Sv: Töntigaste tråden men ändå....
TÄCKEN - Det beror på vart någonstanns i landet du bor, och hur frusen häst du har.
Samt hur hästen kommer stå uppstallad. Försök kolla med fd. ägare hurvida hästen är frusen eller ej. Och tror du att du kommer klippa hästen eller ej?
Men jag har ett halvblod och till henne har jag bl.a.
Två regntäcken i fall att det ena skulle bli blött eller gå sönder, båda är ofodrade.
Thermotäcke med 200 g fyllning - bra att ha i stallet eller under regntäcket i hagen när det börjar bli kallare ute. Tänkte även gardera mig med ett 150 g täcke också.
Sedan så får vi se hur det blir, hon har ett 280 g täcke med tillhörande hals och det klarar hon sig normalt utmärkt med. Men nu är så att jag kommre klippa henne och ev. får hon stå i utebox också, så ev. kommer hon få ett med runt 370 el. 400 g fyllning i också.
Sedan så har jag div. fleecetäcken, ullfilt (golden stripe), bomullstäcke osv.
Ett ridtäcke.
Ska köpa något lite finare täcke som tävlingstäcke också. Står mellan Mia´s Ylletäcke (blir troligen detta) eller alternativ Horsewares Rambo Cotton Cooler.
TÖMKÖRNINGSGJORD - Skulle föredra en tömkörningsgjord med så många ringar som möjligt på eftersom du då kan ändra tömmarnas läge bäst då. Sedan skulle jag föredra vanliga, släta lädertömmar eftersom dessa löper bäst i ringarna. Skulle även föredra ett par som är relativt långa. Tärnsjö har jättebra kvalité på sina grejer och tänker du tömköra mycket och ofta så är det säkert ett bra alternativ, annars finns det lite billigare och prisvärda gjordar, tömmar m.m. att få tag på. Men det är helt upp till dig vad du är redo att betala och hur ofta du tänker tömköra etc. Dessutom så kanske du prioriterar ridningen i första hand och då kanske det är inte är första prioritet och köpa den finaste tömkörningsgjorden du kan hitta, t.ex. sadeln får ju gå före.
SJUKLÅDA/STALLAPOTEK:
Jag har jodopax, helosansalva, febertermometer, en extra hovkrats, silvertejp, självhäftande linda, sax, bomull och lila eller om det är blåspray som det kallas för, hittills i mitt stallapotek, även lindor och tjocka stallpaddar så du kan lägga omslag om det skulle behövas. Försöker dock att samla på mig lite då och då, har inte haft råd och ladda upp hela stallapoteket på en gång. Men det finns en jättebra bok, eller snarare ett Häfte på Apoteket som du kan köpa. Tror att det kostar en femtiolapp, där står det om olika saker i sjukvårdsväg för häst. Det står även en Lång och bra lista med förslag på vad som är bra att ha i stallapoteket m.m. Detta häfte finns även för hund och katt. Tyvärr minns jag inte vad det heter, men kolla på närmaste Apotek.
Det är väldigt praktiskt och ha liggandes i stallapoteket.
BENLINDOR/STRYKKAPPOR. Jag har senskydd till min häst, eller det är det som jag använder allra mest. Ska även köpa sk. "dressyrskydd" till min häst. Dessa har ju ungefär samma funktion som lindorna, men mycket smidigare och enklare att bara ta på/av. Dock så lindar jag själv emellanåt vid ridning, mest bara för att det är snyggt.
Men vad har hästen haft för skydd förut då? Även täcken o dyl. du kan ju även fråga varför, Då får du ju veta vilken form av skydd (resp. täcken) som hästen är i behov av. Det är ju jättesvårt och veta, när vi inte vet vad det är för häst du köpt.
TRANSPORTSKYDD - Tycker att Mark Todds verkar allra bäst. De finns på
www.henrikssonsridsport.se , finns även liknande kopior som är mycket billigare på t.ex. Börjes och Hööks.
I TRANSPORTEN - rekommenderar jag Lädergrimma. Men åker du med hästen i nylongrimma så ta med en kniv i bilen så du kan skära upp grimman Om det händer något. Lädergrimman har man ju endast pga. säkerhetsskäl.