Torr och ren liggplats!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Qwyxz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 392
Q

Qwyxz

"Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats."

Är det verkligen lag på att byggnaden skall innehålla halm eller liknande liggunderlag? Räcker det inte med enbart marken byggnaden står på, så länge marken är torr och ren?

Sv: Torr och ren liggplats!

Det finns ingen lag på att det måste vara halm på liggplatsen, men ska du ha ren mark som håller sej torr när det regnar en vecka i sträck får du ha dränerat himla bra... Plus att om djuren i fråga kissar där det är torrt så blir det ju blött... Halm dränerar detta mkt bra, och är det hästar (som detta forum handlar om så det antar jag) vi talar om skulle jag garanterat ha massa tjock halm under vindskyddet för det är mkt mjukare och skönare att ligga på + att det dränerar bra. Får, tex, är ju mjuka i sej själva, men kossor och annat får det väl bra hårt på ren mark?

Från Djurskyddsmydighetens hemsida:

"Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."

Det står inget om strö men utan det blir det knappast torrt.

Ja, det var ju det jag sa:
"Det finns ingen lag på att det måste vara halm på liggplatsen, men ska du ha ren mark som håller sej torr när det regnar en vecka i sträck får du ha dränerat himla bra... Plus att om djuren i fråga kissar där det är torrt så blir det ju blött... "
?????

Senast ändrad av en moderator:

Lite till:

" Ligghallar är väsentligt för djurskyddet

Ett gott djurskydd innebär att djur som går ute under vintern har skydd från väder och vind samt tillgång till en torr och ren liggplats. Djurskyddslagstiftningen syftar till en högre välfärdsnivå för djuren än frånvaro av sjukdom.

Utedrift är i allmänhet positivt för de flesta djur. Djuren har större möjlighet att bete sig naturligt och de är ofta friskare än uppstallade djur. Under vintern ska djuren ha tillgång till ligghall. Om djuren under denna period använder ligghall med torrt strö minskar värmeförlusterna för djuren och deras förmåga att tåla kyla ökar. Nederbörd och blåst gör att djuren tål kyla sämre. Om ligghallen är lämpligt utformad och rätt placerad används den av både nötkreatur och hästar i mycket stor utsträckning. Kravet på ligghall står inte heller i strid med de regler som gäller för KRAV-besättningar.

Djurskyddslagstiftningen är förebyggande och ska skydda djur från onödigt lidande; den syftar till en högre välfärdsnivå för djuren än frånvaron av sjukdom."

Ja, det var ju det jag sa:
"Det finns ingen lag på att det måste vara halm på liggplatsen, men ska du ha ren mark som håller sej torr när det regnar en vecka i sträck får du ha dränerat himla bra... Plus att om djuren i fråga kissar där det är torrt så blir det ju blött... "
?????

Sa jag att det var fel, eller?
Citat är alltid bra för att folk ska kunna läsa själva..

Nej, men du sa ju i princip samma som jag, så jag fattade inte varför bara?
Faktum är, att det inte finns någon lag på det.
Hade JAG fått bestämma, skulle det vara det!:)

när vi byggde vår första ligghall och miljökontoret va ute och bes. påpekade denne att har man inte platta så måste bädden vara så tjock och av en sådan beskaffning att inte urinet går igenom och träcker ner i backen. det för att inte urinet ska gå ut i grundvattnet. så någon regel måste det ju finnas för det eftersom dom påpekade det (det va innan vi tog hallen i bruk.)

Möjligtvis för nybyggda hallar då, och det är ju en bra grej. Alla sveriges kor och annat som går på lösdrift skulle det ju vara praktiskt taget omöjligt att bygga nya hallar med gjuten platta för, så det måste isf bara gälla nybyggen. Har en kompis som jobbar på mellanstor bondgård, och där har dom ett stort vindskydd där mjölkgropen är, och det ligger inte mycket halm där inte...
Men om urin och liknande skall gå igenom till grundvattnet så krävs det ju en ansenlig mängd urin, och det är ju inget som säger att hästarna bara skulle kissa inne i sin ligghall? Då borde ju samma restrektioner gälla för tex hästar som står i små fyrkantshagar 6 timmar per dag nästan... Tycker det låter konstigt, den där kopplingen mellan grundvatten och urinmängd...

det gäller inte bara nybyggt enligt den kontrollanten som va ute.

det är med ligghall som med gödsel platta. det finns ju regler om att du inte får lägga gödslet rakt på backen (av samma anledning, ang. grundvattnet)

att sedan inte alla följer dom regler som finns (eller ens vet om det) betyder ju inte att det inte finns föreskrifter.

för 15-20 år sedan fanns inga regler om takhöjden, och box/spilta måtten va helt annorlunda (mkt. mindre yta tilläts)fönster och belysning fanns det inte heller krav på. likväl måste dom stallen uppfylla dagens krav, det är man som stallägare skyldig till. ändå finns massa stall med för låg takhöjd och för små boxar/spiltor och avsaknad av tillräckligt ljus kvar.

Ja, det där med platta för gödselhögar vet jag, men jag tycker inte det går att likna en ligghall/vindskydd med en gödselplatta...

men i en ligghall har man för det mesta bädd, vilket i det understa lagret kan liknas vid en gödselstack. det är ju "pisset" som gör att bädden bränner, vilket även händer på gödselhögen. hur som helst så va det så som miljökontoret sa.

Ok, jag tror dej, men jag har letat och hittar ändå ingen lag på det.
Fastän det borde vara lagstadgat med ett bra strö för hästar på lösdrift.

Ang detta, fast inte hästar..
En flock med ungfår som går ute nu i december, de har skog att gå in i men inget hus/stall/skjul, är det olagligt?
De får ju gott om foder så klart men rent väderskyddsmässigt?
Tycker lite synd om dem ibland.. :( Fast de ser inte ut att lida direkt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 986
Senast: ptr
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 364
Senast: Draumsyn
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 274
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Har letat lite på buke här man hittar inget bra tycker jag. Vi har en häst i stallet som för ca 2 månader sen fick små sår i ansktet...
Svar
16
· Visningar
2 227
Senast: charmant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka