• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mirrange
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 667
M

mirrange

Jag undrar om det finns någon som kan berätta för mig hur en torvbädd ska se ut.
I mitt stall har vi nu torvbädd, jag har ingen erfarenhet av det men undrar hur det egentligen ska se ut. Ska det vara blött/fuktigt i hela boxen? Där hästen kissar är det som en "sumppöl" man sjunker ner ordentligt och i övriga boxen så är det mörk fuktig torv.
Är det för dåligt mockat? Ska man gröpa ur kisset eller är det för lite torv? Skulle gissa att torvlagret ligger på ungefär 1-1½ dm.
/Mirran

Sv: Torvbädd

Man måste fylla på med ren torv så att kisset kan sugas upp, det ska inte vara så blött att man kan sjunka ner i bädden.
Ibland får man hyvla av lite av kisslagret om det blir för blött på ytan, men har man tillräckligt med torv ska det inte behövas så ofta.

Det är nog inte för dåligt mockat, det är för lite torv i boxen gissar jag på.

Jag är rätt ny på torvbädd åxå, och drar in stallägaren med jämna mellanrum i boxen för konsultation...
Det kan bli "geggamoja" fläckvis innan bädden har lagt sig, menar hon. Det är bara på med mer torv på geggan och trampa till tills det är torrt igen. Det är endast bajset som ska ut, ingen blöt torv. Å det funkar faktiskt.
Jag är helfrälst på torv - tar ju bara 5-15 min att mocka nuförtiden!

Jag gör lika dant.
Tar ut lite av det blötaste kisset. Fyller på med ny torv. Men först drar jag fram det torra i kanterna.
Är det för lite torv blir det sumpigt blött. Man bör ha mycke torv i boxen.

Tack för era svar. Ska försöka påverka stallägaren att få fylla på med ordentligt med torv för att försöka "torka till" bädden. Det kan vara mycket möjligt att det är för lite torv, och eftersom att bädden är fuktig så kommer min kuses hovar garanterat få röta om jag inte gör något.
Är det någon som kan svara på hur länge man ska ha en bädd? Bör den mockas ur efter en viss tid och göras om?
/Mirran

Det finns ingen anledning att hiva ut en fungerande bädd, tycker jag. Har du en bädd som funkar och som både du och hästen är nöjd med finns det inget som säger att du måste ta ut den och börja om efter en viss tid. Jag brukar iochförsig hiva ut bädden under sommaren och börja om inför hösten, men ibland undrar jag om det egentligen är nödvändigt? Kanske räcker det att man tar bort översta lagret och fortsätter på den gamla?

/FiaLotta

Jag mockar ut allt till sommaren. Då hästarna går på bete .
Då tar jag ut allt. Spolar och tvättar hela stallet.
I år målade vi om hela stallet.
Jag tycker det är skönt och få rent. Men nu till våren låter jag nog en bädd vara kvar. Ska ju ha föl i maj. Då är ju dom inne i stallet oftare.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 019
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 485
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 527
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 775
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband