tömkörning

Birdy

Trådstartare
Tänkte fråga lite om tömkörningsgjord, däckel.
Jag har ett kraftigt PRE sto kan det passa med en KG Svensson däckel från Tärnsjö? eller blir den för trång vid manken?
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack för svar, jag undrar om man kan få tag i en svanskappa + ryggstycke till AE däckeln till ett rimmligt pris?
 
tänker om det finns nån som passar AE däckeln till ett bra pris? Behöver ju inet vara tärnsjö tänker jag...
Behöver du svanskappa så köp den som hör till. Sakerna håller i en (flera) livstid och är underbar kvalitet och passform.

Jag kör utan svanskappa, det fungerar så länge hästen är utbildad att inte slita och dra i tömmen.
 
Har någon provat tömkörningsgjorden Lippo Supreme"? Ser ut om en kopia på AE-gjorden.
AE-gjorden ligger super på min häst men har helst inte råd att köpa den. Globuskopian med bågdäckel hade alldeles för liten båge.
 
Har någon provat tömkörningsgjorden Lippo Supreme"? Ser ut om en kopia på AE-gjorden.
AE-gjorden ligger super på min häst men har helst inte råd att köpa den. Globuskopian med bågdäckel hade alldeles för liten båge.
Hej, jag har hört att den är en kopia av AE gjorden men att det inte är tärnsjöläder men den ska vara fin ändå, har dock aldrig sett den.
 
Hej, jag har hört att den är en kopia av AE gjorden men att det inte är tärnsjöläder men den ska vara fin ändå, har dock aldrig sett den.

Den kopian jag sett har väsentligt mindre båge, vilket påverkar själva funktionen rätt mycket. Om det påverkar för just den häst man tänkt använda den på är nog individuellt.
 
Varför kopierar dom den inte rakt av när dom ändå är igång? Jag kanske får ringa och be om mått på bågen..
 
Jag säger bara köp en AE-gjord till dig själv i julklappsfödelsedagspresent. Jag har en som inte har minsta färgskiftning i lädret, alla sömmar på plats, alla metallgrejor sitter där de ska. Har aldrig lagat den.
Då är den använd minst en gång i veckan i över tio år. Tömkör både egna och andras.
Dessutom skulle jag lätt få halva inköpspriset för den om jag sålde den idag.
Dessutom så klämmer den aldrig hästen och ligger där den ska. Då har jag även svanskappan, men den behövs inte på alla hästar.
 
Kanske för att det inte är tillåtet då originalet är mönsterskyddat?
Jo, det är ju sant. Men jag skulle önska att dom ändrade någon annan detalj än just bågen. För den kan ju inte vara skyddad, fanns ju massa däcklar med liknande båge innan AE-gjorden kom.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
28
· Visningar
827
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
849
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Fibusen
·
Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp