Torv i boxen?

Bellafjella

Trådstartare
Jaha så var det dags igen! :mad: Vi ska flytta stackars pållen igen!
Hade hittat ett skapligt stall men nu ska hyresvärden snart sluta hyra ut. Men tack å lov så hade vi supertur och fick en plats exakt var vi ville så det är i alla fall positivt.

Nåväl, det var inte det tråden skulle handla om.

I det nya stallet använder de torv i boxarna men det är inget tvång att ha det samma. Men gödselplattan är mini-mini liten och jag inser snabbt att det gäller att "hushålla" med utrummet där.

Jag har haft halm tidigare men det gick inte till vår lilla "gris". (vi fyllde gödselhögen på nolltid :crazy: )

Sen har vi kört med spånbädd och det gick bättre men nu säger de i det nya stallet att det blir ännu mindre mockning med torv :confused: . Men hur kan det bli det?

Snälla, ni som använder torv! Jag har ingen erfarenhet när det gäller torv så ni måste hjälpa mig här. Jag tyckte det verkade dyrt med torv (80 kr balen) men de i nya stallet säger att "det kostar förståss lite mer när man ska fylla upp boxen men sedan blir det billigt"

Så fram med alla åsikter - negativa och positiva. :)

Sv: Torv i boxen?

Det blir billigare med torv när man har bädd, dvs bara tar ut skiten. Då blir det ju heller inte mycket att mocka.

Till min mycket renliga häst så ströade jag upp med 3-4 balar torv (till 7 m2) och sedan gick det åt ca 5-6 balar under resten av vintern. Skall dock tillägga att jag aldrig behövde ta ut någon torv då pisset alltid sögs upp av bädden, blev inte blött och kladdigt. Jag har mycket hellre torv än spån och halm är bara fruktansvärt jobbigt att mocka i.

Däremot undrar jag över priset. Vi köpte torv för 55-65 kr balen. 80 kr tycker jag låter som ett överpris.

Stallet blir väldigt mörkt och lite "sunkkänsla" med torv men sköter man det bra blir det inte så farligt. När jag har hjälpt en kompis att mocka som har torv var det väldigt enkelt! Jättesmidigt!
Hovarna lider inte lika mycket då torven inte suger ur vattnet ur hovarna på samma sätt.

Ungefär så som du beskriver ditt "torvanvändande" säger också våra nya stallgrannar. :) Vad det gäller priset så är det vad det kostar hos en försäljare här i närheten (Åstorp - Skåne)

Funderar på om det går att hitta någon annan som säljer lite billigare?
Någon får gärna tipsa mig! :D

SanchoPancho skrev:
Stallet blir väldigt mörkt och lite "sunkkänsla" med torv men sköter man det bra blir det inte så farligt.

Jo jag vet! Första gången jag såg en "torv-box" så tänkte jag: "Men herregud! Har de inte mockat på hundra år! :o Ha ha, så trög man är i bland! Det var i och för sig längesedan men ändå. :)

Jag är torvfantast! :)

Torven bildar en mera kompakt bädd än spånet, vilket gör att när bädden väl satt sig så är det svårt för hästen att röra till det så mycket. Om man inte har en extrem skitgris, förstås... ;)

Jag mockar ut ca 1/2 kärra varje dag, och det är oftast bara bajspluttar, torv mockar jag bara ut när kisset kommer till ytan eller om hon plöjt ner silage i bädden.

Jag har haft häst på spån, papper, halm och torv. Torv är i särklass det strömedel som är drygast och lättast att mocka när man har lärt sig att skilja på bajs- och torvpluttar. :)

Min häst står i en 9 m2-box. Det går åt ett tunnt kalklager på botten och ungefär 2 balar från början. Sedan mockar jag ut 0,5-0,75 kärra/dag, tar skiten och blöt torv från kisstället. Jag lägger in 1-2 dm av en bal varannan-var tredje dag så det går åt drygt en halv bal i veckan.

På ridskolan har vi torv till alla. Jag tycker det är överlägset bäst av alla strömedel. Den enda nackdelen är väl att det blir mörkare än med spån, men herregud man har väl fönster? Dessutom är det luktfritt, medan spån luktar apa så fort någon kissat. Tidigare hade vi bädd till alla, alltså tog bara ut bajset och kisset om det var riktigt blött. Det funkade dock inte i längden hos de värsta skitgrisarna, så nu har vi växelströ till alla, dvs. är torven lite smutsig ska den UT, så det är i stort sett ny torv i boxarna hela tiden. Lättmockat och fräscht! :)

Färgar det av sig nåt? Tänkte mest om man måste stå o svära med tvål o vatten varje gång hästen har legat ner, eller om det bara är o borsta bort, som vanligt?
Aldrig haft en häst på torv, men det låter ju verkligen smidigt..

Nej, det färgar inte av sig. Däremot har det en tendens att hamna på alla väggar och kanter så att det ser grymt smutsigt ut.

Lägger till en fördel: Man slipper plocka spån ur svansen! :D

Jag tycker att torv är ett bra strömedel, hög uppsugningsförmåga så när kisset väl "torkat in" är det torrt och fint igen i boxen. Men innan kisset har "torkat in" så är det väldigt kladdigt och äcklig gegga.
tror att torv kan användas längre än spån oxå. spån vill ju många slänga när det blir mörkare, det behöver man inte göra med torv.

+ det luktar inte illa när man ska gå på djupet och slänga gammalt piss.

Torv gör inte heller stallet så mörk som alla verkar tro.

- min häst äter av det när hon är hungrig (=jämt) blir brun i munnen!

med torv är det ju bara att plocka ut skitarna o sen är det klart! behöver itne strö så mycket.. kanske lite mer om det råkar bli jättegeggigt men har man tillrävkligt tjockt med torv så räcker det ett tag.. en dröm att mocka :)

Det går jättefort att få till torven till en bäss. Och när man väl ha bädd behöver man bara ta ur skiten, blir knappt en halv skottkärra för mig vid varje mockning, ibland knappt det :)

om man inte ska ha bädd, så är torv dålig idé. som andra också skrivit..

vi tar in bal i veckan. blev förvånad när jag läste om folk som inte alls tog in mycket..
vi har kanske ovanligt grisiga hästar i stallet.

de betalar nog också 50-60 nånting. och då blir det ungefär lika dyrt som om man skulle haft spån. men det bästa med torv är val att dte inte dammar?

villintekaninte skrev:
om man inte ska ha bädd, så är torv dålig idé. som andra också skrivit..

vi tar in bal i veckan. blev förvånad när jag läste om folk som inte alls tog in mycket..
vi har kanske ovanligt grisiga hästar i stallet.

de betalar nog också 50-60 nånting. och då blir det ungefär lika dyrt som om man skulle haft spån. men det bästa med torv är val att dte inte dammar?
I stallet där jag hade min förra häst hade man torv, men ej bädd. Det gick bra det med.

Hur mycket torv man behöver lägga in beror ju på boxens storlek, hästens grisighet, hur noga man är med att inte få med ren torv ut och hur tjock bädd man vill ha. Alltså kan man som hästägare till viss del påverka förbrukningen, precis som med andra strömedel.

Torv kan damma, men inte lika mycket som t ex halm, särskilt när man har börjat med bädden och allt är nytt. Vi vattnar lite försiktigt då för att binda dammet och göra så att det blir en bädd bättre och snabbare. Dammkänsliga hästar och hosthästar kan ofta stå på torv även om de inte tål t ex halm eller spån.

Jag ska prova torvbädd nästa år.

Har haft torv utan bädd men tyckte det var för jobbigt att mocka, svårt att se vad som var rent och vad som var smutsigt.

Men eftersom hästen äter rätt mycket halm och lätt lägger på sig om magen vill jag egentligen ha honom på något annat och sen ge lite fodehalm för tuggandets skull.

Det är lätt att mocka. minus är att täcken och benlindor blir smutsiga när de legat i boxen med dem. torven dammar och lägger sig på hyllor och väggar, hästen blir ganska "bösig" när den legat i det. Att köpa i bal är nog bättre än lösvikt för på min ridskola hemma kommer torven i container och det har följ med en del skit i den som plast, STORA rötter och tom. glasbitar nån gång.

För övrigt: har du vit hästtransport så kosta på dig att åka extra för att få spån i den istället för torven. Annars blir den smutsig och tråkig direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 764
Senast: Glimra
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om... 2
Svar
22
· Visningar
5 484
Senast: exotic
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 920
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 910
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka