Tömkörning med körutrustning?

Alina

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på om jag kan använda min äldre bröstsele till tömkörning?

Jag kan tänka mig att jag rimligtvis kan göra det hemma när jag övar, men om jag ska åka iväg på kurs borde jag kanske ha ordentlig tömkörningsutrustning.. Vill ju inte komma som nån hillbilly :cool:

Jag och min häst vill komma som ett respektabelt och ordentligt ekipage :)

Vad tycker ni, och vad behöver jag isf för utrustning?

Varma hälsningar från mig!

Sv: Tömkörning med körutrustning?

Ja varför inte?

Vore det inte för att jag gärna använder ngn av de nedre ringarna på tömkörningsgjorden (eftersom min skräpponny vill smita undan med rumpan :devil: ) så finns det ju ingen anledning till att det promt ska vara en tömkörningsgjord istället för en sele?

Många använder ju de översta ringarna som sitter lika oavsett om det är en tömkörningsgjord eller sele.

Du kan ju bara ta däckeln och eventuellt svanskappan så är det ju nästan ingen skillnad.

Tack för svaren från er båda! Jag är en sån tönt som hela tiden tänker på vad andra ska tycka.. :)

Jag tömkör alltid med bara kör-däckeln på min shettis eftersom det inte finns några vettiga gjordar med stående ringar i hans storlek.

Jag kom med den utrustningen på en tömkörningskurs där det inte fanns en enda som mätte under 148. Så det var jag, shettisen och alla STORA snygga dressyrhästar.

Bry dig inte om vad andra tycker, det går utmärkt :D

Såhär ser ponnyns utrustning ut:

förlåt för ot men vilken fin ponny!!

Till ts, jag säger som de andra, kör i selen! Sen kan det vara enklare att tömköra med en gjord som har fler ringar att koppla tömmarna genom, men om kursledaren inte kan hjälpa dig utan att koppla tömmarna kors och tvärs så är det inte mkt till tömkörare.

jag hade innan en däckel från en gammal ponny sele till mitt stora halvblod XD. hade dessutom en gammal rostig syntet sadelgjord(också till ponny) + stropp förlängare av en slaktad grimma.
minmobil020.jpg
[/IMG]
ingen vacker syn men det fungerade utmärkt till tömkörning hemma.

så att bara ta däckeln från selen kommer nog fungera utmärkt till er, + att det kommer se mycket bättre ut än min kreation :p

Tack allihopa för svaren, ibland behöver man bara någon som säger att det är lugnt så slutar man skämmas för att vara bondlurk :)

Nyfiken. Vad är det för märke på den deckeln (selen)?

Underbar ponny! :love:

Hej!
Jag funderar på om jag kan använda min äldre bröstsele till tömkörning?

Jag kan tänka mig att jag rimligtvis kan göra det hemma när jag övar, men om jag ska åka iväg på kurs borde jag kanske ha ordentlig tömkörningsutrustning.. Vill ju inte komma som nån hillbilly :cool:

Jag och min häst vill komma som ett respektabelt och ordentligt ekipage :)

Vad tycker ni, och vad behöver jag isf för utrustning?

Varma hälsningar från mig!

Och beroende på hur däckeln ser ut så kan man använda skakelöglorna som tömringar om man vill. Det gör jag ibland, min däckel ser ut som Pallens. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
750
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 565
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka