Tömlängd...

the_connemara

Trådstartare
Tänkte köpa tömmar för tömkörning på bana. Har hört allt emellan 12-16 meter så nu undrar jag vilken längd ni rekommenderar?

Sv: Tömlängd...

Jag vill ha mina tömmar 16 m långa. Tycker att de bli för korta annars, det finns ända ner till 9 m. Jag vill kunna stå i mitten och få en stor volt runt mig utan att behöva gå med. Jag har inga problem med att korta upp tömmen och ha den i handen om jag av någon anledning vill ha den kortare.

Vi tänkte oxå ha 16 från början men så testade mamma lite med linor idag och tyckte nästan de var för långa. Mätte sedan linorna till 6.70 så det lutar åt 14 meter... Har själv inga problem med att gå med lite och vi är inte så avancerade (iaf inte än ;) och ska dessutom ha samma tömmar när vi kör in unghästen i vinter (då ska man tydligen ha kortare).

Men ja, blir de för korta så är det ju lite synd samtidigt som det är jobbigt att ha för mkt töm i handen i början innan man är mer van... Får fundera vidare, tack för era svar!

Tur han säger 3-4 mm och 14-16 i sitt lilla häfte då ;) De vi ska beställa är 4 mm tjocka, 19 mm breda och ja, nu ska bara längden bestämmas oxå :crazy:

Förresten så är det stor skillnad på läder och läder oxå. Tömmarna ska helst inte vara släta o "hala" som lädret i våra träns o tyglar.

Nej precis. Men köp 14 eller 16 m då, ta de som verkar passa er bäst. Var ska ni köpa ifrån? Själv gillar jag helt klart Tärnsjös, dyra men riktigt riktigt bra grejer :bow:

Jag tömkör min stora D-ponny regelbundet och har ett par Tärnsjö lädertömmar som jag alldeles bestämt har för mig är 14 meter och de trivs jag ypperligt med. De har också någon sorts manick på mitten så att de snurrar upp sig om det behövs, mkt praktiskt.

Jag vill ha 16 meter, men tycker ibland att t.o.m det blir för kort ibland när jag dirigerar ut hästen på stora volter.

Och då använder jag ingen form av gramaninspänning som stjäl tömlängd heller...:o

*kl*

Blev 14 meter. 18 mm breda och 3 mm tjocka. Beställer från en kille i Svenljunga, Niklas heter han. Han gör dem på beställning, vi ändrade oss om måtten i söndagskväll o beställde i måndags :D Ska fixa dem i veckan så vi kan få dem i helgen (blev lite panikartat det här men han var jättesnäll o kunde lösa det :love: ). Kursen blev ju redan på söndag morgon :bump:

Han tar 1500 för speciallbeställning. Tärnsjös billigaste gick på 1600 (1 mm tjockare) och vi bor en bra bit därifrån medan mormor o morfar bor i Svenljunga och instruktören vi ska gå för rekomenderade honom så det var ett enkelt val :)

*kl*

Spanade förresten in tärnsjös tömkörningsgjord oxå men hittade hööks ( :eek: ) i samma modell men med bred gjord och två stroppar (vill inte ha smal!) fast klart sämre läder men inte så illa ändå. Klart ok när man inte ens är på gräsrotsnivå än :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Ska beställa en Thermobar, men så ska man välja längd på kabel 2, 10 eller 20 meter Säkert en jättedum fråga men Hur ska man tänka...
Svar
6
· Visningar
287
Senast: Johannna1
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 259
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka