Tomköringsgjord?

Tigertofflan

Trådstartare
Skulle vilja börja tömköra hästen lite, men har ingen tömkörningsgjord. Är det nån som vet någon som är (billig,) bra och prisvärd? :D
Är det stor skilnad mellan "stående" och "liggande/lösa" ringar?

:bow:

Sv: Tomköringsgjord?

de stående är absolut bäst, ingen friiktion och du kan ta ut dina tömmar från en sida o behöver inte gå runt hästen hela tiden.

jag rekommenderar hööks neprengjord om man vill hålla i pengarna. annars är de riktiga med järndäckel de bästa! men då är du uppe i tusenlappen. o mer.

viktig är oxå tömmarna, de flesta rekommenderar lädertämmar. 14-16 meter, men jag tömkör gärna med vävbandstömmar, de glider lätt och är lätta att hålla. o billigare.

/jenny

Oh, vad bra. Den har jag varit och pillat på många gånger :D
Då kan man altså köpa tömmarna på hööks också?
"Vävband och nylonrep.(...)Pistolhakar för bettfäste så att du snabbt ska kunna byta tömfästning. 16 meter."

skulle också tipsa på att kolla lite på h**ks....

Jag har både neoprengjorden och tömmarna från h**ks. De används en till två gånger dagligen, tycker de fungerar alldeles ypperligt. Så jag är nöjd!:)

mina tömmar (ej läder) är ca 11 m. jag tycker dom är ngt för korta så jag ska satsa på ett par längre nästa gång. Fast jag väljer nog inte läder då heller. Mest pga om man vill tömköra vid regn/snö, så blir det ju väldigt halt med läder (när dom blir blöta...)

Stående ringar oavsett vad du väljer för gjord, men jag rekommenderar lädertömmar istället för vävband. Kolla även så det finns tillräckligt antal ringar och inte bara två par högst upp, många billiga gjordar har bara ett eller två par ringar. Det är stor skillnad att köra med riktiga tömmar i läder jämfört med vävband, jag har gjort bägge delarna och kommer inte att använda mina i vävband mer. Köp ett par som är ca 16 m och inte kortare. :)

Lädertömmar ger ju jämnare kontakt med hästens mun och du kan jobba med bara tömtyngden och slippa ta så mycket i den. När det gäller gjord vet jag inte riktigt vart man får tag på en bra, billig och så. Men många billigare gjordar halkar lätt åt sidan när man tar så kolla så den du tänkt köpa sitter kvar där du vill ha den! Dessutom bör du ha svanskappa, finns inte fäste för på alla gjordar, för när du tar i tömmarna dras annars gjorden fram och trycker på manken och hindrar hästen från att röra sig rätt! En annan positiv sak är ju att ha så mycket spänningsmöjligheter som möjligt.

Tyvärr är det nog så med tömmkörningsgrejjer att de dyrare är bättre, men försök hitta det bästa av det billiga!! Själv har jag turen att kunna låna alla grejjer :bump: , har inte egen häst heller då, och då har jag ju det finaste att köra med så jag har faktiskt inte provat så mycket mer...

köp inte de tömmarna med smalare rep längst fram, helt värdelöst vid inspänning av nåt slag. men pistolhake är väl inte helt fel. satsa på bra tömmar. Som i mitt fall är vävband, för jag tycker lädret hänger för mycket o blir tungt i blåst. Men jag vill ha en så lätt kontakt med min hästs mun som möjligt, medans många andra vill ha ett bra stöd. Båda är rätt. tycker jag, och passar olika hästar. När jag kör är det alltid läder som gäller.

Tycker absolut hööks gjord är prisvärd! Många ringar att fästan inspänningar osv... :rofl: Är ju inte direkt nån körexpert men för mina behov räcker den alldeles utmärkt.. :banana: Tyckte den va lite besvärlig att få att ligga jämt dock, med ringarna upptill och nertill på mitten, men det gick efter många om och men... Är väl inte världens bästa passform på den i början heller men det blir bättre med tiden :rofl: Vet många som använder den med billiga "tunna" longerlinor... Verkar funka alldeles utmärkt med det oxå=)...

Jag har sådana tömmar med smalare fram. Varför är de så dåliga.

Jag har hööks gjord billigare variant. Fungerar mycket bra .

Går det att sätta på svanskappa på hööks gjord? Ser många köra utan och då ligger ju gjorden helt knäppt! Måste va mitt bästa tips!

mkt möjligt, men dom blir fortfarande hala när dom blir blöta ;-)

wei! :D Har precis fått reda på att hästen faktiskt har en travsele kvar sen travartiden :banana: Den borde ju gå helt utmärkt att tömköra i, och den ligger ju dessutom riktigt stadigt.

:bump:

Har du inga större "krav" på gjorden (med flera inspänningsmöjligheter, superbra kvalite osv) så tycker jag den billiga som Börjes har räcker gott.
Har själv en sån, den har hållt bra, men visst skulle man vilja ha en från typ Tärnsjö men de kostar oxå därefter o jag tömkör inte så ofta

....som tömmar har jag 2 longerlinor. funkar fint för en amatör :D

Jag vet inte vad jag ska ha för tömmar :crazy: Är "allergisk" mot massa olika :D :o Läder(tyglar) gillar jag inte, inte heller vävribb, de enda jag vill rida i (och därmed också tömköra i, antar jag) är sånna tunna med invävt gummi. Helt underbara :love:

Är lädertömmar väldigt tunga?

Vad finns det öfr alternativ? Nylon? kan det vara bra? :crazy:

Har man den billigare gjorden från Börjes och vill ha tömmarna längre ner på gjorden är det snabbt fixat med två rejäla brandkårshakar som man fäster i de små ringarna längre ned på gjorden,och så trär man tömmarna genom hakarna :idea:

Lädertömmar är ju tyngre än vävribb till exempel men inte JÄTTTETUNGA. Jag älskar dom. Det finns ju tömmar som liknar longerlinor...men vad detta är för material är jag dålig på...är det nylon? Dom är ju väldigt lätta...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka