Torv, torvmix, kutterspån

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 5 336
M

Minime

Läste att Lantmännen har någonting som kallas Torvmix, som tydligen ska 'förena kutterspånet med torvens bästa egenskaper' eller något i den stilen. Men vad är torvens egenskaper då? Har läst att den hindrar ammonikavdunstningen bra om jag inte missminner mig. Och vad mer? De enda erfarenheter jag har av torv är att det är brunt och väldigt finfördelat och används i permanentbäddar :crazy: Använder ju själva kutterspån nu och det fungerar utmärkt, men man är ju alltid öppen för ev bättre lösningar! :idea:
Nån som använt Torvmix? Hur ser det ut? Och hur fungerar det? Jämnfört med kutterspånet...

Planerar en tripp in på Granngården och höra med dom också men vill ju ha lite på kunskaper med mig in, annars faller jag för säljarsnacket :smirk: Är en riktig dröm-konsumet, krävs inte mkt för att lura på mig varor inte! :D

Sv: Torv, torvmix, kutterspån

Jag har inte testat just färdigblandat torv och spån men jag har"mixat" själv. Torv suger upp väldigt bra, lukten blir bättre (luktfritt tom), det är bra att ha till bäddar. Det kan vara lite svårt att mocka med och ibland blir det kladdiga klumpar där hästen kissar. Jag har inte haft bädd som hållt hela vintern utan har haft lite mittemellan. Har mockat skitarna och bäddat varje dag och mockat ut kisset när jag tycker att det är dags, ca var 3-4 vecka. I början hade jag bara torv och då gillade jag det inte alls, det blir gärna en platt kaka av det och det ser inte så mjukt ut för hästen att ligga på. Började att lägga bädd med torv och när den satt sig så blandade jag torv och spån, blev skit bra. Ordentlig bädd underst och sen mjukt och fluffigt ovanpå. Det borde nästan bli billigare att köra hem ett las torv själv och köpa spån att bland upp med, vet inte vad torvmix kostar...

närvi var på globen horse show-07 så berättade nån gubbe i anexet om dendär mixen! kommer inte riktigt ihåg vad han sa men han sa att den tog fram de bra egenskaperna från både spånet och torvet och man fick dedär ljusa,fluffiga oc mjuka spånet men ändå torv som
hindrar ammonikavdunstningen och så och så var de mer saker! jag tror de verkar jättebra!:D

jag klarar inte av att mocka i enbart spån eftersom kisset inte bildar kakor utan bara ramlar samman. I torven bildas det ju som en enda stor kaka när det är blött = bara att skyffla upp! :love:

Så du har blandat spån och torv, har jag fattat det rätt då? Kan ju vara en fördel att det blir en kaka (som i kattlådan :idea: ) med spån blir det ju alltid lite pisspån kvar om man inte ska vara superduper petig, men då tar det sån tid ist ;)

På jobbet används torvmix till alla hästar.
Det är bäddar där endast skitarna och det piss som ev kommit upp till ytan tas ut.

Gillar torv, då det är lättarbetat, luktar inte ammoniak ur boxarna, fungerar att vattna, och det är drygare än spån.
Gillar spån då det är ljust och luftigt, lättarbetat och inte skitnar ner hästen som torv kan göra (på en blöt vit häst ;))

Torvmixen är därför kanon enligt mig! :)
Dock kan det vara lättare att bli av med gödseln om man använder ren torv, fast du använde ju spån nu så det spelar ju ingen roll! :)

Det blir inte lika mörkt och "murrigt" i stallarna som det kan bli om man bara har ren torv och det blir lite mer "fluffigt" underlag i boxen med torvmix än med ren torv också.

Ja det låter ju fantastiskt, endast fördelar!! :) Men nån hake lär det ju finnas tycker man... är antagligen snordyrt :cool:

Men kan torvmix fungera som... ja, inte på det viset ditt jobb har bäddarna? (Vad kallas det egentligen? Någon form av strö plus gummimatta)

Det är en annan erfarenhet jag har av torv, skitiga hästar, dock är alla våra mörka men dom skitar ned sig tillräkligt i hagen kan man tycka!

Hur mörk är mixen jämnfört med ren torv?

Tack! :bow:

Enligt prislistan så skilde det ju endast 3 kr/bal mellan spånet och torvmixen. Får ta reda på vad dom tar för det här också. Som tur är har vi två säljare av strö alldeles bredvid varandra här så konkurrensen håller priserna nere. Hemma i stan tar de ca 70 kr/spånbal o i grannkommunen endast 54kr/bal, tack vare konkurrensen!! Förhoppningsvis gäller samma för Torvmixen! :idea:

Ja det tror jag absolut! En av hästarna har, ja vad kallas det, växelströbädd tror jag. Alltså man tar ut allt kiss och all skit varje dag.
Jag mockar inte åt den hästen nu men när jag tar på henne täcket o så kollar man ju alltid lite om magen fungerat under natten etc och sätter på benskydd osv och det är alltid torrt och fint i boxen! Det blir ingen kletig sörja som det kan bli av ren torv enligt mig :)

Detta ligger direkt på betonggolv men de har nog kalkat underst :)

Ja torvmixen innehåller ju torv (;)) så skitigheten kommer man nog inte helt undan, men det är betydligt bättre än i ren torv! Spånet binder liksom ihop torven så den inte blir så "fin" och om hästen legat ner så följer inte halva boxen med hästen upp igen :)

Mixen är betydligt ljusare än ren torv!
här är en bild på ren torv
Torv.jpg

ska se om jag kan hitta en på mix också

Jag har torvmix till min häst, tar ut både kiss och bajs varje dag.
Hade kutterspån innan och tycker torvmixen är mkt bättre!
Det är lättare att mocka, man behöver inte ta ut så mkt så den är drygare. I början var det lite klurigt men numera tar jag ut hälften så mkt varje dag som jag gjorde när jag hade spån.
En annan fördel är att jag upplever det som mjukare, det sviktar mer och glider inte undan så som spån gör. Bättre att stå på för hästen helt enkelt!
Dessutom luktar det aldrig kiss när jag mockar, en doft jag inte uppskattar alls! :D

jag gillar vanlig torv också men torvmixen ser ju lite frächare ut samt är lite mer luftig

Hej!

Har torvmix på jobbet, tycker inte särskilt om det, faktiskt.

Det dammar, mer än både spån och torv. När man lagt in det ser det ljust och fräscht ut, men så fort hästen vandrat några varv försvinner det ljusa och det ser ut som torv ungefär. Dessutom tycker jag att det blir blötare än bara torv (vilket är det senaste jag kan jämföra med). Och så är det det jobbiga med att vara perfektionist, jag vet ju hu det "borde" se ut, men jag ser det så sällan se ut så..

/ Lavinia, vars häst står på halmbädd nu, det bästa hittills.

Vad konstigt att du tycker det dammar!
Min häst är dammkänslig och det här funkar bättre än både spån och torv.

nu när jag läst igenom hela tråden så har jag bestämt mig att jag ska verkligen ha torv mix! de verkar ju toppen! jag som alltid vart för spån tycker nu att torvmix verkar mycket bättre! fast spån gillar jag fortfarande!! men tror ni man kan hälla i lite extra spån? för jag vill inte att de ska bara vara lite ljyusare än torv då de är en av sakerna med torv som jag inte gillar är just att de e så mörkt så man inte ser vad som är skit och vad som är torv!:angel::D

jag klarar inte av att mocka i enbart spån eftersom kisset inte bildar kakor utan bara ramlar samman. I torven bildas det ju som en enda stor kaka när det är blött = bara att skyffla upp! :love:

Vad har du för kasst spån? Det vi har blir kakor. :p

Jag har provat torvmix, men tycket inte alls om det. Bädden blir mycket snabbare "skitig" och man måste hela tiden lägga på nytt och ta ut om det ska hålla sig fräscht. Det blir alltså en dyr historia.

Jag har bara torv till min dammkänsliga häst. Bädden klarar sig länge och är mycket bättre än med upplandat spån. Vill man inte att torven ska bli så kompakt kan man använda sig av sållad, torr torv. Tycker inte att det blir mycket torrare, snarare blötare och luktar mer.

Om du användet torvmix, landa själv med spån och torv så blir det billigare.

:)

Vi har testat olika varianter av permanentbädd. Just nu har vi enbart torv. Förut hade vi torv i botten och spån ovanpå - alltså ljust som attan, men bra uppsugning i botten. Det var särklass bäst, och MINIMAL spånåtgång. När torvplattan satt sig lade vi in spån och sen klarade vi ett år med en bal i månaden, på två hästar (!!).

Till hösten blir det nya försök; torv i botten och hackad halm ovanpå. Får se hur det är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka