Torrsprickor - hur bråttom?

SaraXX

Trådstartare
Igår hade jag bilen på verkstad och fick på sommardäcken. Han påpekade efteråt att jag borde köpa nya för de hade torrsprickor på sidorna.
Det har jag inte lagt märke till Jag köpte bilen i höstas och tyckte att de såg fräscha ut med bra mönsterdjup. Han visade mig sprickorna men det var knappt jag såg dom ändå.
HUR dåligt är det? Borde jag köpa nya direkt för att inte köra ihjäl mig eller går det att planera in längre fram? April och maj är inte lysande ekonomiskt så det vore skönt att kunna vänta lite. Help.

Sara
 
Om torrsprickorna är så små att du knappt ser dem så håll koll dagligen och byt snarast. Byt direkt om de blir större. Torrsprickor gör att däcket blir skörare, du får lättare punktering med allt vad det innebär av risk för olyckor. Om det är däck som inte är körda på på ett tag brukar sprickorna expandera ganska fort tyvärr när man väl börjar köra på dem.
 
Om torrsprickorna är så små att du knappt ser dem så håll koll dagligen och byt snarast. Byt direkt om de blir större. Torrsprickor gör att däcket blir skörare, du får lättare punktering med allt vad det innebär av risk för olyckor. Om det är däck som inte är körda på på ett tag brukar sprickorna expandera ganska fort tyvärr när man väl börjar köra på dem.
Okej, tack för svaret. Det låter ju onekligen inte så bra. Jag får börja kolla efter nya.
 
Okej, tack för svaret. Det låter ju onekligen inte så bra. Jag får börja kolla efter nya.

Nej torrsprickor är lurigt. Mina däck till transporten var i nyskick, syntes knappt att de var körda på alls men när vi hade åkt en vända var det rejäla torrsprickor i dem. Fel och/eller långvarig förvaring gör att däcken torkar och spricker även om de i övrigt är fina.

Du kanske kan hitta några vettiga begagnade så länge annars?
 
Jag har kört i två år utan att det hänt något eller att sprickorna blivit större. Men jag ska byta nu.... Och det har jag sagt i två år! Jag ska besiktiga strax, då får vi se vad som sägs!

Alltså mina sitter på året om så dom körs ju med hela tiden.

Nä jag ska verkligen byta nu...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 775
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp