Emor

Trådstartare
Jag har ingen erfarenhet utav detta tidigare, den stora hunden har torr nostryffel och nu i dagen har det även blivit som små spricker i den, vilket säkert gör väldigt ont. Vet är givetvis kontaktad men dom hade en ledig tid först på onsdag, därför tänkte jag kolla hur er erfarenhet här ser ut utav det, och om det är så att jag bör söka mig till en annan klinik som ev har tid tidigare? Den stora har ju inte bott här så länge, gamla ägaren sa att han har haft så någon gång tidigare då han varit mycket i vatten, och visst, vi har varit och badat och så, men inte sjutton ska väl nosen torka ut för det, eller?

Han har tidigare gått på en foderblandning bestående utav rc och pedigree, han är dock irreterad i huden (fläckvis röd) och har klor som flisar sig, så han ska få byta foder till ett som passar honom bättre. Kan det vara fodret som orsakar den torra näsan? Det känns också långsökt men som sagt har jag ingen erfarenhet utav liknande.

Sv: Torr nos?

Låter lite som någon sorts fettbrist faktiskt så jag tror mycke väl att det kan vara en kombination av kanske lite dålig kvalitè + otillräckligt foder.

Det vore ju en enkel lösning! Han har fått börja smaka på lillens foder (advance, lamm och ris) som smiter ner hur fint som helst. Om han inte fungerar på det heller ska han givetvis få prova någonting annat men det var det vi hade hemma så tänkte att man kan ju testa. Har provat massor utav foder till lillen, har färskfoder i frysen som lillen vägrar äta bland annat.

Får se om någon annan har någon erfarenhet utav liknande, annars väntar jag tills onsdag så far vi ändå in och kollar upp det!

Labbar och labbeblandraser kan få åkomman nasal parakeratos. Då blir nosen torr och får sprickor/sår och nostryffeln kan även ändra färg.

Ofta behövs en diagnor av en vet så klart, men en vanlig behandling är att smörja nosen regelbundet med salesylsyrevaselin.

Om hunden har fått ett allmänt dåligt "ytterhölje" ;) - päls, hud, nostryffel, trampdynor, klor osv så känns det dock mer som en brist som uppkommit pga för lite fett/fel fett i kosten.

/Swat

Det är en pudel det är frågan om. Det känns spontant som att det kanske rent kan vara någonting med maten eftersom att han har lite dålig hud, dåliga klor och nu lilla näsan då.

Vi har haft en hund med torr nostryffel, men inga andra problem, vi smörjde in nosen med vaselin och det blev bättre

Liknande trådar

Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 660
Senast: Sezziyanen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 047
Senast: Lycan
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 330
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår