Torr kanal längs ryggraden/sadelkanalen..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 053
E

Egonson

..när man ridit hästen svettig.
Måste det verkligen vara det?

Det får aldrig min pålla, varken av en vanlig bomsadel med bred (4 fingrar minst) kanal, eller bomlös med vanliga Equalizers.
Hon är alltid svettig över allt under sadeln och under schabraket, kanske lite mindre svettig precis på ryggraden, men ändå svettig där också.

Hon har inte ont i ryggen (välmusklad), och hon har inga problem med sadeln (reagerar inte ett jota när man sadlar, spänner gjord, sitter upp mm.)

Kanske bara hon som svettas ovanligt mycket, eller är det alltid fel på sadeln/padden när pälsen under kanalen inte är torr efter en ridtur?

Sv: Torr kanal längs ryggraden/sadelkanalen..

Hmmmm min är oftast helt torr där om jag inte ridit hårt och länge men det är sällan jag gör...
Men hästar måste ju va som människor och svettas olika mycket..

Bara för att hästen blir varm över ryggen betyder inte att det är nåt fel på sadeln.
Rid på du, du ska väl bli orolig om hästen får torra eller upprugade fläckar, men annars är det nog lugnt.

Okej.
Ja, hon svettas ju väldigt lätt (nordis, har väldigt tät päls även på sommaren).
Om man jämför med syrrans vbl-travare, han svettas liiiite under sadeln när man rider lite hårdare, och torkar sen på bara 5 minuters skrittpaus..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 154
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31