Torka tomater

athena_arabians

Trådstartare
Eftersom det blev lite många tomatplantor här och de dessutom är väldigt fruktsamma av sig börjar jag skönja ett tomatöverskott.

Hur torkar man dem bäst? Jag har naturligtvis tittat på en massa varianter på hur man ska göra på både nätet och i böcker men vilket sätt är bäst? Jag har tillgång till en svamptork med fläkt och temperaturinställning samt en vanlig ugn.
 
Eftersom det blev lite många tomatplantor här och de dessutom är väldigt fruktsamma av sig börjar jag skönja ett tomatöverskott.

Hur torkar man dem bäst? Jag har naturligtvis tittat på en massa varianter på hur man ska göra på både nätet och i böcker men vilket sätt är bäst? Jag har tillgång till en svamptork med fläkt och temperaturinställning samt en vanlig ugn.
Annars kan du göra tomatsås också och stoppa i frysen för att ta fram och ha som bas i grytor och annat gott. Egen ketchup ska man också kunna göra, det har jag funderat på men aldrig kommit till skott. :D
 
Annars kan du göra tomatsås också och stoppa i frysen för att ta fram och ha som bas i grytor och annat gott. Egen ketchup ska man också kunna göra, det har jag funderat på men aldrig kommit till skott. :D

Jag kör alltid i ugn (varmluft), 100 grader. Det blir mycket vattenånga, så man får lufta rätt ofta. Och torka upp vattnet. Men det blir bra. Jag brukar torka dem lite olika. En del rejält sega som används rätt snabbt och en del mer "knapriga" som går att spara flera år i kylskåpet utan att bli dåliga.
 
Eftersom det blev lite många tomatplantor här och de dessutom är väldigt fruktsamma av sig börjar jag skönja ett tomatöverskott.

Hur torkar man dem bäst? Jag har naturligtvis tittat på en massa varianter på hur man ska göra på både nätet och i böcker men vilket sätt är bäst? Jag har tillgång till en svamptork med fläkt och temperaturinställning samt en vanlig ugn.
Jag har ett gäng i torken nu på prov. Kan återkomma med resultat sedan. :)
 
'-

Tomatpuré, tomatsås, krossade passerade eller skalade tomater ingår i majoriteten av mina kötträtter.

så hiva hit överskottet!

Jag äter dem som äpplen sommartid också.

(ja jag vill ha ett växthus NUUUU!!!)

Torka dem är alltså en dålig idé, enligt dig? ;) :D

Jag plockar ca en näve per dag nu :up:
 
Hur tänker du dig använda torkade tomater i den mängd jag antar att du kommer få? Jag brukar göra chutney eller ren puré av mina tomater. Uppvärmda tomater är dessutom nyttigare än färska, så det är faktiskt att föredra tillagning av dem. Jag har inte riktigt koll på vad som händer med lykopenet när man torkar dem, det kanske finns kvar o h förädlas när man värmer på de torkade?
 
Hur tänker du dig använda torkade tomater i den mängd jag antar att du kommer få? Jag brukar göra chutney eller ren puré av mina tomater. Uppvärmda tomater är dessutom nyttigare än färska, så det är faktiskt att föredra tillagning av dem. Jag har inte riktigt koll på vad som händer med lykopenet när man torkar dem, det kanske finns kvar o h förädlas när man värmer på de torkade?

Jag kommer att vakuumpacka dem och lägga in i olja vid behov för att använda som smaksättning till pasta, sallader osv. Puré använder jag nästan aldrig och chutney föråt jag mig på för några år sedan så jag har lite svårt för det.

Det är som sagt sällan jag använder tomat i grytor osv. Min mage reagerar ibland på tomat som fått koka in a la köttfärssås så jag är lite försiktig pga det. Det är mycket dagsform på den, ibland går det bra.
 
Du kan konservera dem också, och använda till typ pajer, men din mage kanske inte klarar det heller. Ratatuoille då? Det kan kokas in och förvaras på glasburk men också frysas in.
Baka tomatbröd, frysa in i skivor till frukostrostat.
 
Eftersom det blev lite många tomatplantor här och de dessutom är väldigt fruktsamma av sig börjar jag skönja ett tomatöverskott.

Hur torkar man dem bäst? Jag har naturligtvis tittat på en massa varianter på hur man ska göra på både nätet och i böcker men vilket sätt är bäst? Jag har tillgång till en svamptork med fläkt och temperaturinställning samt en vanlig ugn.

Jag tipsar om nåt annat istället.

Knöla ner tomater, chili och kryddor i glasburkar, toppa med olivolja och sätt på locket men inte hårdare än att det kan pysa luft ut dem. In i ugnen på 100 grader i 3-4 timmar. Ut med burk, dra åt lock och häpp! Pastasås, soppa eller vad du vill konserverat på burk!
 
Du kan konservera dem också, och använda till typ pajer, men din mage kanske inte klarar det heller. Ratatuoille då? Det kan kokas in och förvaras på glasburk men också frysas in.
Baka tomatbröd, frysa in i skivor till frukostrostat.

Ratatouille har jag inte ätit på många år, då vräker magen mig. Jag kan inte äta paprika i någon form (chili går av någon outgrundlig anledning bra, även riktigt stark).
 
Jag tipsar om nåt annat istället.

Knöla ner tomater, chili och kryddor i glasburkar, toppa med olivolja och sätt på locket men inte hårdare än att det kan pysa luft ut dem. In i ugnen på 100 grader i 3-4 timmar. Ut med burk, dra åt lock och häpp! Pastasås, soppa eller vad du vill konserverat på burk!

Intressant, det ska jag prova (med rybsolja då :D och chili är det ingen brist på här heller). Jag har rätt mycket tomma mindre burkar just nu så om det inte skulle fungera med min mage (fast det borde det göra) så kan jag ha som gå bort-present :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 850
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 027
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 152
Senast: JennyLz
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp