Torkskåp i sadelkammare?

R

Raderad medlem 142449

Finns det någon som har lyckats med konststycket att hitta ett torkskåp som klarar av att torka och orkar hålla hästtäcken?

Jag behöver antingen ett skåp som klarar fyra täcken eller två skåp som klarar två täcken vardera.

Bortse från alla möjligheter att bygga ett torkrum.

Tack!
 
I stallet jag står så har vi ett torkskåp som är designat för hästtäcken. Är det något sådant du är ute efter?
 
Vet inget om märke etc men i min mosters grovtvättstuga finns ett jättestort torkskåp som utan problem torkar blöta hästtäcken på ett par timmar och utan problem rymmer två 145 cm täcken (inte provat få in fler). Så sådana skåp finns i alla fall.
 
Jag har ett Wascator torkskåp som har klarat det utan problem.
Det som är viktigt när man har torkskåp är att se till att leda ut den fuktiga luften, särskilt viktigt om man ställer det i en sadelkammare. Jag har haft mitt utanför sadelkammaren.
 
Tänk också på brandrisken att ha torkskåp i stall (vill bara påminna om det) .
När jag bodde i lägenhet fanns det ett utrymme längsmed ena väggen där man kunde hänga större saker på tork. Där inne fanns en torkfläkt. Jag tror att det skulle kunna vara ganska enkelt att bygga i en sadelkammare också. Torkskåp tar ju också plats, så varför inte bygga ett skåp som man kan hänga i och installera en torkfläkt i?
 
Tänk också på brandrisken att ha torkskåp i stall (vill bara påminna om det) .
När jag bodde i lägenhet fanns det ett utrymme längsmed ena väggen där man kunde hänga större saker på tork. Där inne fanns en torkfläkt. Jag tror att det skulle kunna vara ganska enkelt att bygga i en sadelkammare också. Torkskåp tar ju också plats, så varför inte bygga ett skåp som man kan hänga i och installera en torkfläkt i?

Jag håller helt med dig om hellre rum/skåp med fläkt. Men TS ville inte ha torkrum. Och det blir det ju kanske även med inbyggt skåp, bara ett väldigt litet torkrum?
 
Torkskåp tar ju också plats, så varför inte bygga ett skåp som man kan hänga i och installera en torkfläkt i?

Därför att det är enklare att köpa ett skåp och ställa på plats. Har funderingar kring ett mindre rum för torkning också men ville i tråden fokusera på att hitta just skåp.
 
En effektiv luftavfuktare är nog det bästa sättet att torka täcken.
(jag bodde för länge sedan i ett gammalt hyreshus med tvättstuga i källaren och torkrum med stenväggar, Fyllde hela torkrummet med tvätt och satte igång avfuktaren, några timmar senare var rubbet snustorrt!!)
 
En effektiv luftavfuktare är nog det bästa sättet att torka täcken.
(jag bodde för länge sedan i ett gammalt hyreshus med tvättstuga i källaren och torkrum med stenväggar, Fyllde hela torkrummet med tvätt och satte igång avfuktaren, några timmar senare var rubbet snustorrt!!)

Men om vi förutsätter att det är helt omöjligt att bygga ett torkrum. För inte vill jag torka täcken i samma rum som sadlarna hänger...

Eller menar du att man kompletterar ett torkskåp med en avfuktare?
 
Men om vi förutsätter att det är helt omöjligt att bygga ett torkrum. För inte vill jag torka täcken i samma rum som sadlarna hänger...

Eller menar du att man kompletterar ett torkskåp med en avfuktare?
jag hade nog hellre hittat ett skåp att hänga undan sadlarna i för att kunna torka täcken effektivt.
 
Avfuktare är väldigt effektiva - om det är någorlunda varmt i rummet. I ett kallare utrymme, 10 grader eller under avfuktar de inte särskilt mycket.
 
Min erfarenhet av torkskåp är skit... har aldrig upplevt att de funkar tillräckligt bra, tyvärr. Torkrum däremot toppen, men nu var det ju inte det du frågade efter.
 
Avfuktare är väldigt effektiva - om det är någorlunda varmt i rummet. I ett kallare utrymme, 10 grader eller under avfuktar de inte särskilt mycket.
Jo, det är ju speciellt påtagligt för kondensavfuktare men sorptionsavfuktare kan ha rätt ok prestanda även neråt (och under) nollan.
 
Jo, det är ju speciellt påtagligt för kondensavfuktare men sorptionsavfuktare kan ha rätt ok prestanda även neråt (och under) nollan.
Absolut, problemet med dem är bara att dels brukar de vara ganska dyra, tänker på Munters här, och dels så är de inte lika effektiva som en kondensavfuktare när temperaturen och luftfuktigheten är högre. Jag köpte faktiskt en Munters byggavfuktare men sålde den igen och köpte två kondensavfuktare istället som funkar bättre i rumstemperatur plus att de är betydligt enklare att installera.
 
jag hade nog hellre hittat ett skåp att hänga undan sadlarna i för att kunna torka täcken effektivt.

Blir ganska mycket att avfukta/värma upp hela sadelkammaren som är 25 kvm golvyta och 3.5 m i takhöjd :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 220
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 856
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp