tornerspel...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Finess

Trådstartare
I mitt stall står en häst som "tävlas" i tornerspel.. mest på sommaren då de är ute på lite uppvisnigar och sånt. Denna hästen tycker jag blir för j*vligt behandlad!! Hon kan stå nästan hela vintern, ägeren kommer och mockar ibland men gör inget annat. Sen helt plötsligt ska hon "tränas" det vill säga springa 100 varv i paddocken i full galopp med ägaren på ryggen... Och när de kommer hem från träningar (där dom gör allt för att hästarna ska galoppera bla använder lansarna...)är hon dyblöt av svett som om någon spolat henne med vattenslangen.. ska det vara så här?! Är det fler tornerspels hästar som har det såhär?? Att dom just bara används till det och annars bara står?? Jag lider verkligen med henne för hon är jättesnäll o har ett bra psyke (konstigt nog...)! :( :crazy:
 
Lät ju inte så bra. De tornerhästar som jag känner till behandlas MYCKET bra av sina ägare. De är westernhästar och deras ryttare håller igång dessa hästar hela året. Sköts exemplariskt.
 
Håller med Dito

Att hästar blir felaktigt behandlade har väl kanske inte med tornerspelet i sig att göra, snarare på att hästens ägare/ryttare har en dålig syn på det här med hästhållning. Håller själv på med tornerspel och våra hästar tas betydligt bättre om hand än oss själva :D!
 
Nej detta är inte typiskt för tornerspelshästar - snarare verkar hästägaren vara en idiot...

Hästen jag rider på tornerspelen tävlas i hoppning, rids ca 5 dagar i veckan, vilar några dagar efter långa spel som t ex skoklosterspelen och mjukstartas igen efter det.

Tyvärr finns det visst "idioter" inom alla grenar... :mad:
 
Nä, vet du vad...
Våra hästar som går i tornerspel tar vi hand om för att dom ska kunna/orka och vara hela när dom går spel.

ps. vi har öppna träningar i Knivsta en gång i månaden med början i mitten av oktober, om det är någon som är intresserad och har häst är ni välkommna.
 
jag kritiserar inte tornerspelen.. utan bara ägeren.. undrade bara om det var många tornerspelshästar som hade det såhär. Men det var ju bra att dom har det bra.. dom flesta=) Synd bara att hon skulle ha sån otur då...:cry:
 
varför inte anmäla killen? Sköter han hästen så dåligt ska han inte ha henne kvar. Du är säkert inte ensam om att tycka så i stallet heller
 
Re: Tack Björn!

Jag skulle just (eller, inte just NU, eftersom det är så sent på natten) ringa nån och fråga när träningarna börjar! Nu vet jag! Löv ya! :love:
 
Innan jag kom i kontakt med tornerspel hörde jag nån som sa att tornerspelshästar var ganska tokiga och bara kunde gå några få spel innan de måste sluta, för de blev så stressade och stirriga. Det enda "tokiga" som min pålle gör är att han bockar järnet i början av träningarna för att han tycker att det är så otroligt ROLIGT! Och det verkar de flesta hästar och ponnyer jag sett tycka också!

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Men kanske hade den personen (vem det nu var), som sa det där till mig, sett folk som gubben du beskriver ovan på tornerspel och dragit felaktiga slutsatser?!
 
Ett bra motsatt exempel är Mörkrets Väktares (ryttargruppen) häst som har varit med i tornerspelssvängen sedan början av 90 talet och fortfarande är pigg o fräsh. Han har gått spel varje sommar och tycker fortfarande att det är kul - precis så ska det vara.

I Celeres Nordica har vi pensionerat en av våra trotjänare flera gånger om eftersom han inte var redo för pension och deppade ihop hemma. Nu har han dock insett att han är pensionerad och denna säsong har han inte varit med. Jag tror att han har nått åldern av 23...
 
Hejsan! Mitt namn är Johanna Andersson och jag är vice ordförande i en riddarförening. Jag blir mycket upprörd då jag hör detta! Skulle väldigt gärna vilja veta var hästen står. Vem som äger henne etc. Jag känner till de flesta riddarekipage i Sverige och så här skall det ju givetvis inte vara!! De flesta tornerspelshästar är hopp eller dressyr hästar till "vardags". Det krävs otroligt mycket av hästarna och givetvis måste de vara vältränade hela året!
 
Jag har skickat ett PM till dig, varsågod o läs. Hoppas du kan göra något åt det!!!
 
Scorpan:
Rider du med Heidi och Birgitta i celeres? Var kompis med Gittan för några år sedan när dom bodde i värmland. Har för mig att dom rider med celeres nordica lite då och då? :confused:
 
Scorpan:
Rider du med Heidi och Birgitta i celeres? Var kompis med Gittan för några år sedan när dom bodde i värmland. Har för mig att dom rider med celeres nordica lite då och då? :confused:

Tror inte dom ridit på nått av våra spel - dock känner jag dom och har ridit på spel tillsammans med dom. Heidi är tillsammans med en av "våra" killar nu för tiden.
:)
 
Sv: tornerspel...

säg till ägaren då . jag hade blivit skit förbannad & sagt vad jag tyckte, sen är de nog inte mer & göra . tyvärr .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 643
Senast: mackan
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp