Tömkörning

Maris_

Trådstartare
Vad brukar ni göra när ni tömkör? Några speciella skojiga övningar som är nyttiga som ni vill tipsa om?

Sv: Tömkörning

Först och främst vanlig lydnad, halter, ryggningar, skänkelvikningar, jobba på rakt spår och sedan jobba på böjt spår, tömköra i 8 : or och likande, sen så är det roligt att tömköra över olika bomserier, cavaletti osv. :) man får annvända sin fantasi lite. :D

köra slalom genom koner,läjja ut bommar som en vinklad gång och köra igenom den utan att hästen kommer utanför bommarna med hovarna

Panikie skrev:
Först och främst vanlig lydnad, halter, ryggningar, skänkelvikningar, jobba på rakt spår och sedan jobba på böjt spår, tömköra i 8 : or och likande, sen så är det roligt att tömköra över olika bomserier, cavaletti osv. :) man får annvända sin fantasi lite. :D

Håller med!
Trådskaparen: Det viktiga när man tömkör är att vara så pass van innan man ger sig på övningar och rörelser av mer avancerad skala, att man har koll på sig själv och hästen, och kan tömköra med mjukt stöd på tömen, dvs hästen ska vara i balans och i god avslappnad form, vara bekväm med tömkörandet och därmed bjuda fram. Är den det, så är det som dressyr utan ryttare, dvs du jobbar den likadant. övergångar, tempoväxlingar, lite samlande, osv. På volten tränar jag främst övergångar, balans och styrka, tex galopp från skritt eller halt, lyhördhet och eftergift. rakare spår som Panikie säger - cavaletti arbete, sidförande osv osv. Det finns inga gränser - du kan träna ALLT som du gör uppsuttet i princip, bara du som sagt har koll.

Viktigast först och främst - tömkör ut i skogen off road!

Tycker jag alltså. Både folk och hästar mår bra av att balansera sej i eländig terräng. Det blir naturligt att bli haj på tömkörning också, vad gäller tajming och känsla för hur man ska använda sin kropp, tömmar och eventuellt spö. Enklare övningar går utmärkt att göra runt träd, backar, diken och så vidare.

Tänk vad mycket gratis man får om man bara använder sej av skogen.

evis skrev:
Viktigast först och främst - tömkör ut i skogen off road!

Tycker jag alltså. Både folk och hästar mår bra av att balansera sej i eländig terräng. Det blir naturligt att bli haj på tömkörning också, vad gäller tajming och känsla för hur man ska använda sin kropp, tömmar och eventuellt spö. Enklare övningar går utmärkt att göra runt träd, backar, diken och så vidare.

Tänk vad mycket gratis man får om man bara använder sej av skogen.

Lyckliga du som har tillgång till skog...rider på flera ställen men får bara rida i skogen på ett ställe. Annars är det vägar (dock i skogen) som gäller.

*KL*
Hej!
Såg i några gamla inlägg om atrofi, att det är bra att tömköra för att bygga musklerna därbak, och att du gjorde kloka inlägg där. Har du någon uppfattning om det är raka spår eller böjda som är bäst i såna fall?
Förlåt trådlånet!

Skritt, trav, halt, enklare framdelsvändningar, svänga..
Så "långt" har vi kommit för tillfället :D

Inne i skogen blir det lagom mycket rakt och lagom mycket böjt! :idea:
Det är svårt att ge tips i övrigt (men skogen är alltid bra!). Det beror mycket på varför hästen har atrofierade muskler.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
Ridning Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning...
Svar
10
· Visningar
1 380
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka