Tömkörningsgjord+tömmar

Sv: Tömkörningsgjord+tömmar

Jag får väl chansa annars *otålig*. Har tid att åka förbi Hööks imorgon igen (eller ja jag ÅKER förbi) och de hade en gjord kvar idag iaf...

Jag har en 55cm gjord med fårskinn (tillägg) jag undrar om jag inte såg gjordar ända ner till 35cm :eek: när jag kollade då (Neffi som fick skav).

Globusgjorden går hyffsat med minsta "gjorden" men den är lite osmidig.

ÅÅÅÅhhh vilken ångest.

:)

jag såg några på ebay som hade rep längst fram och sen vävband. det tyckte jag verkade smart? :)

Vävband är totalt hopplöst! Du behöver lädertömmarna för tyngdens skull. För att kunna använda tömmen som korrigerande utan att rycka hästen i munnen.
Dock bör inte tömmarna vara för tunga. 18 mm bredd och 3 mm tjocklek känns bra i handen och så ska de vara delbara på mitten.
Man behöver inte ha full längd (16 m) på dem från början - blir bara en massa över att hålla reda på, börja med kanske 10 eller 12 meter.
Men kontentan av detta - lädertömmar!!! Du får inte alls samma effekt med vävbandet.

Gjord (med järn) och tömmar från Tärnsjö. Allt annat än lädertöm är förkastligt.

Hur långa tömmar ska man beställa?

Kommer man ångra sig om man beställer 14m?

jag tycker inte att globusgjorden var speciellt bra. jag köpte en sådan till min häst efter att ha tröttnat på hööks billiga variant i tyg.

Min häst är rak över ryggen och har normalstor manke, dock ganska omusklad just nu. Om jag la den i ett bra läge så lutade den bakåt för att man skulle kunna spänna fast den, annars låg den och tryckte på manken eftersom porten inte är speciellt hög. Jag spände inte hårdare än att den låg kvar på ryggen. Dessutom var min häst för smal över ryggen så att den ligger inte an på båda sidor ordentligt. Skulle vara toppen om man kunde valt bomvidd på den. Min häst har normal bom i sadeln men är på väg uppåt. En bred häst ligger den säkert bättre på.

Globus ska komma ut med en ny om några månader, samma modell men med "gångjärn" upptill, vilket gör att gjorden vinklar sig efter hästen.

Jag har en tärnsjö tömkörningsgjord och tömmar från tärnsjö, har haft dom nu i många år och är helt underbara:love:

Alltså ett plagiat på Tärnsjös nya. Den är mönsterskyddad men man behöver väl inte ändra så mkt för att det ska fungera ändå antar jag.

Nej precis... Ja den är väl lik Tärnsjös nya, har i och för sig inte sett någon modellbild på den nya Globus ska lansera, men visst har Tärnsjögjorden en bågdäckel? För sådan blir nog inte Globusgjorden om jag förstår det rätt, men själva funktionen blir nog ungefär likadan :idea:.

Alltså ett plagiat på Tärnsjös nya. Den är mönsterskyddad men man behöver väl inte ändra så mkt för att det ska fungera ändå antar jag.

"Anders Eriksson-däckeln" är mönsterskyddad, så den borde de inte kunna kopiera. Men det är klart, med lite finurlighet går det säkert att göra en snarlik lösning med liknande funktion.

Apropå tömlängd. Jag köpte ju nya för någon månad sedan. Hade 6 m innan och har nu 7 m. Ångrar smått att jag tog 7 m, men om man någonsin får för sig att spänna tillbaka någon av tömmarna till däckeln så behövs den längden, annars är det bara "skräp" i händerna med så långa tömmar tycker jag som är van vid kortare...

Svårt det där... Kanske lika bra med 16 eftersom jag hoppas att vi ska kunna åka på kurser och sånt och då vet man ju aldrig hur de vill spänna... Blir man missnöjd sen måste det vara lättare att be någon korta dem än förlänga. Antar jag.

Ahhh svårt!

Svårt det där... Kanske lika bra med 16 eftersom jag hoppas att vi ska kunna åka på kurser och sånt och då vet man ju aldrig hur de vill spänna... Blir man missnöjd sen måste det vara lättare att be någon korta dem än förlänga. Antar jag.

Ahhh svårt!

Nej, inte 16 m... 14 m är mer än nog - även om de ska spännas tillbaka!

*kl*
Tömkör min häst ett par dagar i veckan.

Har en hööks textilgjord och är jättenöjd. Var tveksam först, eftersom ringarna inte stod upp men gillade att den hade ringar så långt ned på sidorna. Pga ekonomin så blev det därför den i stället för en lädergjord, och jag har inte några planer på att byta upp mig. Den ligger bra och har ringar precis där jag vill de ska va.

Har också sånna där vävribstömmar med rep. repet räcker till att gå från gjorden genom bettringen och upp genom översta ringen på gjorden på min minihäst/stora ponny. Men jag ångrar så att jag inte köpte lädertömmar!

Globus och Chetak är samma företag. Någon berättade att de bara bytt namn för några år sedan :).

Hade jag ingen aning om.... Chetakgjorden var i alla fall billigare-men precis lika fin!

Väntar med spänning på vår Tärnsjö-gjord, vi har beställt en brun AE-däckel, ska bli SÅ roligt när den anländer!

Jag har textilgjord och textiltömmar, båda från hööks.
Tycker de är smått värdelösa bägge. Gjorden ligger inte stilla, glider fram så jag skulle behöva en svanskappa - vilket jag inte har. Tömmarna är för korta, för breda och allmänt jobbiga..

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en riktig gjord och fina lädertömmar..
Men det blir inget av det..

Liknande trådar

Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men... 2
Svar
25
· Visningar
7 573
Senast: Eme_liie
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Utrustning Planerar att köpa tömkörningsgjord, men har väldigt dålig koll på utbudet och vänder mig därför till er för hjälp :idea: Som jag har...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24