Tömkörningsutrustning !

cactuspower

Trådstartare
Jag vill börja jobba min häst mer på marken med t.ex. tömkörning för att kunna kompletera med ridningen. Tycker det verkar mycket vettigt att kunna jobba hästarna även på detta sättet och har tänkt investera i lite tömkörningsutrustning. Nu är sadel i oförsig prio nr 1 till min häst eftersom jag känner att jag måste kunna rida henne men eftersom A. Eriksson ändå kommer till Markebäck (som ligger ca 1.8 mil från mig) hittills vid tre inplanerade tillfällen i vår, tänkte jag att det skulle vara ett gyllene tillfälle att lära sig detta ! :)

Jag har letat efter lite tömkörningsgjordar och kommit fram till att den det lutar åt blir en gjord från Globus/Chetak. Tycker det verkar som om de är helt okej i läder trots priset och har bra inspänningsmöjligheter.
spec3.jpg

Däremot vet jag inte riktigt vilka tömmar jag ska satsa på?
Vad säger ni, är Globus/Chetaks tömmar ok de också? Vill ha ett par 16 m långa.

Funderar också på det här med huvudlaget. Vilket ska man satsa på? Jag funderar på och testa och tömköra med kapson då jag läst att det ska vara bra, men jag vet inte? :confused:

Nå, vad säger ni?? Vad har ni när ni tömkör era hästar ??

Sv: Tömkörningsutrustning !

Hej,

Jag både kör och tömkör mitt kallblod. När jag kör med rockarden använder jag loksele och lädertömmar. Då är det helt ok med lädertömmarna de ger bra tyngd och känsla.

Men när jag tömkör får jag ont i händerna av tyngden, man måste ju dra omkring på hela tömmen i en av händerna eller över armen.

Så jag har löst det så att jag tömkör med vävbandstömmar, de har jag köpt på Hööks. De med vävband och nylonrep (artikelnr 420125).

Nylonrepet gör att det löper snabbt och fint genom öglorna och en förhållning/eftergift blir omedlebar.

Säger inte att det är rätt eller fel med det ena eller det andra, detta är så jag löst det. Man får nog prova sig fram så har jag gjort. Dock spänner jag aldrig in min häst när jag tömkör.

Jag har ett vanligt träns när jag tömkör och kör men funderar på ett snyggare huvudlag med droppe...

De grejor du kikat på är superfina, de håller i många många år...

lukaskor1.jpg

Min dotter Cornelia och Lukas uppfödare i vagnen en höstdag 2005.

~Ingrid (just hemkommen från en 3 dgrs tömkörningskurs)

Senast ändrad av en moderator:

Hej,

Jag igen, hastshopen har en tömkörningsjord som inte är helt fel för under 400 kr. Den kanske vore nåt att börja med?!

~Ingrid

Köp lädertömmar. Det är stor skillnad mot att använda tömmar i textil. Lädertömmarna har mycket mera stadga, textiltömmarna fladdrar och har ingen styrsel. De är betydligt dyrare men det är värt att satsa på.

Jag har en sådan gjord du tänker köpa, kan rekommendera den varmt! Jag använder lädertömmar med små stopp på, har testat helt släta, men man fick koncentrera sig på att de inte skulle glida så det var jobbigare att hålla i.

Tack för era svar! :bow:
(Mottager gärna fler :D)

Jag tänkte nog satsa på en tömkörningsgjord i läder, den som jag lagt in bild på. Vet var man får tag på den till vettigt pris (under tusenlappen i alla fall) och jag tror jag ska investera i ett par lädertömmar i alla fall. De allra flesta rekommendationer jag har fått rekommenderar om lädertömmar. Jag har hittat ett par som jag har för mig var 16 m långa läder och av märket Globus/Chetak. Om jag inte är nöjd med dom kanske jag kan sälja dom beg. De ligger ju så pass bra i pris ändå (lädertömmar är ju dyra som någon skrev !) så är jag inte nöjd med dom eller tycker det är svårt att tömköra med lädertömmar eller dyl. så får jag väll försöka sälja dom och köpa sådana där sk. tömkörningstömmar i nylon annars :).

Men vad säger ni om huvudlag då? Jag läste en intressant artikel om tömkörning och där det stod det mycket positivt ang. kapsoner. Själv har jag aldrig använt mig av en kapson men det kanske är något att investera i sedan också? Kanske man ska börja med vanligt träns och tränsbett tills man lärt sig lite mer och ev. satsa på en kapson så småning om då? Blir ju dyrt och köpa allt nytt på en gång också..

Om du ska gå tömkörningskurs för A.E. så brukar han ha med sig kapsoner som man får låna, ev också sidepull.

Kapsonen som han använder är med oledad nosdel. Fungerar jättebra på min häst.

Det kan vara bra för dig att få testa kapsonen, så kan du sedan ta beslutet om ett ev köp.

HeJe

Det låter ju jättebra !
Då ska jag avvakta för ev. senare köp.
Vad tycker du annars om A.E kurserna ? Har dom du varit på, varit bra ? :) Hur många har ni varit i resp. grupp etc. på de kurserna du varit på?

Kolla först att din häst trivs på kapson - alla gör inte det trots lovord. Min pålla blir stel som en pinne med kapson, hon gillar helt enkelt inte det - varken i ridning eller tömkörning. Jag använder helt vanligt huvudlag med det tränsbett som hon tycker om.

Lädertömmar är underbara, det är en helt annan tyngd i dem - men... om hästen är väldigt känslig i munnen kan de bli för tunga. Jag använder dem då jag ska tömköra ut själv - då behöver jag inte släpa på pisk (och jag kan behöva övertyga damen om att vi visst ska gå innan hon är övertygad om det...). Men på ridbanan är de för tunga i sin fulla längd. De hänger och slänger så och rycker henne i munnen - då fungerar tygtömmarna bättre (eller lädertömmarna i kortare längd). Lädertömmarna är väääldigt tunga att kånka runt på också.
Se om du inte kan få låna utrustning först så du kan testa vad som fungerar bäst på din häst.
Gjorden du tänkt köpa är jättebra - bra kvalitet till rimligt pris och passar på de flesta hästar.
Lycka till! Det är kul och nyttigt att tömköra! /Anna

Jag tömkör själv min ponny i en körsele, funkar alldeles utmärkt, till det har jag ett helt vanligt körtträns fast utan nosgrimma.

Det funkar alldels utmärkt att tömköra med ett helt vanligt träns, behövs inga special grejer där inte.

Tyglar, själv så använder jag dom jag fick med. Dom är utav syntet med pluppar på. Dock om jag skulle köpa nya så skulle jag köpa släta, delade lädertyglar, det är helt underbart enligt mig.

Vi brukar vara två åt gången som tömkör, 20x60-ridhus. Vi håller på 75 min/pass, oftast två ibland tre dagar.

Det är jätteroligt och nyttigt att lära sig att jobba hästen från marken och A.E är en "riktig hästkarl". Kurserna är jättebra och jag har fått många tips på hur jag ska jobba just min häst optimalt.

Angående tömmar så går det att beställa olika längder, bredder och tjocklekar från T*rnsjö - inte billiga, men bra! Jag tycker att av de lädertömmar jag har provat var de smalaste och tunnaste lättast för mig att bära på, jag märker ingen skillnad på hästen mellan tyngre el lättare lädertömmar, men det finns hästar som fungerar bättre på det ena eller andra.

Sedan har jag också lärt mig, av A.E. att lädertömmar inte ska smörjas, för då blir de TUNGA.

Lycka till och ha en trevlig kurs!

HeJe

vad kostar den där gjorden och vart kan man köpa den? jag vill börja tömköra min häst lite, för omväxlings skull..

Tömkör du för hemmabruk så tycker jag det viktigaste med gjorden är att den har många töm positions alternativ, sen behöver den inte vara så komplicerad utöver det. Mankfriheten är ju viktig förstås.

ang tömar så vet jag att många förespråkar platta läder tömar men jag hatar dem. de blir stumma genom ringarna och dessutom otympliga i min hand. Har gjord mina tömar själv genom att åka till repslageriet och beställa linor av rest rep - de är lagom tunna, smidiga, lätta, sitter bra i handen och glider lagom, när man behöver det, bränns inte i handen, och dessutom billiga. de satte karbin hakar i dem åt mig, så jag har två linor a 8 meter, och det funkar super.

ang huvudlag så tömkör jag i träns, funkar bra tycker jag, hästen är harmonisk och trivs, jobbar avslappnat och i bra form. Man har oerhört bra kontroll 100% av tiden.

Jo det har du nog rätt i ang. kapson. Jag ska avvakta tills vidare, får jag sedan chans att prova på och använda kapson på henne så är det ju bara ett plus. Funkar hon bra på det kanske jag köper en så småning om, annars väljer jag nog att avvakta tsv..

Det låter ju hur bra som helst! :)

Tyvärr så har jag ej möjlighet att köpa Tärnsjös tömmar för att de är för dyra helt enkelt. Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag gladeligen köpt både Tärnsjös gjord och tömmarna därifrån.

Om du har någon butik i närheten av dig som säljer Globus produkter borde kunna ta hem gjorden åt dig om de inte har den hemma. Det blir förmodligen billigast så då du i sådana fall slipper undan fraktkostnaden. Annars finns den t.ex. här www.storahallebo.com

Ang. tömmarna är det väll bara att prova sig fram då. De flesta jag vet rekommenderar lädertömmar och jag tror jag ska köpa sådana i alla fall. Om dom inte passar för mig och mitt ändamål tror jag att jag kan sälja dom beg. relativt lätt. Annars kan jag testa Hööks sk. "tömkörningstömmar". :)

Heej!
har kollat på den där tömkörningsgjorden som du satte ut! gud vilken bra! och så billig, sånna där brukar ju kosta mellan 2000-3000 kr!
men det står i annonsen att man får 2 maggjordar på köpet så det passar både ponny o full, menar de då den där lilla gjorden som sitter mellan stropparna typ ""sadelgjorden"" ? för jag brukar köra både en stor häst på 165 cm och en b- ponny... undrar bara om den kommer passa båda hästarna tro??

Tacksam för svar!

Ja förmodligen är det väll så att det är maggjordarna som reglerar storleken för om man tömkör en mindre ponny eller en stor häst. Är dock inte helt säker, men det står ju där jag läst om den - att den passar från B-ponny och upp till stor häst. Fråga någon återförsäljare annars!

Liknande trådar

Dressyr Nu blir det en tömkörningsfråga till från mig! Tack förresten alla ni som gav mig tips på hur jag skulle lära mig köra sidvärts! :bow...
Svar
9
· Visningar
4 161
Senast: malumbub
·
Utrustning Jag har tänkt börja tömköra mitt sto och tänkte önska mig lite tömkörningsutrustning i julklapp! :) Men vad för utrustning ska man...
Svar
5
· Visningar
1 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka