Tonåring eller personlighet!?!

Snorpan

Trådstartare
Jag har länge grunnat på vad som kan vara fel med min 3.5 åriga halvblodssto och mitt beteende. Igår fick jag dock en liten aha-upplevelse.

Hon har alltså under hösten haft ett väldigt häfftigt humör. Vissa saker vill hon inte alls och hon visar väldigt tydligt vad hon tycker. Hon har med andra ord varit tjurig som attans!

Jag har haft kiropraktor och veterinär ute. Hon hade låsningar i några muskler som hon nu är "friskförklarad" från. Hon är alltså frisk!

Tjurigheten fortsatte dock och jag började tvivla på mitt ledarskap. Igår släppte jag henne på ridbanan och hon följde mig i stort sätt hela tiden. Vi lekte och hade riktigt roligt. Jag kan flytta henne för tryck och hon litar på mig. Inget större fel på mitt ledarskap alltså (tycker jag iallafall).

Hon fortsatte dock att tjura när man kommer in i boxen och jag tror säkerligen hon kommer fortsätta med sin istadighet när man t ex ska ta in henne från hagen. Jag kan fånga henne men sen står hon som fastfrusen.

Hon har fått mycket vila i höst så jag tror inte att hon är "slutkörd".

Vad som nu står kvar (enligt mig) är att hon är rastlös och en aning uttråkad. Vi varierar dock vår träning ofta men det kanske ska vara lite mer lek ibland. Sen tror jag det kan vara hennes tonårshormoner som lever lajbans (jag var typ sån när jag var tonåring... sådan matte sådan häst ;) ) eller att hon helt enkelt är sådan. Det är allt eller inget som gäller. Antingen så tycker hon om det vi gör och då är det öronen frammåt och hon njuter av fulla muggar eller så visar hon tydligt att hon inte gillar det. Veterinärens kommentar var t ex "Hon har ett väldans temprament".

Vad tror ni?

Inte lätt att säga såhär på ett forum... men nån kanske har några bra åsikter! :)


/Snorpan
 
Jag läste en gång: en häst har 2 sätt att se på uppgiften. Antingen intresserar de sig för den eller så gör de det inte. Vad de aldrig har är dåligt samvete...
 
Hmmm... det kanske kan stämma.
Jag har nog aldrig sätt min eller någon annan häst skämmas för något den gjort eller inte gjort. Inte så som hundar t ex.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 445
Senast: Dino
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har fastnat i förhållandesvackan jag nämnde tidigare i höstas, och kommer inte riktigt vidare. Vet inte vad jag ska göra. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 094
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp