Torrkrackelering?

Centaur

Trådstartare
Vad är egt det och vad beror det på? Finns en Jaguar sadel till salu nu, en brun. Lädret har typ sprickt, ser väldigt fult ut.. Hur blir det så? Har aldrig upplevt det på några av mina sadlar. Och jaguar borde ju vara toppkvalite om man ser till priset...

Sv: Torrkrackelering?

Det händer när man inte smörjer sadeln. Även det bästa lädret behöver vård.
Det som h'änder är att lädret blir så torrt att det blir stenhårt och spricker, och det börjar typ ruttna. Det finns ett annat ord för det, men jag kommer inte på det just nu.
Hur som helst så finns det inget man kan göra åt det. Har det hänt så finns det ingen olja eller balsam som kan rätta till det.
Så det gäller att putsa sakerna...
Sen kan ju jag fråga mig varför man köper en Jaguar för 25 papp och sen inte putsar den... men det är ju jag det.

Ja precis. :crazy: Jag är inte nån smörj-fanatiker själv, tycker det är så tråkigt, men Lite får man ju sköta om sadeln. Särskilt när dom kostat så mkt pengar..

Så det finns inget att göra forutom att byta ut lädret mao?

Jag är smörjfanatiker faktiskt... Jag tyckte en Globus för 8500 var såååå mycket pengar (sen tog jag ut två av mina piercingar och farsan gav mig sadeln istället) så jag putsade den efter varannan/var tredje användning i några veckor, efter det varannan vecka tills jag slutade använda den. Och det var ju tur att jag gjorde det... Den ser ut som ny.

Det stämmer, det är bara att byta ut lädret, för det fortsätter bara spricka. Jag tror jag vet vilken sadel du tänker på, hur hon kan begära nästan 11 000 för den sadeln förstår jag inte. Den ser förjävlig ut rent ut sagt. Det är ju inte bara på sitsen som lädret är förstört, kolla bilderna på bossorna... :crazy: Det ser ju inte bra ut.

:eek: Jag ska smörja min sadel imorrn iaf!
Hade ingen aning om att det kan bli sådär :crazy:

Men det är ju så tråkigt :p Fast jag smörjer typ 1 gång/månad :angel:

Yup. Det kommer förmodligen bara bli värre. Smörjer man det = lädret töjs ut vid ridning = lädret dras isär ännu mer, man använder balsam med en smutsig/äldre svamp = bakterier som lägger sig mellan sätets stoppning och lädret = kommer till slut att resultera i mögel.

Torröta (NU kom jag på ordet!) kan man inte göra nånting åt när det väl har hänt.
Överdriven putsning förvärrar det bara, för lädret töjs då ut istället.

Så sadeln är i princip kass om man inte byter ut lädret? Väldigt dåligt av säljaren att beskriva det som ytliga skönhetsfel isf.... Isär eftersom hon driver det som företag.. :crazy:

BTW, torröta behöver inte visa sig som sprickor. Om lädret är hårt och torrt kan det ha drabbats av torröta och det blir inte bättre även om du smörjer det (nu pratar jag om avsevärt bättre, klart det blir mjukare av en hel burk Effax, men lädret känns fortfarande strävt) och man kan bryta av det. Det är som papper inuti typ... Poröst känns det.

Jag var med om ett helt nytt Classic träns från Hansbo som hade drabbats av torröta. Sidostycket vid bettet gick av på mitten när hästen trampade på tygeln. Tränset var smörjt 7 ggr innan jag använde det. Var använt i 30 min.

Jag vet... Jag håller med dig. Men hon kanske inte vet? Hon finns ju här på buke så hon kanske läser tråden.

Sadeln går ju att använda, bommen är det väl inget fel på, men sadeln kommer bara bli sämre, inget läderbalsam i världen kan rätta till det. Men för halva priset hade det varit rimligt, det är ju trots allt en Jaguar. I 2-3-4 år håller den säkert men sen får man nog göra en totalrenovering.

kanske dum fråga, men hur svårt är det att klä om sadeln i nytt läder? gör man det (-varför inte)? vad kostar det isåfall?

det beror helt på om lädret på lillkåpan är ok.

Att göra ett sistbyte är ganska tidskrävande arbete,först ska du få loss sitsen från sadeln (sitter fast med många nubb),sedan skall det sprättas isär.När det är klart skall du dra ner det nya sitsskinnet på den befintliga bomen.
Markera vart lillkåpor sitter, skära ut syihop.
Efter det skall du få på detta på sadeln igen
Det är ett dagsverke att få det gjort rent arbetstidsmässigt, skulle gissa det slutar mellan 5000-10000 att få det utfört hos en avsedd sadelmakare.

noterade dessutom bossan var dålig i lädret då skulle jag inte köpa sadlen skulle inte vara värt kostnaderna för även en ny bossa

är lädret så dåligt på sitsen kan man nog räkna med resten är lika dåligt ,stropparna kan ju vara som knäckebröd = ingen säkerhet

sadeln borde kaseras enligt mig

mvh loppfrö

Stropparna var visst utbytta, men om det kostar såå mkt att byta ut lädret är det ju inte lönt! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 133
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka