Tömkörningsgjord - vilken ska jag välja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare saadiq
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 170
S

saadiq

Har erbjudande om att köpa en begagnad Globus-gjord till ungefär samma pris som en ny gjord ifrån Hööks kostar (den i läder). Någon som vet om den ena är bättre än den andra?? Har en arab som är ganska rund över ryggen.

Sv: Tömkörningsgjord - vilken ska jag välja?

Men vänta nu, jag trodde de låg på ungefär samma nypris? :confused:

Jag köpte min Globusgjord för 1000:- för ca 3 år sedan, det var redan då ett ganska bra pris. Och Hööks ligger väl på 1200:-, nånting.

Så du inte blir lurad... ;)

Jag är för övrigt nöjd med min gjord.

Normalpris på Globusgjorden är ungefär 1200 kr, beroende på vart i landet det är. I Stockholm ligger den på ungefär 1500 kr.

Varför är hööksgjorden inte bra?

Jag såg det på deras webbsida... Har försökt jämföra bilder på gjordarna och kan inte se någon större skillnad...

globusgjorden är 10 gånger bättre än hööks. Den är fruktansvärd i kvalliten, skulle inte ens få för mig att köpa den!

Här får du betala 1450kr för en globusgjord. Själva kvalliten har jag inget att klaga på men den ligger inte bra på min ganska tunna pålle.

Ska du välja någon av dem så ta globusgjorden!

Jag har en Chetak-gjord, är det samma som Globus nuförtiden, har jag för mig.
Det som inte är bra med den är att den är alldeles för trång över manken och maggjorden alldeles för smal. Ser ut som om gjorden kniper i magen. Det går ju att lägga nån form av tunnel runt men det blir väldigt bökigt.
Känns inge vidare att lägga en massa emellan vid manken heller då det blir ännu trängre.
Tömkörningsgjorden från Hööks har jag aldrig sett i verkligheten så jag vet inget om kvaliten. Däremot så ser maggjorden väldigt bred o fin ut.

Globus har en billighetsvariant av AE-gjorden men den kostar i alla fall runt 3000,-

Globus har en billighetsvariant av AE-gjorden men den kostar i alla fall runt 3000,-

AE (antar att du menar Anders Eriksson) själv säger att det är dålig kopia som inte följer hästen (den är inte välvd). Ska man ändå ge så mycket pengar så kan man väl lilka gärna stödja den som designat gjorden samt svenskt läderarbete (Tärnsjö).

jag kikade på den i globen, gillade inte globuskopian alls. Betydligt sämre läder än i min vanliga globus.

Istället för att mata globus med några tusen så lägger jag hellre pengarna på den äkta varianten från tärnsjö med BRA läder!

Det har ni rätt i!

Det är bara att börja spara....

Om jag fattar rätt från hemsidan så behöver man köpa däckel, däckelbåge, däckelgjord samt ryggstycke med svanskappa för att det ska bli komplett. Svanskappan kan man ju skippa.

Aha!

Då blir det lite billigare.

Du menar man väljer storlek på däckeln, ponny eller storhäst och så väljer man s/m/l på gjorden?

Hmm, jag går och funderar på en begagnad Globus till en rätt stor Fjording.
Tror ni att den skulle passa?
Jag har inte riktigt möjlighet att "lösa" en Tärnsjö-gjord just nu.
Nu använder jag en mjuk longer-/tömkörningsgjord (Mark Todd), men den vill gärna snurra runt hästen, så jag inbillar mig att en "riktig" tömkörningsgjord skulle fungera bättre.
Vad tror ni?

Dåligt läder, hemska bossor mkt smalt järn. Konstig passform.

Kan bara instämma.
På det exemplar jag såg på hööks var bossorna rundade (som en bulle in mot hästen), när man såg den framifrån :cool: .
Definitivt inte värt pengarna...

Jag har definitivt inte råd med en Tärnsjö-gjord just nu, men ska försöka köpa en i sommar. Kvalité :love:

Globusgjorden är lite konstigt stoppad då den är byggd för hästar utan några som helst ryggmuskler, precis som hööksgjorden. Annars är globusgjorden bra... men det är ju en ganska viktig detalj. En elev till mig hade gjort en egen av en gammal travdäckel där hon bara skruvat i stående och liggande ringar. Den var jättefin... så det beror ju på hur händig man är :D Jag har börjat plantera tanken på 3000 för tärnsjös gjord så får vi se när jag blir tillräckligt avig till globusgjorden jag har nu för att beställa en!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
639
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
457
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V