Tömkörningsgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare apollo1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 5 011
A

apollo1

Jag är på g och ska köpa en ny tömkörningsgjord. En i bra kvalité och med ståldäckel. Någon som har bra tips?

Sv: Tömkörningsgjord

vill du ha eb billig och bra, så hööks 399kr. är mkt nöjd med min.. har hållt bra..

läste inte klart, ståldäcke? hmm.. tror inte den har de!!

Jag har typ nånting sånt nu, men jag är ute efter en med lite bättre kvalité och i en högre prisklass eftersom jag nu måste använda gjorden mer.
Tack för tipset!

Kolla om du kan få tag på en gammal travsele billigt. Tycker dom funkar överbra att tömköra i.
Och en "tömkörningsgjord" i läder, med ståldäckel och ofta med tillhörande pad för 300 spänn är faktiskt rätt överkomligt :D

Tipset var bra, tack så mycket! Men jag hade nog tänkt mig något annat... Är det någon som har erfarenhet av tärnsjö gjorden (som KG Svensson och Anders Eriksson utformat) eller ev. den snarlika kopian från chetak?

Jag har den från Chetak. Inte det allra bästa lädret kanske, men helt ok ändå. Den passar hästar som har en tydlig manke (inte ponnyer med helt platt rygg ;))

Jag har kört med både den från Chetak och Tänsjö-gjorden.

Fastnade för Tärnsjö och har inte ångrat köpet en sekund!!

Har en jättefin gjord från Hästshopen. Kostade mellan 700 och 800 kr - mycket kvalitét för de pengarna! :)

Nån som vet vart man kan få tag i Tärnsjögjordarna? Och vad de ligger på för pris?

Jag har också Chetaks gjord, är mycket nöjd. Den är en mycket snarlik kopia på Tärnsjös gjord, men myyycket billigare. Jaja, det är väl lite sämre läderkvalitet men jag anser mig inte ha råd med Tärnsjös grejer - så mycket tömkör jag inte även om det gärna blir någon/några ggr/vecka. Chetak-gjorden är snygg, ligger still, har bra stående ringar, passar både min plattmankade häst och fullblodet med supermanken, går att anpassa till stor resp. liten häst.
Jag har tömmar från Globus som är helt ok 16 meter släta läderrömmar, visst de kräver mer smörjning innan de blir lika fina som Tärnsjös - men de duger fint för mig.
Globus har också en i stort sett lika dan gjord som Chetak - ännu billigare - men kvaliteten verkar vara mer varierad. Jag har sett jättefina och inte alls så fina från dem (läderkvaliteten verkar variera).
Jag köpte min Chetak-gjord på Hästshopen - billigast! och mycket bra service.

Om du är ute efter en bra budgetvariant kan jag rekomdera Globus!
Mjukt men stabilt läder och verkligen värd pengarna, köpte min på Eko för 700 spänn. :)

Jag har nu köpt en globus gjord, kostade 1500 och jag är faktiskt väldigt nöjd, inte världens bästa läder kanske men den ligger bra och har ståldäckel vilket var viktigast för mig! Jag frågade runt i lite affärer och globus och chetak är numera i princip samma företag så de gjordarna är samma bara det att det kan stå olika märken på dem.
Tack för alla bra svar!

Tärnsjögjorden tror jag ligger på runt 3000-5000, de har en hemsida där jag tror man kan beställa den.

Ingen som vet? Det finns ju olika modeller i olika prisklasser. Hittar inte nån info på deras hemsida.

Jag har oxå hört att Globus och Chetak är samma företag. Beställde en Globusgjord i den lokala ridsportsbutiken förra torsdagen och i dag ringde de och sa att den kommit! Snabbt! 1000 kr kostar den. Nu ska det tömköras!! :D

Jag letade också länge på tärnsjös hemsida, lite dåligt med information där. Jag tror du får försöka hitta en återförsäljare, eller ringa närmaste hästsportaffär, de borde ha en produktkatalog/ ha möjlighet att ta fram uppgifterna.
Lycka till!

Jag kontaktade Tärnsjö och fick fram en prislista. Tärnsjögjorden kostar 3200 kr och den med elastisk gjord kostar 1900 kr.
Får se vad det blir för nån.

KG-gjorden från tärnsjö är kalas! Du kommer inte ångra dig!
Jag köpte min på globen, men en kompis beställde direkt från tärnsjö.

Jag har också fått för mig att Globus och Cheetak är samma företag.

Jag har iaf en från Cheetak. Lädret duger alldeles utmärkt för att vara en tömkörningsgjord, och det kräver väl abra att man smörjer den lite extra, men det gör inte mig nånting. (använder den ju bara lite då och då...) Min kostade 1000 på Eko, och tömmarna kostade väl 1000 dom med men jag fick dom mycket billigare (skulle kostat 1500 eller nåt) och det är ju inte heller toppenläder, men det är väldigt bra. Det har fått tåla mycket och de känns väldigt mjuka och fina, fast jag inte putsat dom så mycket.....

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
751
Senast: Görel
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: Jeps
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka