Winni

Trådstartare
Jag har funderat, läst en massa här och fått råd och tips angående foder till katt. Fick massor med bra tips när jag frågade om katten som jag tagit hand om. Så var tankebollen i rullning och jag började fundera runt det.

Jag har alltid gett mina tidigare katter burkmat + strömming, små köttfärsklickar m.m och torrfoder har de haft framme dygnet runt för "småätande". Men mina hundar har jag haft torrfoder till. Vist någon från bordet har väl också hamnat i deras skålar :grin: men i huvudsak har torrfoder varit deras mat.

Både katter och hundar är ju köttätare egentligen. Hundar får störd tarmflora om man har en massa olika foder som man byter hur som haver, de har man alltid hört att de mår bäst av samma foder helatiden. Men katterna har jag gett olika beroende beroende på hur de äter eller ratar maten från dag till dag.

Kan man egentligen jämföra katt- och hundmat? Är torrfoder av bra märke vara lika bra för en katt som det är för en hund?

Inte något jätteproblem ndrar bara runt det här lite :confused:

Sv: Torrfoder

Den största skillnaden mellan hund och katt när det gäller torrfoder är väl att hundar är mer benägna att dricka vatten än katter är. Katter är ökendjur och har inte dryckesvanor inbyggda i kroppen på samma sätt som tex. hundar eller vi människor har. Man riskerar alltså att en katt som bara äter torrfoder får i sig för lite vätska vilket är påfrestande för urinvägarna.

Mina katter och min hund reagerar likadant på annan mat än torrfoder, dom blir dåliga i magen. Visst kan hunden få lite "snällmat" och katten en och annan liten skinkbit, men byter jag till blötmat (eller ställer fram båda) så blir dom genast dåliga i magen. Så för mina djur fungerar torrfoder alldeles utmärkt till båda arter :)

Vår katt blir helt kass i magen av "mjukmat". Han äter Mjau torrfoder och det fungerar utmärkt för honom.

Sedan en sak angående störd tarmflora. Ett djurs, oavsett om vi snackar hund eller katt, tarmflora påverkas av den mat den äter. Om den är van vid en varierad kost kommer tarmfloran anpassas till det och bli "generell". Om djuret får en ensidig kost anpassas tarmfloran till det och tarmfloran blir mer specifik och klarar då inte av omställningar vidare bra.

De hundar jag haft under min uppväxt har haft stålmagar. De har käkat färskfoder, matrester och lite torrfoder. Samma sak med katterna. Känsliga magar hos katterna fick jag när jag slutade ge varierat utan bara gav torrfoder (en regim jag numera har övergett).

Konstigt att inte alla våra katter reagerar så då, alla är uppfödda på samma sätt. Våra får varierad mat, fast alltid i torrfoder form, men vissa klarar mjukmat bra och andra inte, så det är nog lite upp till individen också.

Det är ju inte så fasligt stora skillnader mellan ingredienserna olika torroder emellan. De flesta har ju samma huvudingredienser så jag vet inte om man verkligen kan tala om variation när man bara varierar mellan olika torrfoder. Visst, bättre än ingen variation men enligt min åsikt väldigt lite variation.

Men det är ju fortfarande så att vissa av katterna klarar av blötmat och andra inte, så det kan inte bara ha med variationen att göra, det var det som var poängen, inte huruvida olika torrfoder skiljer sig från varandra.

Sen har alla våra katter ätit väldigt varierat som bebisar, med köttfärs, blötmat, barnmat, rått kött, creme freish mm mm, så deras magar har ju växt upp på varierad kost, och ändå tål dom det inte som vuxna. Jag är inte heller ett special-fall, jag vet MÅNGA som har samma "problem" (det är ju egentligen inget problem eftersom det går utmärkt att utfodra dem med torrfoder vilket dom mår bra av).

Jag vet också många som har samma problem, men i majoriteten av fallen handlar det om kattägra som ger sina katter torrfoder och så är burkmaten "lördagsgodis". Tror jag det att de katterna får diarré när det väl bjuds på burkmat. Chocka tarmen så...

Jag vet även att många som övergått från torrfoder till burkmat har haft problem under en övergångsperiod men att katterna stabiliserat sig med tiden.

Sedan finns det såklart individuella skillnader, men jag tror att det största felet ligger i ensidig kost. Det är inte varierad kost att ge sin katt torrfoder hela veckan och burkmat på lördag. Möjligen någon skinkbit där emellan.

Den största skillnaden mellan hund och katt när det gäller torrfoder är väl att hundar är mer benägna att dricka vatten än katter är. Katter är ökendjur och har inte dryckesvanor inbyggda i kroppen på samma sätt som tex. hundar eller vi människor har. Man riskerar alltså att en katt som bara äter torrfoder får i sig för lite vätska vilket är påfrestande för urinvägarna.

Ja det stämmer ju när man tänker på det! En hund slaffsar i vattenskålen lite då och nu, medan en katt dricker mindre mängd och mer sällan. Det är ju förstås en skillnad mellan att ge ett torrfoder till hund.

Mång katter dricker bra när de får torrfoder, kruxet är hur man skall bedömma detta utan att lyckas ta ett urinprov.
Att katter är ökendjur ifrågasätter jag starkt även om vår tamkatt anses härstamma från den afrikanska vildkatten snarare än den europeiska. Den afrikanska vildkatten finns i flera olika varianter i olika områden o för 4000-5000 år sen var även nordafrika till mkt mindre del öken än idag.
PL

Om katten är ett ökendjur kan såklart ifrågasättas men den delar vissa likheter med andra ökendjur. Tex. har den ett mycket stort antal nefroner i njurarna vilket ökar deras kapacitet att koncentrera urin och ta till vara på det vatten den faktiskt får i sig. En funktion som kan ses som resursslöseri i andra miljöer än torra miljöer.

Undrar lite varifrån den informationen kommer för den går stick i stäv mot den information jag har läst som säger att kattens njurar har 40-50% fler nefroner än hundens (finns bla. att läsa i Kattens sjukdomar av Anne-Marie Nilsson).

Lite om tamkatters ursprung, har en känsla av att katten som ökendjur är en vida spridd myt, kollar vidare.
http://sydsvenskan.se/sverige/article310669.ece
Dessutom har alla djur en stor reservkapacitet av nefroner.
Falbkatten lever dessutom idag inte i ökenområden, o som sagt medelhavsområdet inkl nordafrika var för många tusen år sen mindre ökenartat än idag.
Dessutom anses att kattens symbios med människan började när/där spannmålsodlingen började o det var inte i öknen.
PL

Senast ändrad:

Jo, jag har läst den studien. Att katten levde i symbios med människan för att det gynnade spanmmålsodling säger jag inte emot, men det motsäger inte heller att katten skulle härstamma från ökenområden/halvökenområden. Vissa habitat är väldigt fertila korta perioder av året och väldigt torra resten delen av året och man finner ofta små kattdjur i sådana området tex. på savanner/halvökenområden. Falbkatten lever väl huvudsakligen i just sådana områden.

Att bla halvökenområden ingår i det naturliga habitatet idag är klart men diremot inte ökenområden. Ett djur vars utbrednung omfatta halvöken savann o skog men inte öken kan väl knappast betraktas som ett ökendjur, då skulle hela afrikas fauna utanför regnskogarna vara ökendjur.
En gång till, medelhavsområdet var mindre torrt då.
PL

Den pupulation av Felis silvestris lybica som anses ha gett upphov till tamkatten levde i södra turkiet o där var definitivt ingen öken för 10000 år sen!
Det finns småkatter som är ökendjur men dit hör knappast Felis silvestris.
PL

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
493
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: MJLee
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 418
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god... 2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025