärning. Din pojkvän? Vad säger han? Kanske finns någon bukefalist som kan ringa och "tipsa" polisen (den måste kanske ha lite mer info då) :). Förstår att det är svårt och det här är bara förslag på lösningar. Inget du måste göra ifall det inte känns bra.

Kram!
 
Sv: Tom på ord..

Jag har fortfarande inte vågat ringa polisen.. har dock inte varit helt säker på ifall just dessa tyngre droger använts de senaste nätterna, därav har jag dragit mig ännu mer för att ringa..

Men att ringa och rådfråga från anonymt nummer ska jag absolut göra.
Min psykolog sa detsamma igår, så nu ska jag bara samla lite mod till att göra det också..
Jag har dock gjort två saker som förhoppningsvis gör att jag får någon hjälp utifrån, dels har jag mejlat soc/kvinnojouren här i min hemkommun nu inatt och berättat hur det är och frågat om hjälp.
Har även mejlat arbetsförmedlingen och frågat ifall dom kan stödja på något sätt i hur jag ska gå vidare med mitt jobbsökande med tanke på hur det tyvärr är i nuläget..

Har aldrig varit i kontakt med någon av dessa tidigare, eller ens dragit in någon extern mer än psykologen sedan några veckor tillbaka.
Har även meddelat min bankman att jag vill träffas för att reda ut exakt vad jag står skriven på.
Så även om det inte låter som några stora steg framåt så är det i alla fall mindre delmål.. förhoppningsvis leder det till något större..
 
Sv: Tom på ord..

Jag tycker det låter som helt enorma och starka steg av dig om man ser till din situation!

Heja dig och massa Styrkekrama!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 504
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 120
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp