Topphästars välfärd (utbruten ur Andreas Helgstrandtråden)

MiniLi

Trådstartare
Att hästarna går i väldigt små hagar fast dom går ute tex. Att dom får gå själva. Hur många timmar per dag dom är ute vet jag inte. Men gissar väl på det är samma som hos många andra med.

https://www.instagram.com/p/CNFjEg_I8R2/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

nu när det specifikt blev frågat om det. Som sagt är det inte en syn jag delar.
Dessa jag snabbt hittade på Instagram är inget jag see som mjuk ridning heller :

https://www.instagram.com/reel/CsY1mPPNRKO/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/CszM4mkrOLf/?igshid=MzRlODBiNWFlZA=

Han sitter snyggt i sadlen, men mjukt och trevligt... nah inte enligt mig och inte en sån ridning jag vill betala gör att titta på. Så känner nog inte jag går miste om så mycket på den fronten 😁
Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt.

Är inte helt med på vad som skulle vara problemet i de videos du länkar till, men gissar att vi helt enkelt har rätt olika synsätt bara.
 
Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt.

Är inte helt med på vad som skulle vara problemet i de videos du länkar till, men gissar att vi helt enkelt har rätt olika synsätt bara.
Ja tror det med.

Där finns ju vissa som tex Carl hester vems hästar får gå ute i stora hagar. Även unghästar som tävlas får gå ute med kompis. Sen OS hästar går själv under tävling som jag förstått det men i bra hagar. Så är sån hästhållning jag står bakom 😊
 
Fast en clinic säger kanske inte så mkt om hu det rids hemma? och hur han utbildar sina egna hästar ? de flesta har säkert en någorlunda trevlig tråd men som en del emellanåt tar avsteg ifrån på ett mindre tilltalande sätt.

Det jag sett av hans clinics nga ggr är att han är trevlig och gärna lite glatt skämtsam- ibland om sig själv,sin sits,kallar (iaf sa att han ser ut som Kronblom), jag är inte personligen förtjust.Alls.
Såklart, men hela gänget instagrammar ju rätt flitigt och lägger ut mycket filmer på sig själva och varandra. Nu kan det såklart ske saker som aldrig syns på film, men jag tror iaf att risken minskar när det delas mkt från vardagen som inte är så tillrättalagt.
Sen behöver man såklart inte gilla honom.
Ja tror det med.

Där finns ju vissa som tex Carl hester vems hästar får gå ute i stora hagar. Även unghästar som tävlas får gå ute med kompis. Sen OS hästar går själv under tävling som jag förstått det men i bra hagar. Så är sån hästhållning jag står bakom 😊
Jag tycker också stora hagar och kompisar är bättre men sålänge hästarna faktiskt får vara ute så är det iaf good enough enligt mig.
Jag tycker inte det behöver vara så svartvitt. Jag kan uppskatta att ta del av en toppryttares kunskap även om det finns förbättringspotential här och där.
 
Men det blir ju inte mer ursäktligt för att det är vanligt förekommande med små hagar utan kompisar - för det ÄR dålig hästhållning!
Det blir ju lite trist bara om man ska bojkotta clinics osv av den anledningen. Då kan man knappt gå på kurser eller clinics med internationella toppryttare alls.

Hur pass dåligt det är med hästar som går själva går ju att tänka olika kring.
 
Det blir ju lite trist bara om man ska bojkotta clinics osv av den anledningen. Då kan man knappt gå på kurser eller clinics med internationella toppryttare alls.
Det har jag inte sagt något om! Jag kollar inte nödvändigtvis upp hästhållningen hos alla jag eventuellt går på kurs eller clinic med och man måste inte bojkotta alla som tycker något annat än man själv gör. Men jag tycker inte heller att man ska lura sig själv att tro att det är bra hästhållning bara för att hästen kommer ut några timmar per dag ensam i en liten rasthage. Jag ser inte det som "good enough".

Hur pass dåligt det är med hästar som går själva går ju att tänka olika kring.
Det finns naturligtvis bättre och sämre varianter av att gå ensam. Stor skillnad på kuperad hage på någon hektar och en liten ruta i boxstorlek, liksom, om man ska ta ytterligheterna. Men jag tycker att vi generellt i hästvärlden måste bli bättre på att ta hänsyn till hästen som flockdjur och börja uppfostra oss själva till att anse att det normala för en häst behöver vara lång utevistelse varje dag på större ytor tillsammans med minst en annan häst. Precis ALL forskning på området tyder på att det är det bästa.
 
Det har jag inte sagt något om! Jag kollar inte nödvändigtvis upp hästhållningen hos alla jag eventuellt går på kurs eller clinic med och man måste inte bojkotta alla som tycker något annat än man själv gör.
Vet att du inte sa ngt om det, men det var det som diskuterades i inlägget du svarade på 😊
Men jag tycker inte heller att man ska lura sig själv att tro att det är bra hästhållning bara för att hästen kommer ut några timmar per dag ensam i en liten rasthage. Jag ser inte det som "good enough".


Det finns naturligtvis bättre och sämre varianter av att gå ensam. Stor skillnad på kuperad hage på någon hektar och en liten ruta i boxstorlek, liksom, om man ska ta ytterligheterna. Men jag tycker att vi generellt i hästvärlden måste bli bättre på att ta hänsyn till hästen som flockdjur och börja uppfostra oss själva till att anse att det normala för en häst behöver vara lång utevistelse varje dag på större ytor tillsammans med minst en annan häst. Precis ALL forskning på området tyder på att det är det bästa.
Man kan tycka olika. Jag håller med dig om vad som är det bästa, men personligen är jag faktiskt inte ett dugg oroad över topphästarnas välmående även om de går själva i små rutor.
 
Det finns naturligtvis bättre och sämre varianter av att gå ensam. Stor skillnad på kuperad hage på någon hektar och en liten ruta i boxstorlek, liksom, om man ska ta ytterligheterna. Men jag tycker att vi generellt i hästvärlden måste bli bättre på att ta hänsyn till hästen som flockdjur och börja uppfostra oss själva till att anse att det normala för en häst behöver vara lång utevistelse varje dag på större ytor tillsammans med minst en annan häst. Precis ALL forskning på området tyder på att det är det bästa.
Jag håller med.

Bara för att det är svårt att mäta psykiskt lidande är det inte så att det inte förekommer.
Jag kan definitivt vara oroad över topphästars välmående på så många plan, inte bara pga att de går ensamma i små rutor. Och är det rimligt att nöja sig med att uppfylla minimikraven när vi rent krasst utnyttjar djur för nöjes skull?
 
Att hästarna går i väldigt små hagar fast dom går ute tex. Att dom får gå själva. Hur många timmar per dag dom är ute vet jag inte. Men gissar väl på det är samma som hos många andra med.

https://www.instagram.com/p/CNFjEg_I8R2/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

nu när det specifikt blev frågat om det. Som sagt är det inte en syn jag delar.
Dessa jag snabbt hittade på Instagram är inget jag see som mjuk ridning heller :

https://www.instagram.com/reel/CsY1mPPNRKO/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/CszM4mkrOLf/?igshid=MzRlODBiNWFlZA=

Han sitter snyggt i sadlen, men mjukt och trevligt... nah inte enligt mig och inte en sån ridning jag vill betala gör att titta på. Så känner nog inte jag går miste om så mycket på den fronten 😁
Fast ingenting på dom länkarna är något fel ridmässigt tycker jag, och när det gäller hagarna så är det tragiskt nog inte något annorlunda än vad det är i väldigt väldigt många vanliga hobbystall. Han låter åtminstone hästarna gå ut även om det är lite.. det är inte bra men jämfört med även många privatstall så är det inte värre. Jag tänker att det går framåt iallafall, från att många inte släpper ut sina hästar alls till litegrann.
 
Man kan tycka olika. Jag håller med dig om vad som är det bästa, men personligen är jag faktiskt inte ett dugg oroad över topphästarnas välmående även om de går själva i små rutor.
Det jag menar är att det inte är en fråga om tyckande vad som är bra och dåligt för hästar, utan att det faktiskt är väldigt klarlagt att hästar bör gå med artfränder på större ytor. Det är liksom inte ens en diskussion. Diskussionen rör snarare hur stora avsteg man kan göra från att uppfylla hästens naturliga behov utan att det faktiskt ska ses som brott mot djurskyddlagen. Ensam i ruta är definitivt på gränsen enligt den svenska lagstiftningen, eftersom hästen ska ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter - det kan de i allmänhet inte i "rutor".

Jag tycker, tvärtom mot vad du tycker, att det finns stor anledning att oroa sig för många topphästars välmående. Inte bara gällande utevistelse utan på många andra plan. Därmed INTE sagt att alla toppryttare har dålig hästhållning, men förskräckande många!
 
Jag tycker, tvärtom mot vad du tycker, att det finns stor anledning att oroa sig för många topphästars välmående. Inte bara gällande utevistelse utan på många andra plan. Därmed INTE sagt att alla toppryttare har dålig hästhållning, men förskräckande många!
Det håller jag med om, är det några man bör vara oroliga för så är det faktiskt topphästarna, iallafall hos en hel del på den nivån. Topphästarna hos Carl Hester och Charlotte och Steve Guerdat tex oroar jag mig inte lika mycket för som jag gör för många andra..Jag tycker en hel del toppryttare visar att det visst går att ge hästarna ett trevligare liv och prestera på topp.

Men många många topphästar lever inte ett bra liv..tyvärr.
 
Det jag menar är att det inte är en fråga om tyckande vad som är bra och dåligt för hästar, utan att det faktiskt är väldigt klarlagt att hästar bör gå med artfränder på större ytor. Det är liksom inte ens en diskussion. Diskussionen rör snarare hur stora avsteg man kan göra från att uppfylla hästens naturliga behov utan att det faktiskt ska ses som brott mot djurskyddlagen. Ensam i ruta är definitivt på gränsen enligt den svenska lagstiftningen, eftersom hästen ska ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter - det kan de i allmänhet inte i "rutor".

Jag tycker, tvärtom mot vad du tycker, att det finns stor anledning att oroa sig för många topphästars välmående. Inte bara gällande utevistelse utan på många andra plan. Därmed INTE sagt att alla toppryttare har dålig hästhållning, men förskräckande många!
Det som är öppet för tyckande är väl vart gränsen för ”good enough” går och där har vi helt enkelt olika syn på saken.
Jag tycker också att det är skillnad på hagsituation beroende på hur hästens övriga liv ser ut. Jag har mer tolerans för liten hage för en topphäst som man vet rör sig väldigt mycket i övrigt, jämfört med en vanlig hobbyhäst.

Skulle såklart tycka att det vore ännu bättre om hästarna fick större hagar och kompis. Glädjer mig åt att trenden verkar gå åt det hållet 😊
 
Det som är öppet för tyckande är väl vart gränsen för ”good enough” går och där har vi helt enkelt olika syn på saken.
Jag tycker också att det är skillnad på hagsituation beroende på hur hästens övriga liv ser ut. Jag har mer tolerans för liten hage för en topphäst som man vet rör sig väldigt mycket i övrigt, jämfört med en vanlig hobbyhäst.
Ja, vi har nog olika syn på var gränsen går - och olika tolerans för hur topphästarna bör ha det. Jag ser det som att de lever ett kanske inte helt optimalt liv ändå, med mycket resor och mycket stående på box över meetings osv och att de då verkligen borde få gå ut i en riktig gräshage med en eller två kompisar när de är hemma!

Skulle såklart tycka att det vore ännu bättre om hästarna fick större hagar och kompis. Glädjer mig åt att trenden verkar gå åt det hållet 😊
Det håller jag med om! Medvetenheten blir större och större, och jag blev alltid glad när det under All In's aktiva karriär kom ut bilder på honom skitig och glad i hage!
 
Det jag menar är att det inte är en fråga om tyckande vad som är bra och dåligt för hästar, utan att det faktiskt är väldigt klarlagt att hästar bör gå med artfränder på större ytor. Det är liksom inte ens en diskussion. Diskussionen rör snarare hur stora avsteg man kan göra från att uppfylla hästens naturliga behov utan att det faktiskt ska ses som brott mot djurskyddlagen. Ensam i ruta är definitivt på gränsen enligt den svenska lagstiftningen, eftersom hästen ska ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter - det kan de i allmänhet inte i "rutor".

Jag tycker, tvärtom mot vad du tycker, att det finns stor anledning att oroa sig för många topphästars välmående. Inte bara gällande utevistelse utan på många andra plan. Därmed INTE sagt att alla toppryttare har dålig hästhållning, men förskräckande många!
:bow:

Tycker för övrigt att många hobbyryttare också borde skärpa till sig.
 
:bow:

Tycker för övrigt att många hobbyryttare också borde skärpa till sig.
Ja, så är det säkert. Beror nog lite på disciplin också, jag håller på med islandshästar och bland dem är det ovanligt att inte få gå i flock. Även bland topphästarna är det i stort sett bara hingstarna som går ensamma i sina hagar. Men kan tänka mig att det ser annorlunda ut på andra håll, är ju t.ex. inte helt ovanligt med anläggningar där det enda i hagväg som står till buds är de där "rutorna". Kanske med undantag för sommarmånaderna då hästen släpps på bete. Så tror att det hela är ett "anläggningsproblem" också - anläggningarna är helt enkelt inte byggda för att ge hästarna ett naturligt liv!
 
Men det blir ju inte mer ursäktligt för att det är vanligt förekommande med små hagar utan kompisar - för det ÄR dålig hästhållning!
Precis. Att vinna tävlingar och pengar är mer viktiga är hästarnas mående. Det är ju så världen ser ut idag. Men jag tycker det är fruktansvärt och bara för saker är så, och har varit så- betyder det inte att förändring inte behövs. Carl hester har ju bevisat att man minsann kan vara med på.toppen av poppen och erbjuda hästarna ett bra liv.
 
:bow:

Tycker för övrigt att många hobbyryttare också borde skärpa till sig.
Många hobby ryttare kopierar ju även vad dom ser eliten gör. Så om eliten gör så då tycker dom själva det är ok. Särskilt hobbyryttare som har en häst dom tävlar på hobby nivå. Jag har sett måååånga såna runt här som går själva I små hagar. För det anses som en skaderisk.
 
Många hobby ryttare kopierar ju även vad dom ser eliten gör. Så om eliten gör så då tycker dom själva det är ok. Särskilt hobbyryttare som har en häst dom tävlar på hobby nivå. Jag har sett måååånga såna runt här som går själva I små hagar. För det anses som en skaderisk.
Är det fortfarande så vanligt att de går i små hagar pga skaderisk? Där jag ser att hästar går i små hagar är det pga markbrist. Men jag bor i ett rätt bra hästområde där hobbyhästar går ute minst 10-14 timmar och i överlag med kompis i hagen. Jag är dock en av dom som har mina hästar ensamma i hagen. Har provat så många gånger att ha dom tillsammans men den ena har levt ett isolerat liv och har världens sämsta hästspråk och är extremt dominant. Så det blir verkligen bara skador.
 
Är det fortfarande så vanligt att de går i små hagar pga skaderisk? Där jag ser att hästar går i små hagar är det pga markbrist. Men jag bor i ett rätt bra hästområde där hobbyhästar går ute minst 10-14 timmar och i överlag med kompis i hagen. Jag är dock en av dom som har mina hästar ensamma i hagen. Har provat så många gånger att ha dom tillsammans men den ena har levt ett isolerat liv och har världens sämsta hästspråk och är extremt dominant. Så det blir verkligen bara skador.
Det där är ju liksom en del av det generella problemet att vi (hela hästvärlden, inte specifikt du eller jag) inte tar hänsyn till hästen som flockdjur. Det du beskriver är ju inte direkt ovanligt och är i allmänhet en följd av att hästen som unghäst inte fått gå i flock och lära sig hästspråk ordentligt (och kanske att man vid avel inte tar hänsyn till att hästen ska "fungera som häst" också, inte bara prestera).

Och ja, små rutor till hagar är nog ofta pga platsbrist, vilket ju inte egentligen är någon ursäkt utan bara en orsak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp