Toningsschampoo

carmarnic

Trådstartare
Blir det någon skillnad om man tvättar hästen med tonings/färgschampoo jämfört med vanligt schampoo?
Funderar på om det kan vara värt att köpa inför 3-årstestet men det var så dyr frakt på det (på den sidan jag hittade det på) så vill ju veta om det är bra innan jag beställer.

Sv: Toningsschampoo

JAg har inte en aning om hur det är eller knappt ens vad det är, men ett tips OM du köper det är ju att prova en bra tid innan 3årstesten så du inte kommer dit med en häst som ser konstig ut.. ;)

Då tänker jag på om det på något sätt blir färgförändringar i hästens päls.

Hej!

Min svarta häst blir lite solblekt på sommaren om det är mkt sol så
förra året innan tävling testade jag ett toningsschampo för svarta hästar å kan inte säga att jag såg nån skillnad. Han var lika mkt solblekt efteråt:(

Ja precis det vore ju dumt! Stackars häst :p Och det är ju rätt snart så då är det nog kanske bäst att använda vanligt schampoo.

Ursäkta om jag låter vresig, det är inte alls min mening, men är det inte att gå lite långt om man färgar håret på hästen?
Är det tillåtet enligt reglementet?
Det är inte pälsens färg de bedömmer utan hästens utvecklingsbarhet i de olika disiplinerna. De har nog överseende med att pälsen skiftar lite i sin vanliga ton.

Vad jag fattade som var att det skulle förstärka den naturliga grundfärgen, inte färga håret på hästen. Hmm.. Kanske skulle vara svårt att få något annat än ett flammigt resultat om det skulle göra så stor skillnad. Men men.. Det var mest att jag blev nyfiken på vad det blev för skillnad, men det får bli vanligt schampoo :)

Men schampoot färgar inte hästen, det förstärker bara färgen som hästen redan har. Jag brukade tvätta min fjording med guldschampoo för att förstärka hans underbara guldfärg. Till min skimmel och min skäck använder jag blåschampoo när de ska vara extra fina, då ser de vitare ut. Blått schampoo finns hos vanliga frisörer.

Tvätta din fux (? på bilden) med svag lösning av Jodopax så får du extra lyster i pälsen. Låter kanske helknepigt, men det har funkat förut. även på mina bruna kusar.
Lycka till på 3-årstestet!

Tack för tipset!
Har du använt vanligt schampoo då också eller bara tvättat med jodopax?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur