Bukefalos 28 år!

Torkad frukt - vitaminer förlorade?

hier

Trådstartare
Jag försöker få i mig mer vitaminer och gillar inte att ta en massa tillskott, äter nog med piller som det är. Äter dock omega 3-kapslar för jag är pinsamt dålig på att äta fisk.

Kruxet är att jag är björkpollenallergiker och därtill får korsallergi mot en jäkla massa grejer, däribland många frukter och vissa grönsaker.

Allergin har blivit lite bättre på senare år så nu har jag märkt att jag kan äta avokado utan att reagera. Jag provade häromdagen med ett äpple men svullnade upp totalt...

Det är råa stenfrukter som jag inte kan äta, och vidare också rå tomat och rå paprika. Råa morötter funkar inte heller.

Jag kan äta citrusfrukter och banan, men jag gillar inte banan :wtf:

Jag kan äta ananas, bär och physialis, men det är ju så dyrt..

Hur ska jag göra? Jag älskar att blanda i torkad frukt i en skål med yoghurt, eller tillagad frukt i någon form. Men stannar vitaminerna kvar då?

Har fått total idétorka nu. Vilka frukter finns det som inte är stenfrukter och som jag kan äta råa, och som är hyfsat billiga?
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

Frysta bär är inte så dyrt och det finns numera ett stort utbud. Mango är ju jättegott! Kan du äta kiwi?
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

Torkad frukt tappar inte vitaminer, om den inte är väldigt gammal. Kokning är väl det som förstör vitaminer mest.

Tycker inte du ska haka upp dig på frukt om det är svårt för dig att äta. Grönsaker innehåller också vitaminer spenat, broccoli och morötter är jättenyttiga.

Är det nån särskild vitamin du är ute efter?
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

KL båda

Kiwi funkar :) Mango är en stenfrukt så det funkar tyvärr inte. Frysta bär kostar ju 99 kr kilot? Eller är de som ligger i kartong i frysdisken billigare kanske?

Spenat och broccoli äter jag mycket av. Morötter kan jag inte äta råa.

C-vitamin får jag i mig av apelsiner och nu förstås kiwi också som jag glömde bort fanns:P Det är väl egentligen mest andra vitaminer, hur många det nu finns. Jag har ingen särskild brist förutom B12, det är mest att jag vill känna att jag får i mig det jag behöver och att det jag äter är näringstätt. Har varit mycket förkyld på sistone och känt mig trött och rackig, mina matvanor har varit dåliga senaste månaderna och det börjar märkas..

Men då kan jag fortsätta med torkad frukt, alltså? :)
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

Tack för länken :) Hade ingen aning om att vitkål var så näringstätt. Paprika kan jag inte heller äta rå, funkar det om man steker den lite?
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

De frysta bären, typ ICAs är inte så dyra, de förpackade alltså.

Men gröna grönsaker är supernyttiga, bladgrönsaker och kål är verkligen toppen, så ät sånt istället :)
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

Värmer du upp den snabbt så är det inte några bekymmer, däremot försvinner c vitaminet om du håller det varmt länge.
Om du tål nypon så är det c vitaminrikt också, finns pulver och bitar av skal att köpa i hälsokosthyllan. Jag tycker det är kanongott att ha i muslin.
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

Så måste jag ju slå ett slag för surkål (och andra mjölksyrade grönsaker) både bra för magen och näringsrikt, mycket c och k vitamin plus att det bildas b12 under syrningen. En portion surkål innehåller mer nyttiga bakterier än en portion yoghurt. Syrade morötter är också väldigt gott, nu tålde du iofs inte råa, så jag vet inte hur det fungerar när det är syrat.
 
Sv: Torkad frukt - vitaminer förlorade?

Jag är också björkpollenallergiker och jag har upptäckt en intressant sak denna sommar - jag kan äta diverse frukter som jag inte trodde jag tålde om de är ekologiska (obesprutade). Hittills har jag provat äpple, päron, persika, nektarin, plommon och körsbär och har inte reagerat på något av det. Men det är viktigt att de är riktigt mogna, hård frukt tål jag inte och inte heller om skalet är för hårt (brukar ibland skala äpplena pga detta).

Jag gillar annars att ha blåbär och hallon (färska eller frysta - ja det kostar men det får det göra när det är så gott!) alternativt melon i min frukostyoghurt.
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp