Torsion Island

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 412
E

Egonson

Släng hit bilder på den, ni som har :bump:
På hästen helst.

Kommentarer och synpunkter på denna sadel vill jag också ha :idea:
Hur är den t.ex att sitta i med tanke på att den har annorludna bakvalv än de andra sadlarna?

OBS jag har sökt men hittar bara liiite info, inga bilder förutom de som T har själv på hemsidan.

Sv: Torsion Island

Bilder, har en urdålig mörk bild....

Köpte den för min megarbreda, korta häst o så har jag två andra så det hade blivit för mycket pengar på att investera sadel till varenda en då de är olika allihopa. Mor o son kan nog ha samma sadel, men inte megarbreda valacken.

Jag är nöjd. I början var det svårt hitta bra balans o vart tog mina sittben vägen o stöd för knäna har man ju inte vilket visade sej när valacken plötsligt hoppade över ett dike, han går normalt sakta o försiktigt över. Mina ben for rakt fram i värsta .... Men satt kvar iaf :-)

Bakvalvet är skönt tycker jag, ger ett stöd eller vad jag ska säga...Det märks ju inte mer än om man lutar sig bak väldigt mycket. Man sitter rakt, det måste man annars känns det som sadel o jag åker av så det är bra för balansen o samspel med hästen. Ryggen är fin på hästen, inga märken el dyl (med tanke på ev kritik på bomlöst) Paddarna som man köper till skyddar ryggraden o fördelar trycket över hela ryggen.

Ska se om jag kan få till en bild i veckan.

Jag har en bomfri sadel redan, en Torsion-kopia och ja.. i början spretade knäna lite åt alla håll.. :rofl: Och rida lätt i trav var inte att tala om, man hade ju vant in sig på knästöden.

Fast man vänjer sig och nu känns det mysko att rida i bomsadel i stället :p :)
TN-paddar har jag tre stycken :o och dom är :love: Super :)

Skulle dock ha en ny sadel för den jag har är så dålig kvalitet, en original Torsion, och spetsade in mig på Torsion Island, gillade hela idén med annorlunda bakvalv och att den var kort :) Min häst har också kort rygg, och hon är breeeeeeeeeeeeed.. :crazy:
Skulle vilja ha en brun i nubuck.

Kan man få uppbyggt säte på Island tro?

Det skulle vara kul att se bilder :bow:

Puttar upp, den hamnade låångt bak. Tog kort men det blev mörkt ändå, ska försöka tidigare.

Min är i just brun nubuck. Snyggt! Sprejar den med sånt där man kan köpa av dem så skyddar det mot väta.

Å, ingen aning om de kan bygga upp sätet? Fråga dem, jag tycker de varit väldigt hjälpsamma då jag ville ha ett mindre schabrak. De vanliga stora såg oformliga ut på korta Island.

Balderum Norr skrev:
Å, ingen aning om de kan bygga upp sätet?

Sätet ser ut som på vilken Torsion som helst, så då bör man kunna beställa sin Island med dressyrsitsen istället. Annars kan man alltid tillverka ett inlägg att ha mellan sadeln och sitsen (vilket jag gjorde på min Endurance)

Jag har mailat och frågad dem, och man kan visst få "dressyrsätet" till vilken sadel man vill. Jag har nog ändå fastnat liiite mer för Endurance, den har ju öppningsbar undersida :idea:

Det var vad som frestade mig med Endurance. Om du vill höra lite om skillnaderna mellan Light och Endurace, PM´a HannaZ, hon har provat min Endurance och köpte därefter en egen Light.

En Torsion Endurance. Jag sitter här och vääääntar på den men den tycks aldrig vilja komma hem till mig :cry: :devil:

Det är tillverkaren som tar tid på sig med att tillverka sitsen..

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kanske inte är rätt forum, men jag försöker hitta all info och kunskap som går att få. För att dra en lång historia kort...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: Askur
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 933
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
1 025
Utrustning hmm, nu vet jag inte hur många modeller det finns, men vad brukar de ligga i för prisklass? Jag har ett halvblodsto, unghäst, alá...
Svar
3
· Visningar
4 310
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd