Tömkörningsgjord

Aliil

Trådstartare
Ni som tömkör vad har ni för gjord? Hur trivs ni med den och i vilken prisklas låg/ligger den på? Skulle ni rek den?

Sv: Tömkörningsgjord

Har AE-gjorden från Tärnsjö, med svanskappa. Kan varmt rekommendera den, har tidigare haft andra däcklar, men den här sitter bättre.

Jag har testat två tömkörningsgjordar nu, globus "billiga" för ca 1000-2000 och globus "dyra" med bygel för ca 3000. jag kan fota hur den dyra ligger på min häst men min slutsats är att den inte passar då den inte ligger emot min häst hela vägen utan "petar ut" över magen.

Så jag vet inte men det känns som tömkörningsgjordarna från Tärnsjö är mer flexibla och välgenomtänkta i konstruktionen och passar fler hästar. Dock har jag inte kunnat testa dem ännu.

Men jag läste att det kan gå att stabilisera ringarna på en billig longergjord med buntband, när de inte är fast stående så kan ju tömmen klämmas. Detta ska jag också undersöka, hellre en gjord för 500kr med lite fula fungerande lösningar som passar hästen än en för över 500kr som sitter pissdåligt.

Jag har Hööks dyrare variant (den bruna i läder) och jag tycker den ligger jättebra på båda mina hästar. Behöver inte spänna åt särskilt mycket trots att jag kan få hålla emot en hel del ibland. Och har jag hbl, båda är ganska vida och runda över ryggen.

Den för 1 298 Kr? Det är väl en Globus? Jag testade den på min omusklade, tunna arab och den satt förjävligt, lämnade hästen redan vid bossornas slut.

Men den satt som sagt skitbra på ett stort halvblod med hög och smal manke.

*kl*

Fortsätter på denna tråden och smyger in en egen fråga. Jag är helt grön på det här med tömkörning men ska ev vara med på en kurs senare i vår och har då fått låna en tömkörningsgjord av märket Mark Todd. Blev lite fundersam bara.., ska där inte vara några bossor som lyfter upp gjorden från manken? Denna är helt slät (bortsett från en massa ludd) på undersidan och ligger följaktligen rakt på manken. Vågar man spänna den som vanligt ändå...? Både min ridgjord och däckeln till bröstselen har bossor som lämnar manken och ryggraden fria, men det kanske är nåt speciellt med tömkörningsgjordar..?

Jag har inte testat så många dyrare. Både Chetak och Globus ligger illa på min häst då dom är alldeles för smala. Dom utan fast järn landar istället på manken.

När jag dessutom inte gör något avancerat med hästen och inte ville lägga ut så mycket pengar så köpte jag en begagnd travdäckel. Budget lösning som fungerat bra. När jag blir rik och beheöver något bättre så ska hästen få en från tärnsjö:laugh:

Jag har Hööks i nylon, den fungerar helt ok tycker till och med jag som är väldigt petig med att allt ska ha bra kvalitet ;)

Funderade ett tag på att köpa en Globus, men jag tycker inte det är speciellt bra, de har dålig passform, inte speciellt bra kvalitet och det är svårt att spänna gjorden för stropparna är så stela och oformliga.
Så denna jag har nu får fungera tills jag blir rik och kan köpa en Tärnsjö. De bästa är ju de med en bygel över manken, de passar alla former av ryggar.

Mark Todd gjorden har jag använt en del också, den fungerar bra till longering men är helt värdelös att tömköra med, bara glider och har inga bra ringar.
Jag brukar lägga en teddypadd under om gjorden inte har ordentliga "bossor"

hur är den i nylon från hööks med ringar och så? fått för mig att det inte finns en enda fast, stående ring på den?

kollade upp det. det finns ju den översta ringen på varje sida. hur är de två nedersta ringarna, är de stabila eller viker de sig och kan klämma tömmen?

Just nu har jag faktiskt Hööks billiga variant, den klämmer åtminstonde inte någonstanns över ryggen på min häst. Av alla budjet varianter jag har stött på så tycker jag faktiskt att den här är den minst dålig.

Hon skall ha den tills hon har vuxit till sig lite mer, då blir det en AE däckel.

*kl*

Jag har en Globusgjord, tror den kostade 1.200:-. För priset tycker jag den är kalas. Har använts mycket under ca 2-3 år och jag är nöjd:). Tycker att kvaliten är helt okej och den blir följsammare desto mer man använder den. Dock undrar jag vem som kan använde den med den "riktiga" gjord-delen som medföljer? Använder den alltid med gjordförkortaren på allt från c-ponny till stort tjockt halvblod.

29484334.jpg

Jag tömkör inte så jätteofta så för mig räcker det gott med Hööks tömkörningsgjord i neopren. Tömkör man ofta kan det vara bättre att skaffa en bastantare i läder.

hur är den i nylon från hööks med ringar och så? fått för mig att det inte finns en enda fast, stående ring på den?

Om det är den i neopren du menar så har den flera ringar att välja på. Den har ett par stående ringar och sen D-ringar längre ner.

Om det är den i neopren du menar så har den flera ringar att välja på. Den har ett par stående ringar och sen D-ringar längre ner.

går det använda fler än det paret stående ringar till att ha löpande töm eller knips tömmen fast då?

Det jag inte fatta var hur fäster man svanskappan på den?? kunde inte se ordentligt på bilderna.

Jag har en mark todd, helt i textil med fårskinn under, trodde den skulle snurra, mamma som köpte åt mig, och viste nog inte tat det var ett märke en spå den, homn kan inte get mer än några hundra för den.

Är verkligen super. Tänkte först att ja den duger väl att vänj aunghästarna vid (supermjuk o följsam o ligger ju br apå alla) men vill inte byta nu.. funkar gaöant att både vänja åringen vidoch att piaffträna både halvbloden och den runda ponnyn.
24918_402500999433_582504433_4836644_5275066_n.jpg

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 114
Senast: Görel
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 282
Senast: sweep
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka