Torka blöt bok??

Nominous

Trådstartare
En över 100 år gammal bok som jag är ruskigt rädd om var med om en rejäl olycka idag när akvariumet gick sönder. Boken är till hälften genomblöt.. Någon som har en aning om hur man ska bete sig för att rädda/torka en bok? Har googlat och det enda jag hittar är att man använder speciella mikrovågsugnar för att torka böcker men det är inte de vanliga vi har i hemmet.. Har läst att man ska frysa in böckerna för att köpa tid så det är gjort. Men sen då? Någon som har en aning? :(
 
Från arkivnämnden för blött (inte bara fuktigt) material:

  • Frys så kallt som möjligt, helst -24oC eller kallare.

  • Blöta böcker/bundna volymer plastas in styckvis, packas med ryggen nedåt i lådor och fryses. Lägg, om möjligt, dubbelvikt plast eller vaxat papper innanför pärmarna innan volymerna plastas in.

    Skall göras så fort som möjligt. Vet dock inte vad man gör sedan, men frystorkning är steg ett. Har du ett riksarkiv eller liknande i närheten där du bor så kontakta dom för mer hjälp/info!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 387
Senast: Calmiche
·
Samhälle Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation. Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: Presto
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 909
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 720
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp