Bukefalos 28 år!

Torra händer...

Red_Chili

Trådstartare
Så blev det kallt ute. Igen. Och åter igen har jag torra händer! Vi snackar om så torra händer att det gör ont, och skrapar jag i något minsta lilla så blir det sår. Mycket otrevligt på alla sätt och vis. Jag vet att det hjälper hyfsat att ha vantar, men nu när det var sommarvärme nästan en vecka och plötsligt slog om till kyla igen så hann jag inte riktigt med, tänkte mig inte för, gick utan vantar någon enstaka dag (fryser gör jag inte) och vips är händerna förstörda igen :banghead:

Vad ska jag göra?
Finns det några mirakelkurer för att rädda händerna? Feta salvor, tvätta händerna så lite som möjligt och ha på vantar så fort jag är utomhus är det jag kör med nu. Men det tar sådan extrem tid att få något bättre igen..
 
Så blev det kallt ute. Igen. Och åter igen har jag torra händer! Vi snackar om så torra händer att det gör ont, och skrapar jag i något minsta lilla så blir det sår. Mycket otrevligt på alla sätt och vis. Jag vet att det hjälper hyfsat att ha vantar, men nu när det var sommarvärme nästan en vecka och plötsligt slog om till kyla igen så hann jag inte riktigt med, tänkte mig inte för, gick utan vantar någon enstaka dag (fryser gör jag inte) och vips är händerna förstörda igen :banghead:

Vad ska jag göra?
Finns det några mirakelkurer för att rädda händerna? Feta salvor, tvätta händerna så lite som möjligt och ha på vantar så fort jag är utomhus är det jag kör med nu. Men det tar sådan extrem tid att få något bättre igen..
Sluta tvätta framför allt.Smörj ordentligt på kvällen o så bomullsvantar på
 
Jag använder Locobase Repair från Apoteket. Smörjer in på kvällen, på med bomullshandskar och på morgonen är händerna som nya, mjuka och fina :) enda krämen som verkligen ger resultat direkt enligt mig.
 
Jag blandar kokosolja med kaffesump och peelar händerna med, sköljer sedan av allt i varmt vatten och torkar händerna torra.

Dom blir babylena av det. Funkar bra med vilken olja som helst, behöver inte vara just kokosolja.
 
Jag blandar kokosolja med kaffesump och peelar händerna med, sköljer sedan av allt i varmt vatten och torkar händerna torra.

Dom blir babylena av det. Funkar bra med vilken olja som helst, behöver inte vara just kokosolja.
Det där lät intressant... Morsan är kaffedrickare och olja borde finnas där också. Kanske skulle testa imorgon! Just nu är jag redo att testa det mesta...
 
Det där lät intressant... Morsan är kaffedrickare och olja borde finnas där också. Kanske skulle testa imorgon! Just nu är jag redo att testa det mesta...

Jag jobbar som lokalvårdare och har blöta händer med rengöringsmedel på typ 3 timmar per dag och det funkar bra för mig.

Hoppas det funkar för dig med.
 
För mig funkar hampasalvan från body shop uteslutande bäst. Har händer som spricker direkt när det blir lite kallare, röda och nariga och ont gör det. Om det inte är fullt så allvarligt funkar även urtekrams oparfymerade handkräm.
 
Jag hade kris i Norge nyligen (fostervatten + massa massa handtvätt = död för hud) då jag glömt ta med nått att fetta in mig med. När det började spricka av sig själv gav jag upp och använde vanligt smör. Funkade fint.
Olivolja är bra med
 
Jag hade kris i Norge nyligen (fostervatten + massa massa handtvätt = död för hud) då jag glömt ta med nått att fetta in mig med. När det började spricka av sig själv gav jag upp och använde vanligt smör. Funkade fint.
När det krisar på jobbet med torra händer och jag ändå ska använda smör gör jag så oxå.

Annars fet kräm (ej lotion) och bomullsvantar på brukar rädda mina händer. Är de riktigt torra brukar det dock ta 2-3 dygn innan de återhämtat sig.
 
Jag har ju aldrig sa kallt som ni i Sverige, men far vansinnigt latt torra hander. Jag har handcreme precis overallt. I bilen, i maken's bil, i handvaskan, i hundtranings vaskan ... overallt. Jag tvattar handerna sa sallan som mojligt, men da jag alltid har hudcreme med mig sa ar det ju inga problem da jag kan smorja in direkt nar jag behover tvatta mig.
 
Jag tvättar händerna ofta med tvål och vatten pga mitt yrke. Här fått cano derm och locobase utskrivet (finns receptfritt). Canodermen använder jag till vardags och locobasen när det blir sånna omslag som nu. Jag får blödande självsprickor i både händer och fötter annars.
 
Min favorithandkräm är Noni intense.
Smörjer in på rena händer varje kväll och händer och nagelband håller sig fina nästan hela dagen. Får fylla på ibland med en vanlig handkräm (använder urtekram oparfymerad då).
 
Jag är keramikkonstnär och lera torkar ut händerna rejält mycket, samt alla andra märkliga material jag får på händerna (gips, aska, vattenglas, bariumkarbonat o.s.v..). Jag avskyr torra händer så jag smörjer in händerna en massa gånger varje dag. Så fort jag sköljer av leran från händerna, kanske en gång i timmen så smörjer jag in.
På kvällen innan jag ska sova smörjer jag händerna flera gånger.
Smörjer jag inte in händerna i den utsträckningen jag gör skulle jag få torrsprickor då leran drar ur fukten ur händerna och jag inte kan arbeta med handskar i lerprocessen.

Jag har testat en massa olika handkrämer, dyra som billiga. Det mina händer gillar mest är Urtekrams produkter. Använder främst deras aloe vera body lotion då den är lika bra som handkrämen, men billigare.
Men jag smörjer in händerna en massa gånger varje dag, så kan ju vara därför den krämen fungerar också.
 
Så blev det kallt ute. Igen. Och åter igen har jag torra händer! Vi snackar om så torra händer att det gör ont, och skrapar jag i något minsta lilla så blir det sår. Mycket otrevligt på alla sätt och vis. Jag vet att det hjälper hyfsat att ha vantar, men nu när det var sommarvärme nästan en vecka och plötsligt slog om till kyla igen så hann jag inte riktigt med, tänkte mig inte för, gick utan vantar någon enstaka dag (fryser gör jag inte) och vips är händerna förstörda igen :banghead:

Vad ska jag göra?
Finns det några mirakelkurer för att rädda händerna? Feta salvor, tvätta händerna så lite som möjligt och ha på vantar så fort jag är utomhus är det jag kör med nu. Men det tar sådan extrem tid att få något bättre igen..

Mandelolja och handkräm ovanpå tycker jag fungerar bra.
 
Jag tvättar händerna ofta med tvål och vatten pga mitt yrke. Här fått cano derm och locobase utskrivet (finns receptfritt). Canodermen använder jag till vardags och locobasen när det blir sånna omslag som nu. Jag får blödande självsprickor i både händer och fötter annars.
Hade också tänkt tipsa om canoderm. Tycker den verkligen hjälper, till skillnad från många andra.
 
@Red_Chili: Spensalva :up: Vi använde alltid den när jag jobbade i ladugården och den fungerade perfekt. I stallet körde jag på Helosan :D

Annars är det ju att se till att smörja hela tiden, gärna med något som innehåller mycket fett och glycerin. Precis som @hastflicka har jag handkräm överallt.
 
Jag säger bara: Weleda Skin Food :love: Jag får ofta torrsprickor på händerna, men med den krämen räcker det att jag smörjer en gång på kvällstid och så har jag ändå supermjuka händer hela dagen efter. Bra pris, dryg och dessutom eko :) Luktar ljuvligt och torkar in snabbt trots att den är så fet, och lämnar ingen äcklig hinna efter som många andra produkter gör.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 755
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Testar att fråga här. Jag har i många år haft problem med mina händer/fingrar. Dom blir helt plötsligt kalla för att 10-20 min senare...
Svar
8
· Visningar
4 501
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 243
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp