Tömkörning - startpaket

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tänkte börja tömköra nu på allvar. Men jag vet inte riktigt vad jag behöver, och vilka de bästa märkena är på just dessa.
Vad jag kommer nu såhär:
- Däckel (Tömkörningsgjord)
- Däckelunderlägg av något slag
- Tömmar
(- Piska behöver jag inte, om jag inte vill komplettera med ett par skidor eller möjligen rullskridskor också så att säga :angel:)
Har jag glömt något? Går det förresten att använda ett schabrak som däckelunderlägg?
Vilka märken är mest prisvärda? Har t.ex. Hansbo eller liknande något av ovanstående?
Om möjligt, skulle man kunna hitta tömmar och däckel för runt 2 000 kr totalt?

Kolla begagnat, finns en del. Jag vill absolut ha stående ringar på min gjord, gissar att du också vill ha det när du blivit varm i kläderna, så kolla efter det.

Självklart kan du ha schabrak som underlag.

Ska du ha bra grejer som har bra passform så är det väldigt svårt att komma under 2000 kr. Många av de billiga däcklarna har en urusel passform där bossorna skapar punkttryck på hästens rygg. Jag gjorde det misstaget själv för många år sedan och köpte Hööks "dyra" variant och den klämde något otroligt. Ringarna på den är dock bra och eftersom jag är lite händig så jag har helt enkelt skurit av en del av bossorna så att de blev platta och så använder jag ett dressyrschabrak som underlägg.

En bra däckel, t ex Anders Erikssons variant som tillverkas av Tärnsjö, kostar strax under 4000:-.

När det gäller tömmar så skulle jag inte vilja ha något annat än läder och de ska absolut vara släta så att de inte hakar upp sig i ringarna. Inte heller alltför tjocka och tunga för då blir dom bara jobbiga att hålla.

Liknande trådar

K
Körning Har funderat ett tag på att börja tömköra min fjordkille, men undrar vilken utrustning som behövs? Räcker det med en sele & tömmar...
Svar
7
· Visningar
1 249
Träning Har funderat på att börja tömköra min fjording (och ev även shettisen) för att variera och inte bara rida jämt. Fjordingen är inkörd så...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka