Tömkörningsgjord+tömmar

Sv: Tömkörningsgjord+tömmar

Jag tycker det är gott att ha lite spelrum på hästar som är lite busiga. Har varit med om hästar som har dragit iväg och plötsligt så räcker inte tömmen till. Även när man tränar in byten så kan jag tycka att det är gott att ha lite "reservmaterial" ifall de blir lite uppspelta.

Sen är det gott att ha lite längre tömmar när man är på stora mittvolten. Men jag började med kortare tömmar för att sedan länga dom. Det är något man får lov att prova sig fram till vad som passar en bäst.

Mvh

Tora

Drar de iväg kan man behöva lite "lämån" helt klart. Jag satte knutar i ändarna på mina korta tömmar av just den anledningen faktiskt. På mina långa (7 m alltså) tycker jag inte det har behövts på samma sätt.

Hmm har inga sådana hästar, det är nog inte den jag har nu heller.

:)

Lite bortskämd med lätthanterliga kusar, typ i alla lägen. Imorgon bitti ska jag försöka lasta själv. Lite nervös. Men det går säkert bra.

En "finess" med Globus gjord är att man även får med en kort bukgjord så den även kan användas på en mindre ponny.

Spelar ingen roll för mig, jag ville inte sätta en så smal gjord på en knappt inriden unghäst. Han är knappt nöjd med padd och tryckfördelargjord på sadeln herrn. Men smart var det med den korta :)

Hur var det med passformen på Tärnsjögjorden, för jag antar att det var den nya?

UNDERBAR! Helt fantastisk. Allt jag funderade på och hoppades, och lite till.

Vi hade en del annat strul innan gjorden väl kom på hästen, men det är en annan femmma.

Oki då kanske det är ngt att investera i. Får troligen transporten såld nu i veckan och då tänkte jag lägga en liten del av de pengarna på en gjord. Är hemskt inspirerad och Stardust säger att hon vill göra saker, känns bra att kombinera tömkörning med longrein :)

Jag tycker den är fantastisk för den ligger bra på så många olika hästar. Vår förra (däckel med normalt järn) låg ju bra på fullblodet men han hatade den (klämde runt manken tyckte han), och den var defintivt för trång för halvblodet (som inte säger knäpp men går rätt kass).

Här kan vi använda gjorden till bägge och den ligger optimalt på två så helt skilda hästkroppar.

Den är ju "billigare" än den andra, det hjälper :)

Dessutom växer ju min, lär inte se ut i ryggen och över manken om ett år som hon gör idag och då är det ju bra med anpassningsbar.

Just detta att bossorna sitter på "gångjärn" gör ju den oerhört smidig. Och det är ju ingen som helst tvekan att bågen låter ryggraden gå fri!

Jag tycker att det är betydligt bättre med svanskappa som sitter på sidor av bågen än traditionellt längs ryggraden. Halvblodet verka strunta i vilket, men fullblodet accepterar bättre den här svanskappan (han kunde få tuppjuck av den förra emellanåt).

Lovisaleonora_ eller nån annan som vet!

Jag är inte riktigt nöjd med min tömkörningsgjord (chetak). Jag tycker själva däckeln är för smal och att gjorden oxå är för smal och nyper hästen.
Har varit inne på Tärnsjös hemsida för jag är nyficken på "AE"-gjorden. Däckeln ser väldigt trevlig ut men jag kan inte se på bilderna hur pass bred själva gjorden är.

Är den bredare än gjorden på typ "KG"-gjorden/Chetak?

Tacksam för svar :bow:

Då är nästa fråga.

Svart eller brun?

Den kapson jag vill ha finns bara i svart. De tömmar jag har är bruna (Tärnsjö som sagt). Det finns en svart gjord för omgående leverans, två veckors väntetid på en brun (det kan säkert bli längre...)

Är det estetiskt helt galet med svart kapson, däckel och sen ljusa tömmar?

För mig hade det varit en omöjlig combo, men om det funkar för dig....

Vi valde brun gjord, vår förra är svart och jag trivs ypperligt mycket bättre med den bruna. Åldras snyggare tycker jag.

Jo det bruna blir ju snyggare med åldern, jag håller med...

Det är ju eg kapsonen som stör, den finns inte i brun. Men å andra sidan, om jag måste vänta på däckeln så kan jag ju beställa kapson från annat håll också.

Vilka I-landsproblem :D

Jag får svår migrän när det inte matchar, det är som en rostig spik i ögat liksom. Men om det ändå tar ett tag innan allt landar, varför inte vänta på den bruna ULTIMATA gjorden? :D

Jo innerst inne vill jag också att det ska matcha. Egentligen. Annars hade jag ju inte ens frågat :D

Liknande trådar

Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men... 2
Svar
25
· Visningar
7 574
Senast: Eme_liie
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Utrustning Planerar att köpa tömkörningsgjord, men har väldigt dålig koll på utbudet och vänder mig därför till er för hjälp :idea: Som jag har...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka