Bukefalos 28 år!

Torrfodertips..

linnsan

Trådstartare
Jag använder ju torrfoder som träningsgodis. Smidigt att ha liggande i fickan, de får i sig rätt "bas" av näring osv de dagar en större del av födointaget blir just träningsgodiset.

"Problemet" jag kommit till är att tiken blivit matmotiverad och allmänt mer motiverad på mental träning. Vilket gör att vi tränar ganska mycket mer, och belönar mer, mycket mer. Hon är dock en liten skit på 4,5 kg och är nu aningens tjock. Hon har tydlig midja osv men revbenen är enligt mitt tycke aningens för inbäddade..

Hade innan purizon och det tyckte dom riktigt mycket om, jag delade även bitarna i 2-4 delar. Men det är ju väldigt näringstätt!

Nu köpte jag en liten påse doggy sålänge men jag är inte förtjust i innehållet :meh:

Vad finns det för näringssnålt, köttrikt, smakrikt foder med småååå bitar?

I övrigt får dom fodax, VoH och barf. Även torkat kött och korv används som godis och ibland annat. Men då det är små hundar vill jag ha ett bra "bas" belöningsgodis som det inte gör något om de får mycket av.

De har inga allergier eller andra konstigheter :)
 
Jag har kört HappyDog som träningstorrfoder iom att jag fick en säck med valpen. De har en "mini" serie med bitat stora som kattmat typ. Gav sorten med struts & potatis till mina och det tyckte iaf det var mumsigt. 12% fett dock.
 
Gör godis själv?
Nu är det evigheter sedan jag gjorde det men skär till exempel kycklinghjärta i lagom stora bitar, lägg på en plåt och torka på relativt låg värme tills de är genomtorkade.

Mina hundar har dessutom älskat morötter så det har vi ofta kört med som godis.
 
Gör godis själv?
Nu är det evigheter sedan jag gjorde det men skär till exempel kycklinghjärta i lagom stora bitar, lägg på en plåt och torka på relativt låg värme tills de är genomtorkade.

Mina hundar har dessutom älskat morötter så det har vi ofta kört med som godis.

Det jag tänker med rent kött är att det dels kanske är lite väl näringstätt (?) och dels inte innehåller allt. Kalcium och andra mineraler och vitaminer ger man ju via ben och organ vid barf, och finns tillsatt i färskfodret..

Vågar man kanske torka själv och sen ge lite startmix och ev kalk i färskfodret kanske?
 
Det jag tänker med rent kött är att det dels kanske är lite väl näringstätt (?) och dels inte innehåller allt. Kalcium och andra mineraler och vitaminer ger man ju via ben och organ vid barf, och finns tillsatt i färskfodret..

Vågar man kanske torka själv och sen ge lite startmix och ev kalk i färskfodret kanske?

Ger du så mycket träningsgodis att du tror att det skulle vara något problem då? Annars tror jag att magert kött är mindre energirikt än många torrfoder.
 
Ger du så mycket träningsgodis att du tror att det skulle vara något problem då? Annars tror jag att magert kött är mindre energirikt än många torrfoder.

Tja.. Det är ofta flera gånger i veckan som hälften av ransonen ges som belöning. Säkert ännu mer ibland. Så det blir ju rätt stor del procentuellt?
 
Tja.. Det är ofta flera gånger i veckan som hälften av ransonen ges som belöning. Säkert ännu mer ibland. Så det blir ju rätt stor del procentuellt?

Jag skulle inte ge några tillskott om mina hundar fick rent kött i stället för en måltid några gånger i veckan. Det får de då och då och ibland byts en måltid ut mot köttiga ben.
 
Jag skulle inte ge några tillskott om mina hundar fick rent kött i stället för en måltid några gånger i veckan. Det får de då och då och ibland byts en måltid ut mot köttiga ben.

Kanske är jag som är för petig? Lär väl kanske märka på bajset och om tikens ögon blir rinniga om något fattas.. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Eftersom det nog kommer bli valpis här strax så funderar jag kring valpfoder. Jag gillar ju Purizon men valpfodret känns väldigt...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 485
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp