Torra hovar.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Gliss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 6 517
Sv: Torra hovar.

Topolino skrev:
Tyvärr så artikeln på www.remont.se försvunnit men så här skrev de:

"Många av oss har fått lära sig att man kan fukta torra hovar genom att låta hästens fötter stå i vattenbad. Ove Wattle, leg vet, berättade under ett hästhållningsseminarium på Djursholms Ridklubb att detta inte stämmer.
- Hoven fuktas inifrån. Externt tillsatt fukt dunstar bort och har alltså ingen bestående effekt, säger han."

bara-undrar om inte Ove Wattle oxå påpekade att olja både på hovväggen och i sulan är det enda som hjälper, inte för att tillföra hoven så mkt fukt utan för att oljan i stället hindrar fukten i hoven att dunsta bort.

Vatten på hovarna under torra perioder är helt meningslöst då vatten väldigt snabbt dunstar och i stället lätt orsakar torrsprickor,oljan däremot ligger kvar som en tunn hinna både på hovväggen och sulan under hela dagen.

Överkurs vid torra perioder kanske är att först blöta hovarna ordentligt med vatten och främst då i sulan,torka hoven med en handduk och sedan olja både hovväggen och sulan. Så har hovis lärt mig och jag har aldrig haft vare sig torra hovar eller några sprickor. Viktigt är dock att man börjar med detta så snart det börjar bli torrt ute och inte väntar så länge att det redan börjat bli sprickor.

Sv: Torra hovar.

:bump: Det bästa är vegetabilisk olja ex rapsolja

Liknande trådar

Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 954
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 497
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 629
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka