Torvströ, bra eller dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kazam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 7 183
Sv: Torvströ, bra eller dåligt?

Mina erfarenhetar av torv:

Dammigt
Skitigt
TUNGT
Odrygt
Mörkt
Fuktigt
Ätbart

Spånet är:

Ljust och lätt att mocka när man har bädd...man tar ju bara bort skiten...
Alltid vita hästar om man har skimmel, annars är det bara att ta en mjuk borste och dra över och allt spån är borta...
Jag gör av med ½ bale spån/vecka till 2 hästar efter att bäddarna satts ej...
Och det är ännu ingen som ens har försökt att äta spån...
Köper bra dammfria spånbalar direkt från fabrikanten för < 30st.....
Bonden har inga problem med att hämta eller sprida ut den färdigbrunna gödslet...

Vill man ha ett absolut dammfritt och bättre att använda så är papper överlägset...
Tyvärr är priset överlägset dyrt också...:(

Det finns här i länet men det är ju lååååångt från Malmö. Jag kan pma dig hans nummer så kan du ringa och höra om han vet?

Kollade runt lite på nätet och på www.hastnet.se finns en hel drös med företag som säljer torv och transporterar hem det till stallet, jag tror jag ska ringa och höra mig för vad det kostar att få det hemkört och hur många pallar man måste ta i stöten, det måste ju vara lönt.

Kazam

till dominic
i spånpallar är det 15 (eller 18) balar, det är nog lika med torv

Senast ändrad av en moderator:

Mitt STÖRSTA argument MOT torv är vad det gör för miljön. Torvbrytning är inte snällt mot miljön och det förstår områden för lååååång tid framöver.

Sen, torv suger upp suveränt men där slutar tyvärr fördelarna enligt mig. Det DAMMAR något så in åt helvete (plastförpackade malda som någon kallade det) och ALLT får ett torvdammslager på sig. Lilldamen hostar frenetiskt av torv om man inte vattnar noga (har torv i en utebox). Sen så tycker JAG (men det är antagligen en vanesak) det är omöjligt att mocka i, vad är torvklumpar och vad är bajsbollar liksom? Och så ser det mörkt och tråkigt ut.

Jag komemr i höst dock vara lite miljöbov, jag ska prova en ny bäddvariant till lilldamen, torv i botten, sen spån och så ska vi se om jag vågar mig på lite halm högst upp, kanske.

När jag talar om spån (som är vad jag föredrar och som lillhästen INTE hostar på så talar jag balat,d ammavskiljt kutterspån förresten, inte otyget direkt från sågen..)

Men soms agt, hur bra spån än var så skulle jag INTE använda det som strömaterial (annat än ev att grunda med) pga vad torvbrytningen gör med miljön.

Elektron skrev:
Riven torv dammar inte så in i helvete.

Vad är skillnaden mellan riven torv och den torv man köper plastförpackad i balar??

Hur får man tag på riven torv?

Jag har ingen aning om var det finns riven torv att få tag i i resten av landet. Den r i v n a torven är förpackad med träram runt, inte balad med plast. Den plastade är mald eller nåt, det är mest poröst damm i dom tycker jag. Funkar om man ska ha det som bädd under något annat men om man bara ska ha torv vill jag ha riven.

Senast ändrad:

Jag älskar torven :banana: ! Den enda nackdelen är att det inte ser lika fräscht ut som t.ex. halm eller spån... men så otroligt mycket lättare det är att mocka! Och gödselstacken inte utökar så otroligt mycket! Absorberingsförmågan är också suverän!

Plus att mitt sto älskar när man lägger in ny torv, hon går och bökar runt och tuggar i sig lite rötter som kan ha kommit med.

Elektron skrev:
Sen har väl du och jag diskuterat det du kallar "otyget från sågen" tidigare?

Japps, och jag skrev ang torven att det är det plastförpackade, malda som jag talade om. Något annat har jag aldrigs ett och går inte att få tag i här. Och jag kan inte jmf med något som jag inte kan få tag i/som inte finns här.

Men jag kan lätt köpa att riven torv är mycket bättre ur dammaspekten, men det är fortfarande de andra nackdelarna (miljö etc) så för mig skulle det inte vara ett alternativ istället.

Jag misstänker att det är 'skröptorven' som går som stallströ, och det är därför den dammar när den är torr?

kazam skrev:
Kollade runt lite på nätet och på www.hastnet.se finns en hel drös med företag som säljer torv och transporterar hem det till stallet, jag tror jag ska ringa och höra mig för vad det kostar att få det hemkört och hur många pallar man måste ta i stöten, det måste ju vara lönt.

Kazam

till dominic
i spånpallar är det 15 (eller 18) balar, det är nog lika med torv
Tackar för denna info kazam

Och jag har aldrig sett det du kallar "otyget från sågen" - det finns inte här. Det spån jag hämtar på sågen har samma kvalitet som det jag köper balat.

Angående torv så tror inte det har med själva torvkvaliteten att göra utan hur man behandlar den vid brytning, den rivna torven är alltså RIVEN - den andra vet jag inte ad de gör med men den är inte riven iaf.

Elektron skrev:
Jag har ingen aning om var det finns riven torv att få tag i i resten av landet. Den r i v n a torven är förpackad med träram runt, inte balad med plast...

Du får gärna pm:a mig tel nr och namn så ska jag kolla om han/de har försäljning här nere i den varma(?) södern, brrr... :D

Elektron skrev:
Och jag har aldrig sett det du kallar "otyget från sågen" - det finns inte här. Det spån jag hämtar på sågen har samma kvalitet som det jag köper balat.

Angående torv så tror inte det har med själva torvkvaliteten att göra utan hur man behandlar den vid brytning, den rivna torven är alltså RIVEN - den andra vet jag inte ad de gör med men den är inte riven iaf.
¨

Mm, alltså kan du inte jmf med det.

Ang torven så för att kunna riva den antar jag torven måste hålla en viss kvalitet. Är det för små bitar/för lättsönderfalligt nytt ord) eller liknande borde den inte gå att riva. Då kan man mala den och sälja som stallströ? Om man jämför med spån så när man sågar t ex är det ju OMÖJLIGT att få kutterspån. Och jämför med fisk. Det finaste blir fiskfileér, det näst finaste som inte duger till file blir fiskblock, nästa steg är fiskfriletter, fiskpinnar och fiskbullar. Men den fisk som de har i fiskbullarna (dvs som de mal till fiskbullar) fgår omöjligt att göra fileér av eftersom det inte är filébitar helt enkelt och 'sämre' kvalitet.

Hänger du med då hur jag menade att det kanske har med kvaliten att göra? (ett tag var det tvärsvårt att få tag på kutterspån, det var brist på kutterspån till hästströ i hela landet en period, anledningen var att träindustrin skrek efter råmaterialet och betalade bra mycket bättre för det än 'hästindustrin'. I samma veva kom det en helt del ganska dålig kutter ut på hästmarknaden. Antagligen för att den kuttern var för dålig för att industrin ville ha den, så packa den i plastbalar och sälj till hästfolket. När träindustrins skriande efterfrågan sjönk så försvann bristen på kutterspån för hästbäddning, och kvaliten steg igen)

Ja jag förstod precis hur du menade redan första gången men som jag sa så tror inte att det är så utan har med behandlingen att göra. Säker är jag dock inte.

Elektron skrev:
Ja jag förstod precis hur du menade redan första gången men som jag sa så tror inte att det är så utan har med behandlingen att göra. Säker är jag dock inte.

Okej, du får fråga nästa gång du köper? För om rivet inte dammar ser jag ju INGEN anledning varför det inte är den rivna som säljs som stallströ?

Jag tror jag räknat ut varför.. Lite smurfning på nätet gav:

Som strö är den rivna klumptorven strö av högsta kvalitet, och innehåller till skillnad från torv framställt på annat sätt mycket lite småpartiklar/damm och är därför betydligt trevligare att arbeta med som slutkonsument. Dock kan sägas är klumptorvströ är dubbelt så dyrt som annan torvströ.

Dessutom, man bryter torven annorlunda (och miljösnällare!!) när man får klumptorv. Medan man med den moderna (mijöovänliga!) brytningen inte får den där torven.

http://home.swipnet.se/~w-21716/smaban/torv/fakta.htm

Hmm, det används tydligen en hel del inom odling, kanske går att få tag på den vägen? (Ska finnas riven klumptorv plastförpackat med)

Njae, jag vet inte om jag tycker det är så intressant men om jag kommer ihåg ska jag fråga. Det var ett tag sen jag köpte torv öht.

Den rivna toven säljs som stallströ. Varför den inte finns i hela landet (det kanske den gör om man vet var man ska leta) kan jag ju bara gissa, den kanske är svårare och dyrare att tillverka. Den är iaf dyrare att köpa. Om den inte finns på marknaden så efterfrågas den inte heller och den andra dammtorven fortsätter säljas.

Sen dammar all torv men den rivna dammar mindre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka