Tömkörningsgjord

Sv: Tömkörningsgjord

KL

Har den klassiska Tärnsjögjorden (med fast däckel). Har funkat utmärkt. Köpte den begagnad, tror de kostar 4000 nya eller nåt sånt. Har även tömmar därifrån.

*kl*

Jag har en Globusgjord, tror den kostade 1.200:-. För priset tycker jag den är kalas. Har använts mycket under ca 2-3 år och jag är nöjd:). Tycker att kvaliten är helt okej och den blir följsammare desto mer man använder den. Dock undrar jag vem som kan använde den med den "riktiga" gjord-delen som medföljer? Använder den alltid med gjordförkortaren på allt från c-ponny till stort tjockt halvblod.

29484334.jpg

Jag tror att det här är samma som jag har! Och min sitter som den skall med den "riktiga" gjorden - men min kille är ju lite kraftigare än ett halvblod...220 cm i omkrets.

Köpte en gjord beg. för 150 spänn. Den är helt ok förutom att jag ska byta ut bossorna på den vilket kommer gå på kanske 200 kr. Så jag får en mycket bra gjord för ungefär 350 kr. Helt överkomligt tycker jag.

Ingela_S Klart gjorden måste komma upp från manken. Det allra smidigaste sättet är att sätta ett däckelunderlägg och sedan inte spänna så hårt. (se bilden ovan, jag har underlägg eftersom bossorna är så hårda).

Kassiopeia:
Hann läsa ditt inlägg innan det blev borttaget (pga icke tillåtna bilder?)

Hur som helst. Globusgjorden är ingenting jag skulle lägga mina pengar på. Det skiljer inte så himla mycket i pris de två emellan och tro mig, det är värt de extra kronorna för att få en riktigt bra däckel!

Globusgjorden är tråkig i lädret och passformen är inte den bästa, följer inte bröstkorgen speciellt bra. Den är även trängre vid bågen.

Håller helt med, som jag skrivit innan - AE-kopian(orna) är verkligen inget att hänga i julgranen.

Bättre då att skaffa en traditionell tömkörningsgjord med järn, hellre än den fjösiga lilla bågen som dessutom inte alls fyller samma funktion som på AE-gjorden. På tok för liten.

Även i fråga om kvalité (hantverk såväl som material) tycker jag den är på tok för dyr för vad den är.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 114
Senast: Görel
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 282
Senast: sweep
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka