Torv - hur "miljövänligt" eg?

the_connemara

Trådstartare
Utgör hästhållningens torvanvändning något hot emot miljön? Kommer all torv från Sverige? Har vi ont om torv?

Kanske är det bätte att låta spånet ligga ett år extra på gödselstacken? Blir det lika bra som gödningsmedel?

Faktatips någon?
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Jag tror att hästhållningens användning av torv är ett väldigt litet miljöproblem. De torvmossar man tar torven ifrån kommer givetvis att bli förstörda men det blir å andra sidan även skogarna man tar ut timmer till sågning ifrån. Hästnäringen använder en oerhört liten del av all den torv som tas ut. Den största delen av torven används som bränsle och där börjar det hela bli lite mer problematiskt. Jag skulle vilja påstå att det vore bättre att elda upp allt spån och använda mer torv inom hästnäringen eftersom spånet är ett dåligt jordförbättringsmedel. Torven kan snabbt användas till jordförbättring och eldar man upp spånet på ett vettigt sätt kunde man använda askan som näringstillförsel. Hade det varit ett överskott på spån hade det hela hamnat i ett annat läge men i dagens situation så är spånet en eftertraktad resurs. Förutom problemet med att spånet bryts ner långsamt så finns det även problem med terpener i spån vilket inte är så bra att få i sig.
Torv nybildas hela tiden så tar man inte ut för mycket så kommer det att lagras in mer än det tas ut (i andra mossar). Jag tror dessutom att större delen av den torv vi använder kommer från Sverige eftersom det krävs en viss typ av klimat för att torv ska bildas.
Detta är ganska ovetenskapligt och bygger till största delen på mina egna funderingar.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Din funderingar lät dock rätt övertygande :D Skämt o sido, det spelar alltså ingen större roll om man använder torv eller stör till hästens bädd enligt dina erfarenheter?
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Det nybildas mer torv än vad man bryter i Sverige, så det är inte någon brist på torv. Så torvanvändning brukar inte räknas som ett miljöhot. Vet inte om vi importerar torv i någon större omfattning, låter lite långsökt, vi importerar ju inte så mycket timmer heller;)
Torv på wikipedia
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

gTorv binder kväve bättre än något annat strö vilket är en fördel både för hästen o miljön.
Torv ger dessutom mindre totalmängd att köra ut o därmed mindre bränsleåtgång.
PL
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Det tar 2000 år för att det ska bli en ny mosse där det har varit torvmosse. Visst vi tar inte ut mera torv än det bildas totalt i sverige men det blir en stor miljöbelastning där vi tar torven.

Skillnaden mellan spån och torv är att det 60 år till det blir ett nytt träd där det stod ett träd innan. Vilket ger en snabbare kretslopp och en mindre belastning där det är uttaget skog.

Där till är det en mycket mera dieslkrävande maskinpark för att ta ut torv än skog.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Har för mig att mitt gamla stall sålde hästskiten till torv företaget för att dom skulle göra ny torv...
Tror ni att jag är helt ute och cyklar?
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Det tar 2000 år för att det ska bli en ny mosse där det har varit torvmosse. Visst vi tar inte ut mera torv än det bildas totalt i sverige men det blir en stor miljöbelastning där vi tar torven.

Skillnaden mellan spån och torv är att det 60 år till det blir ett nytt träd där det stod ett träd innan. Vilket ger en snabbare kretslopp och en mindre belastning där det är uttaget skog.

Där till är det en mycket mera dieslkrävande maskinpark för att ta ut torv än skog.

Precis. Torv räknas idag som förnyelsebart bränsle men det är/har varit diskussioner om att det inte bör vara det eftersom det tar så lång tid att nybilda.
Hur stor roll hästhållningen spelar i det hela vet jag dock inte, men torv i allmänhet är inte så miljövänligt som många tror, då det tar otroligt lång tid att nybilda.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Har för mig att mitt gamla stall sålde hästskiten till torv företaget för att dom skulle göra ny torv...
Tror ni att jag är helt ute och cyklar?
Ja, det har du fått om bakfoten. Däremot kan det vara så att torvföretaget (eller det företag som säljer torven) även håller på med jordförädling (alltså typ blomjorden som man köper i plastsäckar). Då tar de tillbaka gödseln mot betalning och gödslar jorden med.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Torv räknas som ej förnybar resurs då det tar vääääldigt lång tid för torv att bli till. Så ur den aspekten är det ju inte så bra.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Ja, det har du fått om bakfoten. Däremot kan det vara så att torvföretaget (eller det företag som säljer torven) även håller på med jordförädling (alltså typ blomjorden som man köper i plastsäckar). Då tar de tillbaka gödseln mot betalning och gödslar jorden med.

Ahhh...synd. Hade ju varit perfekt annars;)

Men om nu torv inte är så miljövänligt, vad är då det?

Halm?
Tidningspapper?
Spån?
Vad kan man mer ha som underlag?

Vore ju intressant och veta som en utveckling på torvfrågan menar jag.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Det tar 2000 år för att det ska bli en ny mosse där det har varit torvmosse. Visst vi tar inte ut mera torv än det bildas totalt i sverige men det blir en stor miljöbelastning där vi tar torven.

Skillnaden mellan spån och torv är att det 60 år till det blir ett nytt träd där det stod ett träd innan. Vilket ger en snabbare kretslopp och en mindre belastning där det är uttaget skog.

Där till är det en mycket mera dieslkrävande maskinpark för att ta ut torv än skog.

Det går ju även åt en hel del diesel innan trädet ligger i småbitar inne i hästboxen... skördare, skotare, timmerbil, timmertruck m.m. gör ju även dom av med en hel del diesel.

Ska trädet dessutom kunna slutavverkas redan efter 60 år så tillkommer för det mesta även skogsgödningen med konstgödning som ofta sprids med helikopter i kombination med lastbil (depåbil dit helikoptern kommer och fyller på "spridaren").

Dagens skogbruk är för det mesta inte så särskilt miljövänligt...

Andra aspekter i det hela är ju att det tar sådär en 20-30 innan skogen har "kommit ifatt" dom utsläpp av växthusgaser som själva hygget står för (inga maskiner inräknat utan förmultning av grenar, sönderkörd mark m.m.) och att torven till skillnad från spån faktiskt binder kväve - spåndyngan släpper iväg kvävet i gasform medans torven håller kvar kvävet som mineraliseras på dynghögen och istället kan användas för att minska behovet av konstgödning.

Torv kan ju dessutom förmodligen rötas till skillnad från spån vilket då kanske kan ge ett en del biogas och minskat oljeberoende.

På det hela taget när man tittar på alla led från tillverkning fram till slutanvändning på åker eller i rötanläggning så tror jag personligen att torv är ett konkurrenskraftigt alternativ till spån såväl ekonomiskt som miljömässigt.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

*kl*

Det kan som sagt var vara intressant att jämföra olika strömedel... det jag har kommit fram till är detta, det är mina personliga reflektioner - inte forskning då det är en väldig brist på forsking där man tittar i flera steg.

Nackdelar med papper - kan leda till ökad skogsavverkning om papper används till strö istället för att återanvändas till returpapper, trycksvärtan kan innehålla tungmetaller som sprids på åkern.

Fördelar med papper - kommer inte på några distinkta fördelar desssvärre...

Nackdelar med torv - Tar lång tid för torven att nybildas.

Fördelar med torv - torven binder kväve väldigt mycket bättre än andra strömedel, kväve som annars avgår som gas kan istället användas för att gödsla åkrar och leda till minskad användning av konstgödning.

Nackdelar med spån - Spån är idag en viktig råvara för framställning av biobränsle till exempelvis villapannor - att istället odla salix för att framställa dessa biobränslen är illa ur miljösynpunkt då det går åt alldeles för mycket diesel för denna odling (vissa utredningar menar att i vissa fall skulle vara bättre att elda upp dieseln direkt istället för att gå omvägen via salixodling :crazy:). Spånet kräver lång kompostering innan det är lämpligt som gödning och under den tiden hinner nästan allt kväve från dyngan att avgå i gasform till omgivningen.

Fördelar med spån - Förnyelsebar källa.

Fördelar med halm - biprodukt från spannmålsodling, kan visserligen användas för uppvärmning men konkurrerar inte alls om detta i samma utsträckning som spån.

Nackdelar med halm - Intensiv spannmålsodling kan leda till ökat kväveläckage från jordbruket.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

jag skulle vilja utöka fördelarna och nackdelarna innom de olika strömedlen.

Min åsikter inte heller några forskningar bakom allt.

*kl*

Det kan som sagt var vara intressant att jämföra olika strömedel... det jag har kommit fram till är detta, det är mina personliga reflektioner - inte forskning då det är en väldig brist på forsking där man tittar i flera steg.

Nackdelar med tidningspapper - kan leda till ökad skogsavverkning om papper används till strö istället för att återanvändas till returpapper, trycksvärtan kan innehålla tungmetaller som sprids på åkern.

Fördelar med tidningspapper - kommer inte på några distinkta fördelar desssvärre...

Nackdelar med wellpapper - kan leda till ökad skogsavverkning om papper används till strö istället för att återanvändas till returpapper.

Fördelar med wellpapper - resprodukt vid kartongtillverkning i nu läget om inte efterfrågan ökar. Ger en ren miljö i stallet och är lättnedbrytbart på gödselhögen. Binder amnoiak mycket bra då fibrerna inte är använda tidigare.

Nackdelar med torv - Tar lång tid för torven att nybildas. Kostar mycket diesel att skörda.

Fördelar med torv - torven binder kväve väldigt mycket bättre än andra strömedel, kväve som annars avgår som gas kan istället användas för att gödsla åkrar och leda till minskad användning av konstgödning.

Nackdelar med spån - Spån är idag en viktig råvara för framställning av biobränsle till exempelvis villapannor - att istället odla salix för att framställa dessa biobränslen är illa ur miljösynpunkt då det går åt alldeles för mycket diesel för denna odling (vissa utredningar menar att i vissa fall skulle vara bättre att elda upp dieseln direkt istället för att gå omvägen via salixodling :crazy:). Spånet kräver lång kompostering innan det är lämpligt som gödning och under den tiden hinner nästan allt kväve från dyngan att avgå i gasform till omgivningen.

Fördelar med spån - Förnyelsebar källa. Var från början en restprodukt vid hyvleriet.

Fördelar med halm - biprodukt från spannmålsodling, kan visserligen användas för uppvärmning men konkurrerar inte alls om detta i samma utsträckning som spån.

Nackdelar med halm - Intensiv spannmålsodling kan leda till ökat kväveläckage från jordbruket. Minskar mängeden humus i marken vilket ger en mark med sämre förmåga att tillgodose sig kväve från stallgödsel.
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

"Wellpapp: (...) Binder amnoiak mycket bra då fibrerna inte är använda tidigare."

Källa på det? Är bara nyfiken, har inte hört mkt om wellpapp :)
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Hejsan!

Är det någon som har gjort en miljökonsekvensbeskrivning eller som vet var man kan få tag på en om torv brytning och spån.

Halm finns på SLU men finns det på andra ströer?
 
Sv: Torv - hur "miljövänligt" eg?

Drar mindre diesel att köra ut dyngan om man använder torv i jämförelse med alternativen.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 102
Senast: Wille
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 123
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp