Sv: tonerspel: Ny Devis
Om man ska skoja litet med valspråken kunde det bli så här:
Bränt lejon luktar illa. (Alternativt- smakar inte gott)
Bränd lejontass behöver bandage.
Hellre ett helt lejon än en svedd lejonsvans.
Missförstå mig rätt nu!
Jag tycker att dina förslag OCH din vapenbild är jättefina. Men eftersom både min mor och min far samt morsans man är födda i lejonets tecken så skojas det friskt med lejonskämt i den här familjen!
Det finns förresten en cool skotsk vapensköld där det fins en rasande vildkatt och devisen är något i stil med " Touch not the cat but a glove" dvs "rör inte katten utan skyddshandske på".
/Kung Tulle
ps/ Dessutom finns sk sollejon avbildade i medeltida ikonografi lejonet med sin man personifierar då solen och dess strålar. Kanske något att ta till sig för dig?
Ur solens strålar- ett modigt lejon
Lejonet bländar den fege
Lejonets mod strålar som solen
Ur lejonhjärtat strålar mod och ädelhet
etc etc
Om man ska skoja litet med valspråken kunde det bli så här:
Bränt lejon luktar illa. (Alternativt- smakar inte gott)
Bränd lejontass behöver bandage.
Hellre ett helt lejon än en svedd lejonsvans.
Missförstå mig rätt nu!
Jag tycker att dina förslag OCH din vapenbild är jättefina. Men eftersom både min mor och min far samt morsans man är födda i lejonets tecken så skojas det friskt med lejonskämt i den här familjen!
Det finns förresten en cool skotsk vapensköld där det fins en rasande vildkatt och devisen är något i stil med " Touch not the cat but a glove" dvs "rör inte katten utan skyddshandske på".
/Kung Tulle
ps/ Dessutom finns sk sollejon avbildade i medeltida ikonografi lejonet med sin man personifierar då solen och dess strålar. Kanske något att ta till sig för dig?
Ur solens strålar- ett modigt lejon
Lejonet bländar den fege
Lejonets mod strålar som solen
Ur lejonhjärtat strålar mod och ädelhet
etc etc
Senast ändrad: